نمایشگاه عكس های دفاع مقدس حوزه هنری با آثاری كه رنگ و بوی آن دوران را دارد در حوزه هنری برپا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نمایشگاه عكس های دفاع مقدس در گالری شماره یك خانه عكاسان ایران از روز شنبه 30 شهریور برپا شده است.

این نمایشگاه كه تا 10 مهر ماه ادامه خواهد داشت به بهانه هفته دفاع مقدس دایر شده و دارای محتوایی هنری متناسب با فضای نمایشی آثار است.

 اگر چه جنگ تحمیلی 8 ساله تلخ بود اما حس شیرین آن نیز در اغلب عكس ها دیده می شود. اغلب آثار دارای ویژگی آشكار وقایع نگاری احساسی (رمانتیك) در جریان روایت جنگ یا به عبارتی دفاع مقدس  هستند؛ كه وجود نستالژیك آن با نمایش عكس های آنالوگ رنگی و بیشتر سیاه و سفید با عدم رعایت اصول مدرن عكاسی در خلق سوژه ها حفظ شده است. تركیب بندی در غالب عكسها نیمه تصادفی و دارای اندكی سعی در رعایت اوصول پایه آن است.

استفاده از تكنیك آنالوگ در برداشتن عكس از سوژه ها باعث شده تا بازخورد زمانی وقوع دفاع مقدس به درستی به مخاطب منتقل شود. انتخاب نوع سوژه ها در این عكس ها به واسطه تركیب بندی و نور طبیعی و ساده و در عین حال دقیق عكاس آنقدر رویایی و آرمانی است كه تفكر عكاس را در انتخاب موضوع دفاع مقدس و ملی از حیثیت و ناموس به خوبی نشان می دهد. اگر چه  كه در برخی از این عكسها ضعف های تكنیكی مشهود و هویداست. نگاه آرمانی عكاس در انتخاب و نوع برداشت از سوژه ها در برخی از عكسها رخ می نمایاند و این احساسات ، به راحتی به مخاطبین انتقال می یابد .

 با وجود آنكه آثار اغلب عكاسان سعی در انتقال مفهوم قداست این دفاع را داشته اند ولی ضعف های علمی، هنری  و بدون تفكر كافی برخی عكاسان در مواردی مخاطب را از برخورد درست  و دقیق متفكرانه دور كرده و تنها به روایت ساده و سطحی از آن وا می دارد. البته تمركز یا فوكوس بر روی برخی سمبولهای نمادین جنگ شگرد موفقیت برخی عكاسان را مشخص می سازد.

پرهیز در استفاده از تكنیكهای پیچیده و استفاده از نورهای طبیعی در نورپردازی سوژه های تصویر شده در موقعیت ها  و یا پوزیشن های واقعی و طبیعی در شرح مناسب روایت ساده دفاع  مقدس به دور از كلیشه و هیچ اغراقی و  نمایش تصویر مجموعه ای از روابط انسانهای هم رزم در ترسیم تقدس خالی از شكل های دروغین  آثار كمك ویژه ای كرده است.

این ویژگی ها با عدم استفاده از برخی عناصر كلیشه ای برای به رخ كشیدن این دفاع مقدس به خصوصیت روایتگری می پردازد. مثلا فقدان ریتم های جنجالی و تركیبهای فرا واقعی و یا عدم توجه به حركت های جنجالی سوژه و دوربین و پرهیز از فضاهای فانتزی غلو آمیز، پیچیدگی های تكنیكی حاوی رنگ و لعاب های زیاد و یا حتی عدم استفاده از پرسپكتیوهای غلو آمیز به برداشت غیر ارادی و آزاد روایتگر یا عكاس را محقق كرده است. هویت عكس ها، شرح یك دفاع ملی و مقدس است.  كه به سادگی و بدون استفاده از تكنیكهای پیچیده مفاهیم عمیق را به تصویر كشیده است.

برپایی نمایشگاه این تصاویر در زمان هفته دفاع مقدس در گالری  شماره یك خانه عكاسان ایران تاثیر فرهنگی و هنری این جنگ تحمیلی ولی مقدس را بخوبی در تماشاگران این آثار به جا خواهد گذاشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار