رئيس جمهوري آمريکا در مراسمي که به ياد قربانيان حمله مسلحانه اخير به مرکز فرماندهي نيروي دريايي اين کشور برگزار شده بود، اذعان کرد آمار جنايت در آمريکا در مقايسه با ديگر کشورهاي پيشرفته جهان سه برابر و آمار کشتار با اسلحه ده برابر بيشتر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، باراک اوباما گفت: فاجعه‌اي که ما امروز برايش جمع شده‌ايم، بسيار بزرگ و در عين حال منحصر به فرد است. افرادي که اين فاجعه آنان را از ما گرفت منحصر به فرد بودند، ولي مساله اينجاست که اين حادثه پيشتر نيز تکرار شده بود. چيزي که ما را  آزار مي‌دهد اين است که فاجعه‌اي که در اينجا روي داده است، بازتابي از خشونت‌هاي بي منطقي است که در نقاط ديگر آمريکا نيز تکرار شده است.

وي ادامه داد: از زماني که من رئيس جمهور شده‌ام، مردم در پنج ناحيه آمريکا قرباني تيراندازي شده‌اند که شامل فورت هود، توسان، آرووا، سندي هوک و اکنون واشنگتن است، بخشي از خشونت‌ها بطور روزانه رخ مي‌دهند که در نقاط مختلف آمريکا شاهدش هستيم، از خيابان‌هاي شيکاگو  گرفته تا مناطقي که چندان هم از اينجا دور نيست.

رئيس جمهور آمريکا ادامه داد: اين حوادث يک بار ديگر دل ما را شکست و باعث شد از خود بپرسيم چرا؟ شما و خانواده بزرگ نيروي دريايي هنوز داغدار هستيد و من امروز در اينجا آمده‌ام تا بگويم هيچ چيزي نبايد در اين خصوص به مساله‌اي عادي و هميشگي تکرار شود. اين افراد نبايد فراموش شوند زيرا هيچکدام از اين دوازده نفر آمريکايي که جان خود را از دست دادند، نبايد فقط در قالب رقم و عدد به حساب آورد.

اوباما گفت: تيراندازي به سوي جمعيت در آمريکا به مشکل (عمومي) تبديل شده است و در کنار دردي که اين خانواده‌هاي آمريکايي مي‌کشند و خشمي که در دل‌هاي ما جا مي‌گيرد، بايد بگويم نمي‌توانيم اين روند را بپذيريم و آن را عادي تلقي کنيم و بگوييم طبيعي است که زنان و مرداني بي گناه به ضرب گلوله به زمين بيفتند. هيچ کشور پيشرفته ديگري چنين خشونتي را برنمي‌تابد.

رئيس جمهور آمريکا تصريح کرد: اکنون بر ماست که تغييري ايجاد کنيم و گاه صداهايي به گوش ما مي‌رسد که مي‌گويد راه درست کدام است و هفته گذشته نيز يکي از اين صداها را شنيديم.

اوباما گفت: ما نمي‌توانيم هر جنايت بي‌منطقي را متوقف کنيم و هر ذهن بيماري را از کاري که مي‌کند باز داريم ولي حتي براي جلوگيري از يک جنايت و جلوگيري از داغدار شدن يک خانواده، قطعا الزاماتي هم براي ما به ميان مي‌آورد.
 
وي گفت: درست است که هر کدام از فجايعي که من شمردم، متفاوت هستند ولي در اين مورد، ما بايد کارهاي بيشتري را براي تامين امنيت تاسيسات نظامي خود بکنيم و من به عنوان فرمانده نيروهاي نظامي، دستور بازنگري در رويه‌هاي موجود را داده‌ام.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار