به گزارش
گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر جعفر توفيقي در مراسم آغاز سال
تحصيلي دانشگاه فرهنگيان با اشاره به اينكه نيروي انساني مهمترين سرمايه
كشور است گفت : بخش عظيمي از تربيت و شكل گيري سرمايه انساني در آموزش و
پرورش صورت مي گيرد لذا اين دستگاه زيربنايي ترين دستگاه اجرايي كشور است .
سرپرست وزارت علوم اظهار داست : وزارت علوم در جهت ارتقاي كيفيت و
استانداردسازي دانشگاه فرهنگيان با حفظ شان و جايگاه اين دانشگاه از هيچ
تلاشي فرو گذار نمي كند تا اين دانشگاه بتواند در راستاي ترفيع جايگاه
آموزش و پرورش كشور موفق باشد.
وي گفت : مقام معظم رهبري در ملاقات
هيات دولت با ايشان در هفته دولت ، علم و اقتصاد را دو اولويت كشور عنوان
كردند و در بيان راهكارهاي اقتصادي نيز بر علم و دانش تاكيد كردند،
بنابراين مي توان گفت ايشان علم را هدف و مساله اصلي كشور تعيين كردند و
همه را به توسعه علمي و فناوري فرا خواندند.
دكتر توفيقي با اشاره به
پشتيباني مقام معظم رهبري از علم به عنوان اولويت اول كشور اين مساله را
باعث غرور و افتخار خدمتگزاران دستگاههاي مرتبط با علم و آموزش دانست و
بر سنگين تر شدن وظيفه مسئولان و كاركنان اين دستگاهها در قبال نظام
جمهوري اسلامي و مردم تاكيد كرد.
وي افزود : قطعا منظور رهبر معظم
انقلاب از اولويت علم محدود به آموزش عالي كشور نيست زيرا علم يك فرايند
يكپارچه است كه از آموزش و پرورش شروع شده و تا آموزش عالي امتداد دارد و
من اعتقاد دارم در حوزه علم معلمان اولويت اصلي هستند و دانشگاه
فرهنگيان در اين زمينه مي تواند نقش مهمي ايفا كند.
سرپرست وزارت علوم ،
تحقيقات و فناوري با اشاره به تصويب چندين سند بالادستي در آموزش كشور گفت
: در اسنادي نظير سند اسلامي شدن دانشگاهها ، نقشه جامع علمي كشور و سند
بنيادين آموزش و پرورش بر تربيت انسانهايي فرهيخته ، پرسشگر و آزاد انديش
تاكيد شده است كه به نظرمن موتور محركه توسعه علمي كشور و فرق دانشگاه با
آموزشگاه در همين تربيت افراد پرسشگر است.
دكتر توفيقي با اشاره به
اينكه آموزش به معناي انتقال برخي مفاهيم به دانش آموز و دانشجو حداقل و كف
بحث آموزش نوين است گفت : براي نظام جمهوري اسلامي ايران كه بدنبال
سرآمدي ، مرجعيت علمي در جهان و اول شدن در منطقه جنوب غرب آسيا است بايد
چهره ديگري از آموزش و پرورش وآموزش عالي ترسيم كرد و با روشهاي سنتي
نخواهيم توانست به اين آرمانها دست پيدا كنيم كه خوشبختانه مقدمات تحول در
هردو دستگاه فراهم شده است.
وي با اشاره به جهاني شدن و تغيير معادلات
گذشته گفت : روز به روز شرايط اجتماعي ،سياسي و اقتصادي دنيا پيچيده تر مي
شود بنابراين استادان و معلمان ما علاوه بر دانش تخصصي بايد مهارتهاو بينش
هاي متفاوت و متنوعي داشته باشند تا انسانهاي اثربخشي تربيت كنند .
سرپرست
وزارت علوم اظهار داشت : براي مقابله با تهاجم فرهنگي اتكاي به محدويت هاي
اينترنتي و ماهواره اي كافي نيست و بايد انسانهايي تربيت شوند كه قابليت
ها و ايمان دروني داشته باشند و در توسعه علمي نيز به انسانهاي كار
آفرين و خلاق احتياج داريم .
دكتر توفيقي گفت : هنگامي كه رهبر معظم
انقلاب اسلامي، نهضت نرم افزاري را مطرح مي كنند يعني اينكه بايد خودمان
نظريه پردازي كنيم و تقليد كننده محض نباشيم كه براي رسيدن به اين هدف بايد
دانشجوياني پرسشگر و آزاد انديش تربيت كنيم.
وي با اعلام اينكه شيوه
هاي آموزشي گذشته پاسخگويي نيازهاي امروز و فردا نيست رمز تحول نو در
آموزش ايران را معلمان دانست كه بايد متخصص ترين افراد جامعه باشند و كشور
بيشترين سرمايه گذاري را در اين زمينه داشته باشد چون پيچيده ترين كار
يعني تربيت انسان برعهده معلمان است.
سرپرست وزارت علوم ،تحقيقات و
فناوري گفت : سه ركن شيوه هاي آموزش و ياد دهي ، معلمان و محتوي درسي
را نيازمند تحول دانست كه دانشگاه فرهنگيان با پژوهش مي تواند براي اصلاح
اين اركان به آموزش و پرورش كمك كند البته اين اركان در آموزش عالي نيز
بايد دچار تحول شود.
دكتر توفيقي تاكيد كرد : دانشگاه فرهنگيان ضمن
استفاده از تجربيات مراكز تربيت معلم سابق بايد تعاملات خودرا با ساير
دانشگاههاي داخل و خارج حفظ كند و با هم افزايي با ساير مراكز آموزشي
كشور ظرفيت هاي خودرا تا رسيدن به نقطه ايده آل تقويت كند.