نشست رسانه‌اي نمايش «من كه دا نيستم»؛

حسين پارسايي: آرزوي 5 شب اجراي نمايشم را در خرمشهر دارم

كارگردان تئاتر گفت: دلم مي‌خواهد 5 شب در فضاي خرمشهر نمايشم را به اجرا ببرم.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست رسانه‌ي نمايش «من كه دا نيستم» با حضور رحمت اميني مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه‌ي هنري، حسين پارسايي كارگردان نمايش «من كه دانيستم» و مرتضي مصطفي‌نژاد تهيه كننده‌ي «نمايش من كه دانيستم» در تالار انديشه حوزه‌ي هنري برگزار شد.

رحمت اميني مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه‌ي هنري ابتدا از رويكرد جديد اقتباس از آثار دفاع مقدس عنوان كرد: اقتباس از آثار دفاع مقدس رويكرد تازه‌اي دارد كه تاكنون انجام نشده اما ما به دنبال انجام اين رويكرد هستيم.

وي ادامه داد: رمان «دا» در بين آثار دفاع مقدس يكي از پرفروش‌ترين و پرمخاطب‌ترين كتاب‌ها بود كه هنرمندان عرصه‌ي سينما، تئاتر و تلويزيون توجه مبتني به آن دارند.

اميني تصريح كرد: جريان اقتباس در دنيا پويا و پرمخاطب است به ويژه در حوزه‌ي سينما اما جريان اين موضوع در حوزه‌ي تئاتر كمتر بوده و بايد آن را بيشتر كرد.

وي درخصوص نمايشنامه‌ي «من كه دانيستم» اظهار داشت: متن نمايش توسط مهرداد راياني مخصوص نوشته شد و انشاءالله نمايشنامه‌ي اين اثر چاپ شود و «نمايش من كه دانيستم» از جمله كارهاي موفق حوزه هنري است.

اميني خاطرنشان كرد: همانطور كه در مصاحبه‌هاي قبلي خود گفتم اگر حوزه‌ي هنري در ايام خاصي نمايش داشته باشد اين نمايش‌ها بايد داراي كيفيت بالايي باشند تا شأن آن حفظ شود.

حسين پارسايي كارگردان نمايش «من كه دانيستم» در اين نشست گفت: انعكاس نمايش «من كه دا نيستم» از جمله كارهاييست كه به دنبال جذب مخاطب و علاقه‌مندان به تئاتر است.

وي ادامه داد: دو سال پيش كه كتاب «دا» را خواندم اين انگيزه در من ايجاد شد كه از اين رمان فارغ از مسئله‌ي دفاع مقدسش به روابط عاطفي «دا» بپردازم.

پارسايي تصريح كرد: اگر هر كسي با هر فرهنگي، رمان «دا» را بخواند متوجه خواهد شد كه در يك مقطعي در كشور ما جنگي صورت گرفته و چه كساني جان خود را فداي كشورشان كردند.

وي با اشاره به خواندن كتاب دا توسط هنرمندان در تلويزيون اظهار داشت: هنرمندان بسياري در تلويزيون كتاب «دا» را خواندند اما آنچنان كه بايد نمي‌شود اين كتاب را اينگونه درك كرد. چرا كه با خواندن جلوه‌هاي بصري اين رمان نشان داده نمي‌شود. اما نمايش «من كه دانيستم» در صحنه‌ي نمايش مي تواند با بازي بازيگران و خلاقيت آنها اين جلوه‌ها را نشان دهد.

پارسايي افزود: طبق تحقيقات و مطالعاتي كه با رياني مخصوص نويسنده‌ي نمايش داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه شخصيت اصلي رمان نمايش ما را شكل بدهد و حتي قرار بود نام نمايش را شهسواران بگذاريم اما بعد از اتودها و دوباره‌نويسي و توقف تمرين، عنوان جديد «من كه دا نيستم» را انتخاب كرديم.

وي بيان كرد: قرار نيست هر چيزي كه در رمان دا نوشته شده ما اجرا كنيم بلكه نظر ما بيشتر بر روي شخصيت اصلي مادر كه همان «دا» است، بود.

پارسايي ادامه داد: در نمايش «من كه دا نيستم» خاطره نمي‌گوييم يا از گذشته صحبت نمي‌كنيم بلكه به نقاط عطف خرمشهر و برگرفته از كتاب «دا» را اجرا مي‌كنيم.

وي نمايش «من كه دا نيستم» را شبه مستند خواند و گفت: «من كه دا نيستم» شبه مستندي با تركيب نقاله‌گونه است البته ما از دو بازيگر پرده‌خواني در اين نمايش استفاده كرديم. اما اين بار پرده‌ي نماي ما پرده‌ي سينماست.

پارسايي درخصوص انتخاب بازيگران بيان كرد: وقتي من نمايشنامه را مي‌خواندم تك‌تك بازيگران در ذهنم نقش مي‌بستند، به عنوان مثال نقش دا را كه مي‌خواندم رويا نونهالي در ذهنم بود و همينطور ديگران بازيگران را هم به همين صورت در ذهن من نقش بستند.

وي گفت: من به دنبال معدود مخاطباني نيستم كه دور خانه‌ي تئاتر قدم مي‌زنند تا بليت بخرند و قرار است بليت‌هاي نمايش را در اختيار ارگانها قرار دهيم.

پارسايي خاطرنشان كرد: دلم مي‌خواهد 5 شب نمايش را در خرمشهر در همان محيط و فضاي معنوي اجرا كنم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار