افسری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان با توجه به اغاز کوچ پرندگان گفت: معمولا با سردی هوا در مناطق سردسیر دنیا ، اینگونه مهاجرت ها آغاز میشود و پرندگان از مناطق سرد به مناطق خوش آب و هوا از جمله سیستان و بلوچستان کوچ می کنند که طبق آمار، امسال کوچ پرندگان زودتر از موعد صورت گرفته و تعدادی از گونه ها زود تر از فصل وارد استان شدند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، وی بیشترین نوع پرندگان مهاجر را مرغابی سانان عنوان کرد و ادامه داد: پرندگان دیگری نیز مانند فلامینگو ، پلیکان و حواصیل به این استان مهاجرت کردند.

افسری با اشاره به خشکسالی های تالاب هامون گفت: در سنوات گذشته بیش از 300 گونه پرنده به استان مهاجرت می کردند ولی هم اکنون این تعداد به شدت کاهش یافته و تعداد گونه ها نیز کمتر شده است ، بطوریکه در سنوات پرابی 500 هزار قطعه پرنده در سال شمارش می شده ولی این آمار در سالهای اخیر به زیر 50 هزار قطعه رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان خاطر نشان کرد: پیش از این ، پرندگان مهاجر به تالاب هامون مهاجرت می کردند ولی در دهه اخیر بعلت خشکسالی این تالاب ، به برکه ها و تالابهای جنوبی استان کوچ می کنند.

افسری وجود شکارچیان غیر مجاز را یکی از معضلات این سازمان دانست و گفت: در صورتی که پرندگان مهاجر در این استان نتوانند مکان امنی پیدا کنند به مناطق دیگر مهاجرت می کنند.

پرنده دراج یکی از گونه های بومی و گونه های کبک و تیهو که جزء پرندگان خشک زی می باشند بدلیل خشکسالی در خطر انقراض می باشند ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.