معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از 115 هزار هکتار باغات مرکبات استان بیش از 110 هزار هکتار بصورت بارده هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ابطالی در نشست مسئولان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بیش از 25 هزار هکتار از باغات مرکبات استان به ارقام مختلف نارنگی اختصاص دارد، افزود: با توجه به آغاز برداشت نارنگی انشوی زودرس در سطح پنج هزار هکتار از باغات استان، امسال با میانگین عملکرد 22 تن در هکتار بیش از 550 هزار تن نارنگی برداشت می شود.

وی سطح بارده باغات پرتقال استان را حدود 79 هزار هکتار اعلاموتصریح کرد: پیش بینی می شود با متوسط عملکرد 6/19 تن در هکتار بیش ازیک میلیون و 550 هزار تن محصول پرتقال از سطوح فوق تولید و در مجموع بیش از دو میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات مرکبات از باغات مرکبات استان برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز درباره کنترل ارگانیکی ضایعات محصول مرکبات پس از برداشت گفت: آبیاری منظم درختان و زهکشی مناسب باغات به خصوص در اراضی دشت، کنترل آفات و بیماری های درختان در فصول داشت، رعایت نکات فنی در زمان برداشت میوه و جلوگیری از صدمات فیزیکی و ایجاد هرگونه زخم بر روی پوست میوه، انتقال سریع میوه های برداشت شده به مکان سر پوشیدهبرای جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب، پوشش فیزیکی برای جلوگیری از تبخیر آب میوه ها و شستشوی کف و دیواره های انبار و سبدها بوسیله آب گرم را از جمله نکات کنترل ارگانیکی ضایعات پس از برداشت مرکبات برشمرد.

شکوهی برداشت به موقع میوه ها را از دیگر نکات کنترل ارگانیکی ضایعات پس از برداشت مرکبات عنوان داشت و افزود: برداشت نارنگی در زمان حدود 10 درصد تغییر رنگ میوه ها و برداشت پرتقال در هنگام حدود 90 درصد تغییر رنگ میوه صورت گیرد و انتقال میوه های برداشت شده به سورتینگ در اسرع وقت برای انجام شستشوی میوه و گندزدایی با آب حاوی کلر یا ازن و واکس زنی به منظور افزایش ظرفیت و کاهش آب از دست دهی یا کاهش وزن میوه انجام شود.

وی رعایت برودت و سرمای متناسب انبار و نگهداری پرتقال در دمای 7-2 درجه سانتیگراد به مدت حداکثر 3 ماه و نارنگی در دمای 3-1 درجه سانتیگراد به مدت 5-3 ماه را از دیگر نکات کنترل ارگانیکی ضایعات پس از برداشت مرکبات بیان کرد./ز


برچسب ها: بارده ، باغات ، مرکبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.