روزنامه لس آنجلس تايمز امروز در مقاله اي به قلم "کارول ويليامز" نوشت: پس از 34 سال خصومت ميان تهران و واشنگتن، باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا و حسن روحاني همتاي ايراني وي احتمالا اين هفته با يکديگر رودررو خواهند شد و احتمالا علامتي دال بر تمايل دو جانبه براي آب شدن يخ روابط دو کشور نشان خواهند داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لس آنجلس تايمز، ايراني ها و آمريکايي ها روز سه شنبه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک را که قرار است روحاني و اوباما در آن روز براي سران جهان سخنراني کنند پيگيري خواهند کرد. 

اين روزنامه نوشت: روحاني کمي پس از آن که رسما بر مسند رياست جمهوري ايران نشست با اشاره به مذاکرات متوقف شده براي دسترسي بازرسان سازمان ملل به تاسيسات هسته اي ايران اعلام کرد ايران به شفاف سازي متعهد است. 

روحاني در مصاحبه اي با شبکه تلويزيوني ان بي سي گفته است ايران هرگز به دنبال ساخت بمب هسته اي نبوده و نخواهد بود.

اظهارات روحاني موجب شده است که برخي از تحليلگران به بررسي واکنش کاخ سفيد بپردازند. سوزان ديماگيو، معاون رئيس موسسه برنامه هاي سياست جهاني در انجمن آسيايي گفت: روحاني با اختياراتي براي گفتگو با آمريکا در مورد مسئله هسته اي و حتي شايد سوريه به آمريکا مي رود.

اين روزنامه مي افزايد: انتصاب محمد جواد ظريف به عنوان وزير امور خارجه ايران که فردي ميانه رو است و زماني سفير ايران در سازمان ملل بوده است انتظارات را از آمادگي تازه براي برقراري روابط ميان دو کشور بيشتر کرده است.

ظريف براي آماده کردن مقدمات سفر روحاني و هئيت همراه وي به آمريکا روز جمعه با بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل ديدار کرد. در اين ديدار هر دو نفر اعلام کردند که مذاکراتشان آغاز دلگرم کننده اي براي ديپلماسي در سطح بالا در اين سفر خواهد بود.

ظريف روز چهارشنبه ميزبان سفراي چندين کشور بود. 

اين روزنامه مدعي است: اگر اوباما زماني که با روحاني در مجمع عمومي يا سالن هاي سازمان ملل روبرو شود با او دست بدهد، اين مسئله مي تواند تغيير کند.
نجم الدين مشکاتي، مشار سابق وزارت امور خارجه آمريکا گفت: اوباما ميزبان است و نشست مجمع عمومي در کشور وي برگزار مي شود بنابراين منطقي خواهد بود که وي از رئيس جمهور ايران استقبال کند.

وي افزود: به محض اين که يخ 30 ساله روابط ميان دو کشور با رفتار صميمانه اوباما و روحاني آب شود، اين دو مي توانند پيگيري مسئله بهبود روابط را به وزراي امور خارجه خود يعني ظريف و جان کري بسپارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار