عضو کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه بدليل عدم حمايت از بخش توليد چاره اي جز افزايش قيمت حامل هاي انرژي نداريم. گفت: با توجه به بودجه سال 92 دولت اجازه افزايش تا 38 درصد قيمت حامل هاي انرژي را دارد.

سيد مهدي موسوي نژاد نماينده مردم بوشهر و دشتستان در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه بدليل عدم حمايت از بخش خصوصي و توليد، هم اکنون چاره اي جز افزايش قيمت حامل هاي انرژي نداريم. اظهار داشت: با توجه به بودجه سال 92، دولت مي تواند قيمت حامل هاي انرژي را تا 38 درصد افزايش دهد، تا از طريق واقعي کردن قيمت ها، منابع هدفمندي يارانه را تامين کند.

وي با اشاره به اينکه، قراربود فاز اول يارانه نيز از طريق فروش حامل هاي انرژي هدفمند شود، گفت: در فاز اول اين اتفاق نيفتاد و دولت براي واريز يارانه، از منابع ديگري استفاده کرد.

موسوي نژاد به تبعات ناديده گرفتن بخش توليد اشاره کرد و افزود: در همين راستا، با کاهش توليد، صادارت ما نيز کاهش يافت که اين مسئله موجب کاهش منابع ارزي و درآمدي کشور و وابستگي بيشتر بودجه به نفت شد، همچنين اشتغال در کشور بصورت چشم گيري کاهش يافت و در کنار آن تورم به اوج خود رسيد.

عضو کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه، اگر از بخش خصوصي و صنعت حمايت مي کرديم، ديگر به دنبال منبعي جهت پرداخت يارانه ها و شاهد بروز مشکلات اقتصادي موجود نبوديم، اذعان داشت: افزايش قيمت حامل هاي انرژي آسيب زيادي به حوزه معيشت مردم، حمل و نقل و بخش توليد کننده وارد مي کند. اما چون منابع ديگري غير از افزايش قيمت اين حامل ها نداريم که بتوان از طريق آن، هم يارانه را پرداخت کرد، هم قيمت سوخت و انرژي را متعادل نگه داشت و هم کسري اعتبارات را جبران کرد، بنابراين مجبود به افزايش اين قيمت ها هستيم.

نماينده مردم بوشهر و دشتستان در خانه ملت به علت مخالفت مجلس با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها اشاره کرد و افزود: در فاز دوم، بحث افزايش قيمت حامل ها نيست بلکه، بحث آزاد سازي کامل قيمت هاست. يعني هم اکنون که هر ليتر بنزين 700 تومان به فروش مي رسد، در صورت آزادسازي بايد به قيمت، خوب خليج فارس که حدود 2 تا 3 هزار تومان است، به فروش رسد که اين مسئله بصورت چشم گيري قيمت ساير کالاها را افزايش مي دهد.

موسوي نژاد ادامه داد: از اين رو، اگر قيمت ها آزاد شوند، دولت مجبود است در مقابل دريافت قيمت واقعي حامل هاي انرژي، مبلغ واريزي يارانه را بيشتر نمايد.

وي رسيدگي به ظرفيت هاي داخلي را بسيار ضروري دانست و تصريح کرد: لازم است، دولت به ظرفيت هاي داخلي هم چون محصولات کشاورزي، توجه کند و صادرات را رونق بخشد تا از اين طريق منابع واريز يارانه ها را تامين کند تا ديگر با دست کردن در جيب مردم شاهد افزايش مشکلات اقتصادي نباشيم.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار