روزنامه لوموند در مطلبي به بررسي اظهارات و اقدامات روساي جمهور ايران و آمريکا در روزهاي اخير پرداخت و نوشت، آيا ديداري ميان اوباما و روحاني صورت خواهد گرفت؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه فرانسوي در تحليلي به قلم "کورين لسنس" و "غزل گلشيري" نوشت: کمتر از يک هفته پيش، کاخ سف‍يد هر گونه ديدار حتي ديداري اتفاقي را با حسن روحاني، رئيس جمهور جديد ايران ، در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد که سه شنبه، بيست و چهارم سپتامبر، در نيويورک آغاز مي شود، رد کرده بود.

مناسبات و روابط بين المللي چنان به سرعت در حال تغيير است که هر روز اين سوال کمتر نابه جا به نظر مي رسد. جي کارني، سخنگوي رئيس جمهور آمريکا، روز چهارشنبه،  اطمينان داد که در اين مرحله هيچ ديداري برنامه ريزي نشده است. بيست و چهار ساعت بعد ، او ضمن تأييد اين مطلب که باراک اوباما از زمان ورودش به کاخ سفيد در سال 2009به دنبال ذوب کردن يخ روابط آمريکا با تهران بوده است، اعلام کرد که چنين ديداري ممکن است نهايتاً در دستور کار قرار بگيرد.

اين روزنامه نوشت: دو رئيس جمهور بايد روز سه شنبه به فاصله چند ساعت، در صحن مجمع عمومي سازمان ملل متحد، سخنراني کنند.

به نوشته لوموند؛ رئيس جمهور ايران که به عنوان فردي ميانه رو کار خود را از ابتداي ماه اوت آغاز کرده است، اکنون مورد توجه  نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل قرار گرفته  است. او قبل از انجام سفر خود به نيويورک دست به اقداماتي مهمي زد. روز چهارشنبه چند زنداني از زندان آزاد شدند. چند روز پيش هم شبکه ان بي سي، مصاحبه اي از وي پخش کرد که در آن روحاني تأکيد مي کند، ايران به هيچ وجه قصد دستيابي به سلاح هاي کشتار جمعي را ندارد. او گفت: ما هرگز به دنبال دستيابي به بمب هسته اي نبوده ايم و هيچ قصدي هم براي داشتن آن نداريم.

او تاييد کرد که پس از انتخاباتش در ماه ژوئن نامه اي از اوباما دريافت کرده است، که لحن آن مثبت و سازنده بود. وي افزود: ممکن است گام هاي کوچک و ظريف به اتفاقاتي مهم منتهي شوند. 

روز پنجشنبه، واشنگتن پست ستوني را به مقاله رئيس جمهور ايران اختصاص داد که روحاني در آن اعلام مي کند: ذهنيت جنگ سرد منجر به ضرر و زيان همه مي شود.او از اين موضوع ابراز تأسف کرد که پس از 11 سپتامبر سال 2001 ، طي ده سال و وقوع دو جنگ، القاعده و ديگر افراط گرايان همچنان دست به خراب کاري مي زنند.

او با ابراز تاسف، گفت: سوريه، جواهر تمدن، به صحنه خشونت هاي دلخراشي ، از جمله حملات شيميايي، تبديل شده است که ما آن را به شدت محکوم مي کنيم. وي همچنين اعلام کرد براي کمک به تسهيل گفت و گو بين دولت سوريه و مخالفان، آمادگي دارد.

اين اقدامات مسحور کننده روحاني، در نيويورک نيز با سخنراني وي در شوراي روابط خارجي ، مهمترين نهاد سياست خارجي آمريکا ، و مصاحبه با چارلي رز، روزنامه نگار کهنه کاري که در تاريخ نهم سپتامبر مصاحبه اي هم با بشار اسد داشت، ادامه يافته و دنبال خواهند شد.

باراک اوباما روز يکشنبه در مصاحبه با اي بي سي اعلام کردکه با رئيس جمهور ايران تبادل نامه کرده است.

حسن روحاني، در اوايل ماه اوت ، محمد جواد ظريف، نماينده سابق ايران در سازمان ملل متحد را در رأس وزارت امور خارجه منصوب کرد. رئيس جديد دستگاه ديپلماسي ايران، که اکنون در نيويورک به سر مي برد، تقريبا هر روز گزارشي از فعاليت هايش را ارائه مي کند.
برچسب ها: اوباما ، روحانی ، دیدار ، لوموند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار