باوجود اينكه 5 سال از بحران مالي بين المللي مي‌گذرد اما اقتصادهاي جهاني از جمله آمريکا و منطقه يورو هنوز نتوانسته‌اند از زير بار سنگين اين بحران خارج شوند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، 5 سال از ورشکستگي بانک "لمان برادرز" که سرآغاز بحران مالي در سال 2008 بود مي‌گذرد اما اوضاع اقتصاد جهاني هنوز سر و سامان نگرفته است.

 بر اساس اين گزارش، تلاش‌هاي منطقه يورو براي خروج کامل از بحران مالي و بحران بدهي‌هاي بي‌نتيجه مانده است و رشد اقتصادي اين حوزه در 3 ماهه دوم سال جاري به زحمت به 0.3درصد کل توليد ناخالص داخلي آن رسيد.

بانک مرکزي آمريکا که براي رونق بخشي به رشد اقتصادي اش برنامه تسهيل پولي بي‌سابقه‌اي را به اجرا گذاشته است، برنامه‌اي که به موجب آن هر ماه 85 ميليارد يورو پول به اقتصاد خود تزريق مي‌کند اما با اين حال نتوانسته است به اهداف مورد نظرش در اين خصوص برسد و بحران همچنان به قوت خود پابرجاست.

اروپا در اين ميان در خط مقدم بحران قرار دارد. شماري از کشورهاي منطقه يورو علاوه بر کساد اوضاع مالي و اقتصادي، با بحران بدهي‌هاي عمومي و حاکميتي نيز مواجه هستند که در ميان اين کشورها مي‌توان به ايرلند، يونان،پرتغال و اسپانيا اشاره کرد.

در اين کشورها به علت بالا بودن بدهي‌هاي حاکميتي و اجراي طرح‌هاي رياضت اقتصادي؛ تقاضاي داخلي که هميشه يکي از نيرو محرکه هاي رشد اقتصادي است کاهش يافته است.

با توجه به تلاش‌هايي که دولت‌هاي اين کشورها براي کاستن از بدهي‌هاي حاکميتي‌شان انجام داده‌اند، بار اين بدهي‌ها همچنان بر دوش اقتصاد اين کشورها و مردم آن سنگيني مي‌کند و از همين رو بعيد به نظر مي رسد چشم انداز روشني در کوتاه مدت سر راه کشورهاي اروپايي عضو منطقه يورو از اين نظر وجود داشته باشد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار