سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه شورای امنیت این سازمان که در خصوص موضوع افغانستان تشکیل شده بود، گفت: درآمد حاصل از فروش مواد مخدر به منبع تامین مالی گروه‌های تروریستی تبدیل شده و این امر باعث شده تا تروریست‌ها و گروه‌های افراطی تلاش برای بی‌ثبات‌سازی افغانستان را افزایش دهند که طبعا بر امنیت همسایگان و منطقه تاثیر منفی دارد .

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با افغانستان در چارچوب ابتکارات منطقه‌ای،  قاچاق مواد مخدر، تروریسم و افراط‌گرائی را ازجمله مسائل مهمی دانست که بایستی با همکاری‌های منطقه‌ای ریشه‌کن شوند.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از همکاری‌های منطقه‌ای میان افغانستان و همسایگان خود برای ایجاد فضائی بهتر در اثر  اعتمادسازی استقبال می‌کند.
 
غلامحسین دهقانی با اشاره به گزارش جهانی سال 2013 که اعلام کرده کشت خشخاش 15 درصد در سطح جهانی افزایش داشته و بخش اعظم آن در افغانستان بوده است، تصریح کرد: این امر نه تنها بر رشد اقتصادی افغانستان  تاثیر گذاشته، بلکه امنیت در افغانستان و منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
 
وی افزود: درآمد حاصل از فروش مواد مخدر به منبع تامین مالی گروه‌های تروریستی تبدیل شده و این امر باعث شده تا تروریست‌ها و گروه‌های افراطی تلاش برای بی‌ثبات‌سازی افغانستان را افزایش دهند که طبعا بر امنیت همسایگان و منطقه تاثیر منفی دارد .
 
سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان ضمن برشمردن فعالیت‌ها و همکاری‌های کشورمان در تقویت مبارزه با پولشوئی و تامین مالی تروریست‌ها و افراط‌گرایان تاکید کرد: با توجه به ناکامی جامعه بین‌المللی برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ، لازم است اقدامات قاطعتری از سوی جامعه جهانی برای مبارزه با این معضل صورت پذیرد .
 
غلامحسین دهقانی در پایان خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران از نقش مهم و سازنده سازمان ملل برای بهبود شرایط در افغانستان حمایت می‌کند .
 
انتهای پیام/
برچسب ها: قاچاق ، مواد ، مخدر ، منبع ، مالی ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار