نیویورک تایمز فاش کرد:

تلاش پشت پردۀ کاخ سفيد براي اطمينان دادن به رژيم اسرائيل در مورد ادامه فشار بر ايران

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: همزمان با آغاز اقدامات دیپلماتیک دولت اوباما در قبال ایران، مقامات کاخ سفید تلاش پشت پرده‌ای برای دادن اطمینان به رژيم اسرائیل شروع کرده‌اند مبنی بر اینکه واشنگتن فریب رئیس‌جمهور جدید ایران را نخورده و فشارها بر تهران در موضوع اتمی را به صورت نابهنگام کم نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "مارک لندلر" و "جودي رودورن" نوشت در حالي که دولت اوباما، رئيس جمهور آمريکا فتح باب ديپلماتيک کاملا قابل مشاهده اي را با ايران آغاز مي کند، مقامات کاخ سفيد به صورتي بي صدا و در پشت صحنه تلاش مي کنند به اسرائيل اطمينان دهند که فريب حسن روحاني، رئيس جمهور جديد ايران را نمي خورند و فشار بر دولت وي را براي توقف برنامه هسته اي اين کشور کاهش نخواهند داد.

مقامات دولت آمريکا در جلسات خصوصي با مقامات اسرائيلي و در چند بيانيه عمومي تاکيد کرده اند که به مقاصد ايران در برنامه هسته اي اين کشور همچنان ظنين هستند و در مورد ايران، نه در اظهارات آشتي جويانه روحاني، بلکه در عمل قضاوت خواهند کرد. 

اين روزنامه نوشت: روحاني پيش از سفر به نيويورک براي شرکت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل به تمايل براي مذاکرات به منظور رسيدن به توافقي در مورد آينده برنامه هسته اي ايران اشاره کرده است.

به نوشته اين روزنامه، در بحبوحه انتشار اخباري مبني بر تبادل نامه هايي ميان اوباما و روحاني، و بحث هاي تازه در واشنگتن در مورد مذاکراتي که ممکن است موجب لغو تحريم ها بر ضد ايران شود، دفتر نتانياهو در بيانيه اي اظهارات روحاني را "تبليغات رسانه اي" خواند.

با وجودي که مقامات آمريکايي بارها به همتايان اسرائيلي خود گفته اند در مورد رئيس جمهور ايران محتاط خواهند بود، کاخ سفيد اعلام کرده است صحت اظهارات روحاني را در مورد تمايل به ديپلماسي محک خواهد زد.

آمريکا و اسرائيل هدف مشترکي براي ممانعت از پيشرفت هسته اي ايران دارند اما اغلب در مورد زمان و راهبرد انجام اين کار اختلاف داشته اند. اسرائيل خواستار تهديد نظامي شديدتري بر ضد ايران شده است. اما آمريکا با وجود تاکيد بر اين مسئله که همه گزينه ها مد نظر است، از اسرائيل خواسته است به ديپلماسي و تاثير تحريم ها فرصت بيشتري بدهد.

انتخاب حسن روحاني کاملا توجه کاخ سفيد آمريکا را جلب کرده است. اين در حاليست که مقامات اسرائيلي  و کارشناسان در مورد تحليل اظهارات و اقدامات اخير روحاني پيش از سفر به آمريکا با يکديگر اختلاف نظر دارند. مايکل اورن، سفير اسرائيل در آمريکا گفت در بسياري از اظهارات روحاني تناقض وجود دارد.

اميلي لاندائو، عضو موسسه مطالعات امنيت ملي در دانشگاه تل آويو با اشاره به هزاران سانتريفوژي که ايران نصب کرده است و تاکيد روحاني بر اين که به تعليق غني سازي نمي انديشد، گفت هيچ نشانه اي از تمايل ايران براي تغيير مسير هسته اي آن ديده نمي شود. اما مئير جاودانفر، تحليلگر صهيونيست روز جمعه گفت ممکن است روحاني تغييراتي واقعي ايجاد کند و ديدار وي با اوباما براي اسرائيل مثبت باشد.

اين گزارش نيويورک تايمز پس از آن منتشر مي‌شود که روزنامه صهيونيستي جروزالم پست در شماره روز جمعه خود نوشت، دفتر رئيس کابينه اسرائيل ضمن درخواست از آمريکا که گول حرف‌هاي روحاني را نخورند، خواستار تشديد تحريم‌ها عليه ايران شد تا زماني که تهران، برنامه هسته‌اي خود را کاملاً‌ متوقف کند.

اين در حاليست که بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل، پس از آن که روحاني ادعاهاي داشتن هرگونه اهداف توليد سلاح‌هاي هسته‌اي را توسط ايران رد کرد، اين کشور را به علت تلاش براي تشويق و ترغيب به گفتگو، تحسين کرد. 

مصاحبه اختصاصيِ دو قسمتي، حسن روحاني با شبکه تلويزيونيِ ان بي سي آمريکا، در آستانه سفر آتيِ وي به نيويورک براي شرکت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل، باعث انتشار بيانيه دفتر رئيس کابينه اسرائيل، عليه ايران و روحاني شد. 

روحاني در اين مصاحبهِ تلويزيوني تأکيد کرد، ايران به دنبال جنگ نيست و اسرائيل را به علت بي‌ثبات کردن خاورميانه محکوم کرد. وي افزود، اسرائيل بي‌جهت اهداف صلح‌آميز هسته‌اي ايران را زير سؤال مي‌برد. 

روحاني همچنين در اين مصاحبه، اسرائيل را اشغالگر و دولتي غاصب، که به مردم منطقه ظلم مي‌کند، خواند. روحاني تأکيد کرد، اسرائيل با سياست‌هاي جنگ‌طلبانه اش، بي‌ثباتي را به منطقه آورده است. 

در بيانيه دفتر رييس کابينه اسرائيل همچنين ادعاي شده است، تنها ترکيبي از اقدامات عليه ايران، شامل توقف غني‌سازي اورانيوم، منتقل کردن تمامي اورانيوم غني‌سازي شده‌ ايران به خارج از اين کشور، برچيدن کامل تأسيسات فردو و مسدود کردن مسير توليد پلوتونيم در رئاکتور آب سنگين اراک، متوقف کردنِ برنامه هسته‌اي ايران به حساب خواهد آمد و تا زماني که اين چهار اقدام انجام نشده باشد، جامعه بين‌المللي بايد کماکان فشار تحريم‌ها را بر ايران افزايش دهد. 

اين بيانيه افزود، محکِ اصلي، سخنان روحاني نيست، بلکه عملکرد ايران است. 

کاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام کرد، رييس جمهورِ آمريکا هيچ مشکلي با مذاکراتِ مستقيم ميان ايران و آمريکا ندارد، اما فقط به اين شرط که تهران درباره کنار گذاشتنِ برنامه هسته‌ايِ خود، جدي باشد. 

اوباما در تبليغات انتخاباتيِ اوليه‌اش در سال 2008 ميلادي نيز تصريح کرده بود که تحت شرايطي خاص، مذاکرات مستقيم با ايران برقرار خواهد کرد. جي کارني، سخنگوي کاخ سفيد مدعي شد، موضع اوباما در اين زمينه هنوز تغيير نکرده است و دست (دوستي) آمريکا (به سوي ايران) در طول رياست جمهوري باراک اوباما همواره دراز بوده است. 

در حالي که قرار است روحاني و اوباما، هردو در نشست آتي مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک در هفته آينده حضور يابند، گمانه‌زني‌ها درباره احتمال ملاقات رو در رو يا نوعي ديدار ميان دو شخصيتِ نامبرده افزايش يافته است. اين در حالي است که جي کارني گفته است، هيچ ديدار مشخصي ميان اين دو رييس جمهور، برنامه‌ريزي نشده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار