در "برنامه مناظره" عنوان شد؛

انتقال آب از "ارس" به حوزه آبريز اروميه غير کارشناسي است/سهم آب "درياچه اروميه" در زمين‌هاي کشاورزي

کارشناسان و مسئولين اين بار در برنامه مناظره "شبکه 1 سيما" از مصرف بيش از اندازه آب درياچه اروميه در زمين‌هاي کشاورزي را عامل خشکسالي آن دانستند و از سونامي نمک در اين درياچه ياد کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ پرونده درياچه اروميه اين بار بر روي ميز مناظره قرار گرفت.

وحيد جلال زاده استاندار آذربايجان غربي، منصور حقيقت پور نماينده مردم اردبيل ، سرعين و نمين در مجلس شوراي اسلامي عليرضا دائمي سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو ، محمد درويش فعال محيط زيست و عضو هيات موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع کشور، نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي و کي خواه معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست حضور داشتند.

*حال درياچه اروميه اصلا خوب نيست


جلال زاده استاندارد آذربايجان غربي به عنوان اولين سخنران مناظره گفت حال درياچه اروميه اصلا خوب نيست و وضعيت بحراين را طي مي کند.

وي ادامه داد: اين درياچه زماني يکي از مناطق ديدني و يک پارک ملي محسوب مي شد. درياچه اروميه درياچه اي مادر در منطقه بودو سه دهه از آن غفلت شده است .

جلال زاده تصريح کرد: غفلت از مديريت منابع آب، کشاورزي و هر آنچه که به اين درياجه مربوط مي شود چنين شرايطي را به وجو دآورده است.

وي اظهار داشت: در اين بين تغييرات  اقليمي نيز قابل توجه است چرا که صرفا به کاهش بارندگي مربوط نيست بلکه بر هم خوردن توزيع بارش را نيز شامل مي شود.

استاندارد آذربايجان غربي تاکيد کرد: ميزان ذخاير برف منطقه به علت بارندگي کاهش يافته است و اين  امر تنظيم مصرف و مديريت آب را بر هم زده است.دماي هوا ارتباط مستقيم با مراتع منابع طبيعي و سبز بودن زمين دارد که در حال حاضر منابع طبيعي نيز دچار بجران شده است.

وي تصريح کرد: افزايش 2.5 برابري دام و چرايي آن در مراتع و کاهش سبزي منطقه در افزايش دما و کاهش بارندگي تاثير مستقيم دارد.

جلال زاده در ادامه افزود: کارگروهي که با رياست وزير نيرو در حال بررسي وضعيت درياچه اروميه است چيزي به مطالعات قبلي نيافزوده بلکه باب مطالعه را در اين باره باز گذشته است. 70 درصد درياچه اروميه از سمت جنوب کاملا خشک شده و تنها از جاده کلانتري آب را مي‌توان مشاهده کرد.

* مديران پاسخگوي تصميمات غلطشان باشند

منصور حقيقت پور نماينده مردم اردبيل سرعين و نمين در مجلس شوراي اسلامي در ادام گفت درياچه اروميه داراي حيات منطقي بوده ولي متاسفانه برنامه ريزي هاي غلط و منهاي استعداد و آمايش استان اين وضعيت را رقم زده است.

وي با بيان اينکه در حال حاضر درياچه اروميه 14 ميليارد مترمکعب کسري آب دارد تاکيد کرد اگر مسئولان استان و برنامه ريزان در دهه هاي گذشته تصميمات درستي مي گرفتند درياچه دچار بيماري نمي شد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: مديراني اجازه توسعه زمين هاي کشاورزي از 1000 هکتار به 450 هزار هکتار، طرح ريزي براي ساخت سدهاي فراوان ، حفر 30 هزار چاه عميق غير مجاز با وجود غير قانوني بودن جابجايي دستگاههاي حفاري را داده و همچنين افرادي که طي اين سالها در برابر وظايف قانوني خودر بخش محيط زيست کوتاهي کرده اند بايد پاسخگوي شرايط موجود باشند.

حقيقيت پور با بيان اينکه راه علاج اين درياچه را بايد در استان آذربايجان غربي جستجو کرد اظهار داشت انتقال آب از حوزه هاي ديگر به اين درياچه غير کارشناسي و غير علمي است و مشکلاتي را به دنبال خواهد داشت.در اين خصوص بايد تغذيه از آب خانه ها در اولويت قرار گيرد.

وي ادامه داد: انتقال مستقيم آب به درياچه باعث نفوذ آب شور به آبخانه ها مي شود و اين وضعيت فعلي را هم بدتر مي کند.
حقيقت پور تصريح کرد: انتقال آب از حوزه ارس حيات نيم ميليون جمعيت در حوزه اردبيل را به خطر مي اندازد علاوه  بر اين موضوع برآورد دقيق و مناسبي از ميزان حقابه رودخانه ارس نيز در اختيار نداريم.

* يک برنامه ريزي صحيح درياچه را زنده مي کند


وي در پايان خاطرنشان کرد: تصرفات بخشي و غير سيستمي در گذشته چنين اتفاقاتي را رقم زده است.

عليرضا دائمي سرپرست معاون آب فاي وزرات نيرو به عنوان سومين سخنران گفت: مباحث خود را در سه قسمت ارائه مي کند قسمت اول مبني بر اين است که چرا اين پديده رخ داده درياچه اروميه در سال 74 بالاترين ارتفاع آب را داشته که مشکلات زيادي را براي منطقه ايجاد کرده بود.

وي ادامه داد: از سال 87 به بعد ميزان کاهش عمق اين درياچه شروع شد و خشکسالي شديدي را نيز به همراه داشت که اين خشکسالي 14 سال است که ادامه دارد: سرپرست معاون آب و آبفاي وزارت نيرو با بيان اينکه در طي اين سالها توسعه در منطقه متوقف نشده اظهار داشت: احداث مخازن سد، توسعه کشاورزي و طرحها در وقوع اين اتفاق موثر بوده است.

دائمي افزود: تغيير اقليم در بحث خشکسالي نيز اثر داشته چرا که ميزان بارندگي به طور متوسط از 385 ميلي متر به 305 ميلي متر رسيده که اين امر افزايش درجه حرارت را به دنبال داشته است.

وي تصريح کرد : افزايش 2درجه حرارت ، حجم تبخير درياچه را به طور چشمگيري افزايش داده است.

سرپرست وزارت آب و آبفاي وزارت نيرو تاکيد کرد تغيير الگوي بارندگي عمق آب را به حداقل ونيمي از درياچه را خشک کرده است.

وي در خصوص راهکارهاي نجات درياچه اروميه نيز گفت: سه دسته راه حل در وزارت نيرو در حال بررسي است که اولين نکته اين است مردم حوزه به مصرف بهينه آب کمک کنند.

وي تصريح کرد: مديريت آب کشاورزي که 92 درصد مصارف آب در اين حوزه را دارد يعني از 6 ميليارد مترمکعب آب در اين حوزه بخش مهم آن در کشاورزي مصرف مي شود و طبعا حد درياچه به خوبي رعايت نمي شود.

دائمي گفت: نکته دوم انتقال آب بين حوزه اي است که مصوات لازم را براي اجرا دارد.

وي ادامه داد: انتقال بين حوزه اي بايد حتما مطالعه شود و بدون توجه به آسيب هاي زيست محيطي يا مسائل اقتصادي اجراي آن صحيح نيست.

* سوء مديريت عامل خشکسالي است نه تغيير اقليم


محمد درويش فعال محيط زيست گفت: اتفاقي که در حال حاضر در حوزه آب خيز درياچه اروميه در حال وقوع است بسيار بزرگ است اين اتفاق در مساحت 5 برابر کشور لبنان در حال وقوع است.


وي ادامه داد: 7 ميليارد مترمکعب از 130 ميليارد مترمکعب آب قابل استحصال در کشور مربوط به درياچه اروميه است که اين نشاندهنده شرايط مطلوب اين درياچه در بحث استحصال آب است.

درويش با بيان اينکه در حال حاضر 70 دشت بزرگ کشور سطح آب زيرزميني شان بين 1.5 تا 2 متر افت يافته افزود: اين درحالي است که سطح آب هاي زيرزميني درياچه اروميه کمتر از 28 تا 30 سانتي متر کاهش يافته است اين مسئله نشان دهنده از دست رفتن ديگر منابع آب کشور است که به دليل زيرزميني بودن آن ها قابل رويت نيست.

اين فعال محيط زيست گفت: درياچه اروميه به عنوان يک آبگير شور مطرح است و نبايد آب شيرين وارد آن بشود.

وي ادامه داد: از ابتداي دهه 70 نگاه به اين درياچه تغيير يافت. و اين امر درست در زماني اتفاق افتاد که درياچه در حال وسعت بود.

مسئولان چشمهايش را بستند و افزايش سطح زيرکشت را از 320 هزار هکتار به 360 هزار هکتار شاهد شديم.

وي با بيان اينکه در حال حاضر 30 هزار حلقه چاه غير مجاز ،احداث 72 سد بزرگ و کوچک و وسعت 100 درصدي زمين هاي کشاورزي ،‌خشکسالي اين درياچه را رقم زد ه است  افزود: اين درحالي است که همه  انگشت اتهام را به سمت آسمان برده و تغيير اقليم را متهم مي کنند.

درويش با بيان اينکه 5 سال از اجلاس باري مي گذرد و سطح تراز آب درياچه 2 متر کاهش داشته است افزود:شهامت پذيرفتن اشتباهات را داشته ومديريت طراحي و مهندسي آب خيزداري درياچه اروميه را از نو تعريف کنيد.

*اجازه نمي دهيم کشاورزي خشک شود

نادر قاضي پور نماينده  اردبيل در مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين مناظره گفت در مجلس نهم و دهم طرح احياي تالاب هاي داشته شد در حالي که دولت تا کنون هيچ لايحه اي نداده پيگيري و پشتيباني نيز نکرده است.

وي افزود نظام جمهوري اسلامي توانايي احياي همه درياچه ها و تالاب ها را دارد. موضوع ما تنها درياچه اروميه نيست بلکه کل تالاب هاست حتي درياچه زرينه رود اصفهان نيز بايد  احيا شود.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه آقاي محمدي زاده و خانم ابتکار در خشک شدن درياچه اروميه سهيم بودند گفت: مجوزهايي که در زمان مديريت آنها صورت گرفته ما را گله مند کرده است.

قاضي پور ادامه داد: در بحث درياچه اروميه معاون اول رئيس جمهور در کارگروه سهيم بوده اين درحالي است که در شرايط فعلي وزير نيرو که متهم است مسئول شده ما انتظار داريم که خود رئيس جمهور به ميدان بيايد.

اين نماينده مجلس تصريح کرد: نسبت به سال 84 ، 7 متر و 48 سانتي متر کاهش ارتفاع آب داشتيم و با خشک شدن درياچه کشاورزي دامداري و صنايع تعطيل و 3 ميليون کوچ اجباري در کشور رخ ميدهد.

قاضي پور با بيان اينکه عامل اصلي خشکسالي عدم مديريت مسئولين بوده است گفت: ما راضي نيستيم که حتي يک قطره آب کشاورزي کم شود و انتظار داريم که راه حل  عملياتي شروع شود.

قاضي پور در پايان خاطرنشان کرد به هيچ وجه اجازه نمي دهيم کشاورزي خشک شود و به نام درياچه اروميه براي زمين هاي خودشان آب ببرند و راضي به آب کشاورزان نيستيم.

در پايان احمد علي کيخوا معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست با بيان اينکه در خصوص درياچه اروميه يک رويکرد اين است که مقصر اين شرايط چه کساني هستند گفت: کاهش 15 تا 20درصدي نزولات يکي از اين عوامل است اما تغيير اقليم نيز مطرح است که به گفته متخصصان در تمام جهان رخ داده است.

وي اظهار داشت: امرار معاش بسياري از مردم اروميه در بخش کشاورزي با نياز  آبي 3.5 ميليارد مترمکعب صورت ميگيرد که کمي بيشتر از حق آبه تالاب اروميه است و اين امر مديريت غلط و ناصحيح آب در کشور را نشان ميدهد که درياچه اروميه نتيجه آن است.

کيخوا با بيان اينکه منابع آب زيرزميني به عنوان ذخاير احتياجي محسوب شده اند افزود : درکشور ما مصرف ذخاير آب زيرزميني با چاههاي مجاز و غير مجاز و شيوه هاي مديريت غلط نه تنها اروميه بلکه زاينده رود، هامون بختگان و شايگان و ديگر تالاب ها را نيز در آينده نزديک با مشکل روبرو مي کند.

بخش دوم مناظره با پرسش هاي چالش مرتضي حيدري ادامه يافت، به طوريكه حقيقت پور نماينده مردم اردبيل با بيان اينکه مخالف انتقال آب از رودخانه ارس به درياچه اروميه هستيم، گفت: در اين خصوص موانع جدي وجود دارد.

وي با بيان اينکه 1 ميليارد و 900 ميليون مترمکعب حقآبه اردبيل است، افزود: بر پايه اين آب تمدن جديدي شکل گرفته و وضعيت اجتماعي روستاها تغييرو عشاير براساس آن سکني گزيده اند.

حقيقت پور تصريح کرد: ميلياردها دلار از سال 52 در شمال اردبيل سرمايه گذاري شده و مردم اردبيل حاضر به برداشت آب کمتر نيستند.

وي گفت: علاج زنده کردن درياچه  اروميه تخريب اردبيل نيست بلکه بايد راهکار لازم در حوزه اروميه انديشده شود.

دائمي سرپرست وزارت آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: انتقال آب بين حوزه اي آخرين راهکار براي رفع مشکل درياچه اروميه است و مطالعات بين حوزه اي در حال انجام است و به اعتقاد ما تمام مولفه ها بايد در نظر گرفته شود.

قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مطالعات ناقص وزارت نيرو در بخش انتقال آب افزود: رودخانه ارس به هنگام طغيان خسارات فراواني به استان وارد مي کند و وزارت نيرو مديريت خوبي بر اين رودخانه ندارد.

قاضي پور تاکيد کرد: ما راضي نيستيم که يک درخت در دشت مقان خشک شود اما نه به قيمت اينکه درياچه اروميه را خشک کنيم.

وي با بيان اينکه برداشت آب مازاد رودخانه ارس کار موقتي است افزود: ما معتقديم که اين کار انجام شود ممکن است فردا بارش خوبي داشته باشيم و مشکل درياچه حل شود و رود ارس طغيان کند و همه روستا ها را آب ببرد اين امر نشان ميدهد که وزارت نيرو فقط بلد است آب بفروشد.

اين نماينده مجلس گفت: چرا آب استان ما را به نيروگاهها و ذوب آهن مي دهيد شما 27 مترمکعب از آب درياچه را به استان هاي ديگر برده ايد که خودش به اندازه حجم يک درياست.

حقيقت پور درادامه تصريح کرد: مسئولان حقابه اردبيل را کنار گذاشته و آب مازاد را از موضع حاکميتي بررسي کنند و هر حوزه اي را که آب مازاد را نياز نداشت به اروميه بدهد.

درويش عضو هيات علمي موسسه تحقيقات و جنگل ها ومراتع کشور نيز گفت: براساس اين تفکر که استان خوزستان 30 درصد تمام آبهاي سطحي را جذب مي کند تعداد زيادي سد در اين استان احداث و تمام تالاب هاي خوزستان با مشکل عظيمي روبرو شد.

وي با بيان اينکه اين طرز تفکر و شيوه مديريت در کشوري که در کمربند خشکسالي دنيا قرار دارد و تفاوت بارندگي هاي آن در طي دو سال بين 60 تا 70 درصد باشد تفکر خطرناکي است، افزود: درصورت خطر مرگ و مهاجرت مردم مجاز به انتقال آب هستيم.

وي تاکيد کرد: هزينه اين انتقال سرسام آور است و حيات را به مخاطره مي اندازد کدام کشاورز آب هر مترمکعب 2.1 تا 2.8 دلار را مي خرد در حاليکه در حوزه آذربايجا نشرقي و غربي ميانگين قيمت هر مترمکعب آب بين 30 تا 35 تومان است.

درويش افزود: اگر هزينه سد سازي صرف بهبود و ارتقاي راندمان مي شد اوضاع بهتر بود.

اما وحيد جلال زاده استاندار آذربايجان غربي با بيان اينکه 13درصد منابع طبيعي ما آبخيزداري است، گفت: انتقال بين حوزه اي راه اول نيست اما مطالعه شده که يک پروژه از جنوب استان آذربايجان غربي آب را به درياچه اروميه مي فرستد.

قاضي پور نماينده مجلس اظهار داشت: امسال حداقل 300 ميليون مترمکعب آب قرار بود به اين درياچه برسد که نرسيد.

وي ادامه داد: قرار نبود آب را ببرند به استان هاي ديگر و زمين هاي کشاورزي خودشان را آبياري کنند.

قاضي پور در ادامه از آبياري 40 هزار هکتار زمين هاي گل فرج که شيبشان به سمت ارس است به نام احياي درياچه اروميه خبر داد و گفت: با پول درياچه اروميه براي افراد خاص آبياري صورت ميگيرد.

استاندارد آذربايجان غربي تصريح کرد : طي دو سال اخير منابع آبي کمي براي نجات درياچه اروميه اختصاص يافته است.

وي افزود: 93 درصد آب مصرفي در حوزه کشاورزي است که تنها 1 سوم آن تحت پوشش آبياري مدرن و تحت فشار است .

کي خواه معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست هم از مکاتبات صورت گرفته در سال 79 و پيش بيني خطرات فعلي در خصوص درياچه اروميه سخن گفت و تصريح کرد: از سال 58 تا 90 سطح زيرکشت کشاورزي از 158 هزار هکتار به 450 هزار هکتار رسيده است که رشد 4 برابري  را نشان مديهد هر هکتار به طور متوسط 10 هزار مترمکعب آب مي خواهد يعني 4 تا 5 ميليارد مترمکعب آب را به بخش کشاورزي داده ايم.

وي ادامه داد: اگر شيوه مصرف را اصلاح نکنيم وضعيت درياچه بحراني تر خواهد شد.

قاضي پور در پاسخ به اين که مجلسي ها براي ساخت بسياري از سدها به دولت فشار آورده اند گفت: به هيچ وجه براي احداث سد و تخريب درياچه تلاش نکرديم بحث ما فقط احداث آب بند براي جلوگيري از سيلاب ها و زمين هاي کشاورزي بوده است.

وي اظهار داشت: سدهاي اروميه را تعطيل کردند و بعد در آذربايجان شرقي سد زدند.

دائمي سرپرست معاون آب و آبفاي وزارت نيرو در پاسخ به صحبت هاي قاضي پور گفت: مردم استان هاي را در مقابل هم قرار ندهيم.

 وي با بيان اينکه آذربايجان غربي و شرقي‌، اردبيل و کشورهاي همسايه از حوزه ارس منفعت مي برند تصريح کرد : مديريت آب فرابخشي است و فقط مربوط به يک بخش خاص نيست.

وي افزود:  اولين سازماني بود که مشکل درياچه اروميه را به صورت جدي مطرح کرد وزارت نيرو بود  گزارشات مربوط به درياچه اروميه به دهه 70 برميگردد .

وي تصريح کرد در حال حاضر بسياري از اراضي کشاورزي به روش غرقابي آبياري مي شود که سهم آب درياچه وارد زمين هاي کشاورزي شده است.

وي اظهار داشت: 45 درصد منابع طبيعي کشور به راحتي در دست مصرف کنندگان قرار مي‌گيرد.

استاندارد آذربايجان غربي با بيان اينکه پس از سال 88 ، 25 هزار از ارضاي استان آذربايجان غربي تحت فشار بوده که اين رقم هم اکنون به 50 هزار هکتار افزايش يافته افزود عمده فعاليت شهروندان اين ناحيه کشاورزي است و اين امر اهميت مديريت منابع آب را بيشتر جلوه مي دهد.

جلال زاده ادامه داد در شمال استان مشکل درياچه اروميه را نداريم .

وي تاکيد کرد: نمايندگان مجلس صرفا به دنبال سد زدن هستند.

نماينده مردم  اردبيل در ادامه افزود : در بحث انتقال آب آزاد رودخانه ارس به حوزه آبخيز درياچه اروميه آيا برآورد اقتصادي اين پروژه انجام شده است؟

وي ادامه داد: بايد ديد ارس آب مازاد دارد يا نه اگر داشت 3 ميليون مترمکعب آن را بايد انتقال دهند که اين امر باز مستلزم سهم 4 هزار ميليارد تومان اعتبار و 250 هزار مگاوات برق است.

وي با بيان اينکه با احتساب موارد فوق قيمت تمام شده آب در اروميه به بيش از 1500 تومان مي رسد افزود اگر کشاورز طلا هم بکارد جوابگوي اين قيمت نيست و صرفه اقتصادي ندارد .

وي با بيان اينکه راندمان باغات اروميه 35 درصد است افزود: اين درحالي است که راندمان آب باغات مغان 90 درصد است بنابراين علاج اروميه در بهبود راندمان مصرف است.

وي اظهار داشت 200 ميليون مترمکعب آب با بهبود راندمان آبياري وارد حوزه آبي اروميه مي شود که اين امر تعادل بخشي بين آب شيرين و شور را نيز به دنبال دارد.

دائمي سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو در پاسخ به اين که سدها با مجوز سازمان محيط زيست ساخته مي شوند گفت: هيچ سدي بدون مجوز اين سازمان يافت نمي شود اين درحالي بودکه کيخواه در پاسخ به دائمي گفت: توليد کشاورزي افزايش يافته ولي به چه قيمتي افزود يکي از هزينه هاي اين امر از دست دادن درياچه اروميه است و بايد شهامت پذيرفتنش را داشته باشيم.

وي با بيان اينكه مديريت منابع آب در کشور مثل هر منبع ديگري بهتر است علمي و تحت فشار باشد تا اينکه ما را تحت فشارهاي غير منتظره بگذارند، افزود: در مواردي نه فقط نمايندگان بلکه ساير گروهها نيز بدون اينکه همه ملاحظات را طي کنند مصوب مي کنند و در لايحه دولت نيز ذکر مي شود.

وي از جاده داخل درياچه اروميه نيز صحبت کرد و افزود:  اصلاح اين جاده هرگز مورد تائيد اين سازمان قرار نگرفته بود .

کيخواه گفت: مشکل درياچه اروميه با همکاري بين  دولت و مجلس و مردم و ساير دستگاههاي عملياتي حل خواهد شد.

وي اظهار داشت: نبايد با تصميم گيري خود مشکل کشاورزان را افزايش دهيم و حتي در صورت آسيب ديدن کشاورزي مردم آذربايجان بايد حتما هزينه هاي آن توسط دولت پرداخت شود.

درويش فعال محيط زيست نيز در ادامه گفت: سازمان محيط زيست از وزن لازم در سبد تصميم گيري هاي دولت برخوردار نيست و به راحتي اين سازمان را دور مي زند.

وي ادامه داد: من در سال 86 براي بررسي منطقه به سد باران دوز رفتم که در آن زمان در حال ساخت بود در حالي که در سال 82 محيط زيست اولين هشدار را نسبت به ساخت اين سد داده بود.

اين فعال محيط زيست در ادامه تصريح کرد: در آن بازديد مدير کل محيط زيست استان به من گفت اگر با ساخت اين سد مخالفت کنيد ما ديگر کلا مدير کل در استان نمي‌خواهيم.

قاضي پور با بيان اينکه احداث جاده در درياچه اروميه به منظور رفع مشکل تردد و مسائل امنيتي مردم اين شهر بوده است گفت: ما در کارگروه ساخت اين جاده وزير راه و شهرسازي را داشتيم که ايشان بايد توضيح ميداد که چرا طرح ساخت جاده را کامل اجرا نکرد و در ايجاد بحران درياچه اروميه همه مقصر هستند.

قاضي پور با بيان اينکه 90درصد سرمايه گذاري در استان توسط بخش خصوصي صورت گرفته افزود: ما با کمترين آب بهترين محصول را توليد ميکنيم و مردم ما سالانه چندين ميليارد دلار  با صادرات ميوه ارز وارد کشور مي کنند.

حقيقت پور نماينده مردم سرعين، در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: استفاده از سيستم بهينه آبياري و افزايش راندمان آب بهترين راهکار براي تغيير وضعيت در درياچه اروميه است.

دائمي سرپرست معاونت آبفاي وزارت نيرو گفت: سهم آب درياچه اروميه با روش برداشت غير مجاز چاه ها و صرف آن براي زمين هاي کشاورزي صورت ميگيرد كه ما مي‌توانيم در داخل حوزه با بهره برداري و بهبود شرايط آبياري و رساندن راندمان آبياري از حدود 40 به 60 درصد نيازي به حوزه هاي آبي بيرون نداشته باشيم.

جلال زاده استاندار آذربايجان غربي گفت: 4 رودخانه 70 درصد آب درياچه اروميه را تامين ميکنند.

وي با بيان اينکه 40 راه براي نجات درياچه اروميه پيشنهاد شده افزود: 16 مورد آن مربوط به انتقال بين حوزه اي است.

وي تصريح کرد: اصلاح آبياري ، جلوگيري از برداشت بيش از اندازه آب، پيشنهاد کمربند سبز ،اولويت بخشي به تصفيه فاضلاب  از مسائل تاثيرگذار در بهبود شرايط درياچه اروميه است.

در حال تکميل

برچسب ها: ارس ، ارومیه ، نمک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
-
راشدنيا
۱۲:۵۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
به خاطرخدابه فكردرياچه باشيدچون باخشك شدن آن ديگرزندگي مشكل خواهدشد.
آخرین اخبار