"عمليات ثامن‌الائمه" نقطه عطفي در تاريخ جنگ بود اين عمليات از سوي نتيجه سال اول جنگ و اوج نبردهاي نيمه‌گسترده محسوب مي‌شد و از سوي ديگر، عامل تحول استراتژيك در جنگ بود.

به گزارش گروه ویژه نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران، "عمليات ثامن‌الائمه" نقطه عطفي در تاريخ جنگ بود اين عمليات از سوي نتيجه سال اول جنگ و اوج نبردهاي نيمه‌گسترده محسوب مي‌شد و از سوي ديگر، عامل تحول استراتژيك در جنگ بود و اولين گام از نبردهاي گسترده آزادسازي به حساب مي‌آمد اين عمليات را سپاه طرح‌ريزي كرد و با فرماندهي مشترك ارتش و سپاه از چهار محور به اجرا درآمد كه دارخوين و فياضيه محورهاي اصلي عمليات بودند.


 

با اجراي كامل عمليات در اين دو محور پل‌هاي قصبه و حفار مي‌بايست بسته مي‌شد و دشمن به محاصره درمي‌آمد. در آغاز عمليات، نيروهاي خودي در محور دارخوين پس از دور زدن دشمن از ناحيه نهر شادگان، با موفقيت به پيش رفتند ولي در محور فياضيه كه گلوگاه نيروگاه دشمن بود و براي آن‌ها اهميتي حياتي داشت با مقاومتي سرسختانه روبرو شدند چند ساعت بعد نيروهاي محور ايستگاه 7 و 12 كه ماموريت خود را به خوبي اجرا كرده بودند به كمك محور فياضيه رفتند و مقاومت دشمن را شكستند.
 
بدين ترتيب در كمتر از 24 ساعت بيندو محور اصلي عمليات الحاق حاصل شد و نيروهاي خودي به عقبه دشمن رسيدند و آن دسته از قواي عراقي را كه نتوانسته‌ بودند عقب‌نشيني كنند، اسير كردند.
 
در اين عمليات كليه اهداف پيش‌بيني شده تامين شد و لشگر سه زرهي عراق آسيب ديد روز پس از پايان عمليات (7 مهر 1360) هواپيمايي حامل چند تن از فرماندهان نظامي كه از خوزستان به سوي تهران پرواز مي‌كرد به طور مشكوكي در جنوب تهران (كهريزك) سقوط كرد و 49 سرنشين آن از جمله رئيس ستاد مشترك ارتش (ولي‌الله فلاحي)، قائم مقام فرمانده سپاه (يوسف كلاه‌دوز)، فرماندهي نيروي ارتش (جواد فكوري)، وزير دفاع و نماينده امام خميني در شوراي عالي دفاع (سيد موسي نامجو) و فرمانده سپاه اهواز (محمدعلي جهان‌آرا) به شهادت رسيدند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار