تريتا پارسي:

زبان گفتگو با ايران، زبان احترام است/ غرب بايد از انعطاف‌پذيري دولت روحاني براي گفتگو استفاده کند

رئيس شوراي ملي ايران-آمريکا تصريح کرد غرب بايد با اقدامات متقابل از انعطاف پذيري جديد ايران پس از آغاز به کار دکتر حسن روحاني ، استفاده کند تا فرصت به وجود آمده براي تعامل از دست نرود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي، تريتا پارسي استاد علوم سياسي دانشگاه جان هاپکينز و رئيس شوراي ملي ايران-آمريکا در واشنگتن در گفتگو با اين شبکه گفت: ايران اخيرا چند نفر از زندانيان را آزادکرده است. اين مسئله نشان دهنده تغيير مسائل است.

وي مدعي شد: حسن روحاني رئيس جمهور ايران در تلاش است پيش از آمدن به آمريکا براي شرکت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک، نشان بدهد به وعده هايش عمل مي کند. حسن روحاني با کار اخيرش نشان داد که مي تواند اين کار را انجام بدهد.

مجري شبکه پرسيد: باتوجه به تحليل شما، به نظر مي رسد آمريکا و غربي ها به صورت عام، مي توانند از اين اقدام حسن روحاني بياموزند که چگونه با ايران به گفتگو بپردازند.

تريتا پارسي در پاسخ گفت: بي ترديد همينطور است. سابقه ديپلماسي ايران و آمريکا در سي سال گذشته، به موضوع نحوه ديپلماسي مربوط نيست بلکه از اين نظر سابقه اي بسيار قوي وجود دارد. بي ترديد، سوء تفاهمها و دشواريهاي زيادي در اين زمينه وجود دارد. يکي از گزينه هاي محتمل در شرايط کنوني اين است که خط مستقيم ارتباط بين ايران و آمريکا بوجود بيايد.

مجري شبکه در ادامه پرسيد: ما مي توانيم از تجربه ترکيه و برزيل در تعامل با ايران درس بگيريم. ايران خواهان احترام است.

پارسي در پاسخ گفت: ترکيه و برزيل به گونه اي موفق توانستند در سال 2010 با ايران به توافق برسند. اين توافق مبتني بر گفتگوهاي بسيار مفصل و نامه آمريکا بود. متاسفانه باآنکه برزيل و ترکيه به خواسته هاي آمريکا در اين نامه عمل کردند، آمريکا بيانيه تهران را رد کرد. برزيل و ترکيه با اين عملکرد خود نشان دادند که چگونه مي توان در تعامل با ايران به موفقيت رسيد و زبان گفتگو با ايران، زبان احترام است يعني زباني که با آنچه آمريکا در گذشته از آن استفاده کرد متفاوت است. در اين فضا بايد پذيرفته شود که طرف مقابل، دلخوري هاي منطقي دارد. نبايد تحقير گونه با ايران سخن گفت. اين نکته در ديپلماسي بسيار حائز اهميت است. 

پارسي در مورد تحريم ها گفت: اگر قرار باشد تحريمهاي آمريکا عليه ايران برداشته شود، رئيس جمهور آمريکا بايد با کنگره به تعامل بپردازد. در حال حاضر، روابط رئيس جمهور آمريکا با کنگره در بهترين شرايط مطلوب قرار دارد. به نظر من، در حال حاضر نشانه هاي متعددي وجود دارد که نشان مي دهد تا چند ماه ديگر، حسن روحاني انعطاف پذيري و توانايي بي سابقه اي براي تعامل با آمريکا دارد. اما اگر غرب اين انعطاف پذيري جديد ايران را درک کند و اقدام متقابل نداشته باشد، احتمال دارد روحاني نيز نتواند به مذاکرات بپردازد و متاسفانه مجبور شويم بجاي انعطاف پذيري حسن روحاني با عدم انعطاف پذيري محافظه کاران ايران مواجه شويم. بنابراين مي بينيم که فرصتي در حال حاضر وجود دارد و زمان محدود است. تا چند هفته ديگر خواهيم ديد که آيا از اين فرصت استفاده خواهد شد يا اينکه اين فرصت از دست خواهد رفت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار