رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: در آینده نزدیک این پژوهشکده با برخورداری از سه پژوهشکده مستقل و ۹ گروه پژوهشی به پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی ارتقای ساختار می‌یابد.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،رسول کدخدایی اظهار کرد: مقوله غذا و صنعت تولید فرآورده‌های غذایی را در چند سال اخیر دستخوش نابسامانی‌های ناشی از تحریم و مقررات دست و پاگیر است و متاسفانه این صنعت آن طور که باید توسعه نیافته است.

وی حمایت از تحقیقات و انجام پژوهش‌های کاربردی با استفاده از روش‌های نوین فرآوری و بسته بندی مواد غذایی تولید ترکیبات و محصولات غذایی با تأکید بر حفظ سلامت جامعه و محیط زیست به ویژه تولید غذاهای فراسودمند، کاهش ضایعات و افزایش بهره وری را مهم‌ترین مسئله و چالش فراروی صنعت غذای کشور دانست.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: این پژوهشکده با دارا بودن توانمندی‌های تخصصی درخور توجه و ارتباطات ملی و بین المللی قادر است راهگشای بسیاری از چالش‌های موجود از مسیر تحقیق باشد.

کدخدایی با اشاره به سابقه فعالیت‌های این پژوهشکده گفت: سابقه فعالیت پژوهشکده به سال 1359 و در قالب سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران – مرکز خراسان باز می‌گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی تصریح کرد: در سال 1381 با تبدیل مراکز استانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به پارک‌های علم و فناوری، این پژوهشکده با نام «تحقیقات توسعه فناوری خراسان» به فعالیت خود ادامه داد.

وی بیان کرد: با توجه به سیاست‌های نظام مبنی بر تخصصی شدن علوم و فناوری در مراکز علمی پژوهشی در سال 1385 با نام پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان‌رضوی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم و بالاخره در سال 1390 با توجه به سوابق درخشان فعالیت در زمینه علوم و صنایع غذایی و مزیت‌های منطقه‌ای به عنوان پژوهشکده مستقل ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، با عنوان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی فصل نوینی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی بیان کرد: فعالیت‌های علمی- پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در چهار گروه پژوهشی فرآوری، نانو فناوری، زیست فناوری و شیمی مواد غذایی به صورتی تخصصی برای سراسر کشور انجام می‌پذیرد.

کدخدایی افزود: در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از گروه بیوفیزیک مواد غذایی با هدف انجام تحقیقات پیشرفته بر روی ویژگی‌های فیزیکی محصولات غذایی و کشاورزی و برهم کنش‌های مولکولی و بررسی ارتباط آن با فرآیندهای تولید و نگهداری هستیم که آزمایشگاه‌های این گروه در راستای بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های نوین، با آخرین تکنولوژی‌های مدرن دنیا تجهیز شده و آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و انجام پژوهش‌های کاربردی مشترک با مراکز صنعتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشکده‌ها است.

وی بیان کرد: بر اساس سند راهبردی و تدوین برنامه پنج ساله توسعه و نیز آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در آینده نزدیک این پژوهشکده با برخورداری از سه پژوهشکده مستقل و 9 گروه پژوهشی به پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی ارتقای ساختار می‌یابد.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی تمام پروژه‌های پژوهشکده را تقاضا محور عنوان کرد و گفت: بر این اساس بخش عظیمی از بودجه پژوهشکده از صنعت یا متقاضیان پروژه‌های تحقیقاتی تأمین می‌شود بنابراین اعتبارات پژوهشی صرف مشارکت و برای حمایت از پژوهش‌های کاربردی صنعت هزینه می‌شود.

وی در مورد مجموعه باغ کلکسیون‌های پژوهشکده علوم و صنایع غذایی نیز اظهار کرد: این باغ کلکسیون‌ها که در نوع خود در کشور بی‌نظیرند در مساحتی به وسعت 2 هکتار از سال 1377 با تعبیه سیستم آبیاری قطره‌ای ایجاد شده‌اند که شامل پردیس‌های زرشک و میوه و دارای حدود 30 نمونه مختلف از گونه‌ها و دو رگه‌های زرشک و یک قطعه باغ زرشک بی‌دانه است.

کدخدایی با اشاره به مزرعه زعفران این باغ کلکسیون بیان کرد: طرح‌های پژوهشی مختلفی در مورد زرشک و زعفران در این پردیس به انجام رسیده و یا در حال پیگیری است.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خاطرنشان کرد: پردیس میوه نیز شامل یک قطعه باغ کلکسیون با ارقام 14 نوع میوه معتدله و یک قطعه کلکسیون انار است که کلکسیون گیاهان دارویی با 28 گونه نیز در آن واقع شده است.

وی افزود: این باغ کلکسیون‌ها با هدف ایجاد زمینه برای اجرای عملی طرح‌های تحقیقات کاربردی و پایان نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در رابطه با گیاهان مذکور، ایجاد شده و تکمیل آنها با گونه‌های جدید از جمله برنامه‌های توسعه این مجموعه است.

کدخدایی همچنین به استقرار دبیرخانه شبکه ملی پژوهش و فناوری در علوم و صنایع غذایی در این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: این شبکه ملی به منظور انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک و استفاده از امکانات و نیروی انسانی متخصص بین تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در سطح کشور در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مستقر شده که عمده فعالیت‌های آن با محوریت این مرکز صورت می‌گیرد.

 

برچسب ها: ارتقا ، پژوهشکده ، علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.