مسئول مرکز تربیت محقق مذاهب اسلامی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: این مرکز در کشورهای مختلف شعبه‌هایی را تاسیس کرده که در این کشورها به ترویج فرهنگ اهل بیت (ع)، تربیت طلاب، چاپ کتاب و پاسخگویی به شبهات مبادرت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام حسین حبیبی‌تبار در مراسم افتتاحیه هجدهمین سال دروس تخصصی فقه و اصول و تفسیر و تربیت محقق مذاهب اسلامی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) که ظهر امروز در سالن فقاهت این مرکز برگزار شد به ارائه گزارشی از عملکرد مرکز تربیت محقق مذاهب اسلامی این مرکز پرداخت و اظهار داشت: اندیشمندان اهل سنت از دیرباز نگاه نقادانه به فرهنگ و معارف شیعه داشتند و همواره شبهاتی را علیه آن مطرح می‌کردند که این رویکرد با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و حاکم شدن نظام مقتدر شیعی با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: دشمنان تشیع با روش‌های مدرن و با استفاده از همه امکانات و حمایت‌هایی که از جانب استکبار جهانی می‌شدند در سطح وسیع‌تری به دشمنی با مکتب تشیع و تخریب چهره آن در جهان پرداختند و این مسئله تا جایی پیش رفت که نگاه سایر مسلمانان را نسبت به مکتب شیعه غبارآلود و بغض‌آلود کردند، به‌طوری که امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی تبلیغ مکتب تشیع ممنوع است.

حبیبی‌تبار با اشاره به اینکه حملات استکبار جهانی به ایران به واسطه برپایی نظامی است که مبنایی عقیدتی داشته و ریشه در اسلام ناب محمدی (ص) و مذهب اهل بیت (ع) دارد، بیان داشت: ترس از گسترش این مکتب در جهان موجب شد تا استکبار جهانی علیه مکتب شیعه متمرکز شود و با ترفندهای گوناگون سعی در ضربه زدن به ایران داشته باشد که یکی از این روش‌ها، شبهه‌افکنی توسط فرق گوناگون علیه شیعه است.

وی هدف از این شبهه‌افکنی‌ها را ناکارآمد جلوه دادن آموزه‌های شیعی دانست و گفت: گستردگی و تنوع شبهات با قالب‌های امروز آن علیه شیعه، پاسخگویی شیعیان را در حالت انفعال قرار داده است و خروج از حالت انفعال و تبدیل آن به حالت دفاعی ضرورتی است که ایجاد مؤسساتی همچون مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) را صد چندان می‌کند.

مسئول مرکز تربیت محقق مذاهب اسلامی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: خدا را شکر گذاریم که امروز شاهد دهمین سال برگزاری دوره‌های این مرکز هستیم و سه دوره آموزشی را برگزار کردیم که 50 نفر فارغ‌التحصیل داشته و امروز این افراد در مراکز علمی و حوزوی کشور مشغول به پژوهش و تدریس هستند.

حبیبی‌تبار ادامه داد: علاوه بر طلاب ایرانی تعدادی طلاب هندی، پاکستانی و افغانی نیز در این مرکز در حال فعالیت هستند و مفتخریم که میزبانی برخی طلاب مناطق خاص را در کارگاه‌های آموزشی مرکز بر عهده داریم.

وی از چاپ 21 کتاب و تألیف 140 رساله علمی در این مرکز خبر داد و گفت: از جمله این آثار می‌توان به کتاب رویکرد عقلانی بر باورهای وهابیون و رویکرد سلفیان در گذر تاریخ نام برد.

مسئول مرکز تربیت محقق مذاهب اسلامی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های بین‌المللی این مرکز اشاره کرد و گفت: در امور بین‌الملل نیز مرکز فقهی افتخار دارد که موفق به ایجاد شعبه در کشورهای سوریه، مسکو، پاکستان، اندونزی و لندن شده است و در این کشورها نیز به ترویج فرهنگ اهل بیت (ع)، تربیت طلاب، چاپ کتاب و پاسخگویی به شبهات اهتمام می‌شود.

حبیبی‌تبار به فعالیت‌های فرهنگی مرکز اشاره کرد و گفت: از سال 85 کارهای فرهنگی همچون اعزام مبلغ، آموزش مبلغ و برگزاری مسابقات فرهنگی را در دستور کار قرار داده‌ایم و تاکنون 21 مسابقه برای جوانان کشور برگزار کرده و صدها جلد کتاب به چاپ رسانده و توزیع نموده‌ایم./س

برچسب ها: قم ، فعالیت ، تبلیغی ، مرکز ، فقهی ، ائمه ، اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.