لرستان/

مفرغ‌های لرستان زینت‌بخش موزه‌های جهان شده‌اند

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: امروز بسیاری از مفرغ‌های لرستان زینت‌بخش موزه‌های جهان شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران لرستان دیانوش چراغی گفت: امروزه در گوشه و کنار‌ دنیا از موزه‌های معروف و معتبر گرفته تا مجموعه‌های خصوصی، آثار مفرغی لرستان در معرض دید جهانیان قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه مفرغ‌ها می‌توانند نقش زیادی در معرفی آداب و فرهنگ مردم این دیار داشته باشند، اظهار داشت: در حال حاضر مفرغ‌های لرستان زینت‌بخش موزه‌های جهان شده‌اند.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مفرغ‌های این استان می‌توانند به عنوان بهترین پتانسیل و ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی این سرزمین باشند.

چراغی افزود: صدها کتاب و مقاله درباره مفرغ‌های لرستان تالیف و ترجمه شده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:بسیاری ازدانشمندان این اشیا را گواه چیره‌دستی و ذوق سرشار سازندگان آن‌ها (اقوام بومی ساکن لرستان) می‌دانند.

وی تصریح کرد: در موزه قلعه فلک‌الافلاک لرستان بیش از دو هزار قطعه اشیا مفرغ وجود دارد.

چراغی یادآور شد: بخش عظیمی از اشیای موزه ملی (ایران باستان) مربوط به مفرغ‌های لرستان است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: امروز در موزه‌های معروف دنیا نظیر موزه متروپولیتن آمریکا، موزه ارمیتاژ سنت‌پترزبورگ روسیه و موزه بریتیش موزیوم بریتانیا اشیای مفرغی زیادی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

وی افزود: نزدیک به دو هزارنمونه از اشیایمفرغی در موزه‌ خرم‌آباد نگهداری می‌شود که ظرفیت مناسبی برای ارائه به گردشگران محسوبشده و در آینده در صورت ایجاد موزه بزرگ مفرغ می‌توان بخشی از این اشیا را در معرض دید علاقه‌مندان و گردشگران قرار داد./س

برچسب ها: مفرغ ، موزه ، زینت بخش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.