فشار بر سوريه براي تحويل تسليحات شيميايي خود در حالي است که تل آويو مقادير عظيمي از اين تسليحات را دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، جنگ سوريه به آزمايشي براي عقلانيت سياست خارجي آمريکا در قبال مسائل فوريتي و مهم جامعه بين المللي شده است. سوريه که بيش از دو سال است با گروههاي تروريستي و تکفيري تحت حمايت خارجي مي جنگند حال با تهديد حمله نظامي آمريکا روبرو است.

آمريکا مدعي است حمله شيميايي ماه گذشته در حومه دمشق کار دولت بشار اسد رئيس جمهور سوريه بوده است. اما ديروز مقداد فيصل معاون وزير خارجه سوريه از جامعه بين المللي خواست بر اسرائيل فشار بياورند تسليحات کشتار جمعي خود را منهدم کند. اسرائيل به عنوان نزديک ترين متحد آمريکا در خاورميانه بزرگترين زرادخانه تسليحات کشتار جمعي را در منطقه دارد که از جمله شامل تسليحات شيميايي، ميکروبي و هسته اي است.

روسيه اول پيشنهاد کرد سوريه تسليحات شيميايي خود را تحت نظارت و کنترل بين المللي قرار دهد تا آمريکا تهديد به حمله را بردارد. در عين حال روسيه از آمريکا براي اينکه بدون مدارک محکمي دولت سوريه را به استفاده از تسليحات شيميايي متهم مي کند، انتقاد کرده است. 

"الکساندر لوکاشويچ" سخنگوي وزارت خارجه روسيه گفت مسکو با اين کار غرب که تلاش مي کند انگشت اتهام را به طرف دولت سوريه بگيرد و در عين حال ستيزه جويان را مبرا از اين مسئله مي داند، مخالف است. اين ديدگاه بسياري از کارشناسان است که مي گويند ستيزه جويان به علت اينکه در چند ماه گذشته متحمل شکستهاي زيادي از ارتش سوريه شده اند، انگيزه بيشتري براي استفاده از تسليحات شيميايي داشته اند. 

"جيمز جاتراس" تحليلگر سياسي سابق سناي آمريکا گفت مقامات واشنگتن مي توانند هر چه مي خواهند درباره اينکه کدام طرف از اين تسليحات استفاده کرده است، اتهام بزنند ، اما عقلاني تر است بگوييم اين کار شورشيان بوده است زيرا آنها هم انگيزه و هم توان اين کار را داشته اند.

در واقع چنين کارهايي با هدف تحريک کشورهاي ديگر براي مداخله نظامي انجام مي شود و نمونه آنرا در جنگهاي بوسني و کوزوو شاهد بوده ايم. بنابراين همه دلايل نشان مي دهد شورشيان از تسليحات شيميايي در حمله ماه اوت استفاده کرده اند. در حاليکه غرب از بشار اسد مي خواهد تسليحات شيميايي سوريه تا بيست و چهارم ماه مه منهم شود، هيچ کسي اين زحمت را به خود نمي دهد بپرسد چرا اسرائيل مي تواند همه ذخاير تسليحات کشتار جمعي خود را نگه دارد. اسرائيل با داشتن سياست ابهام درباره برنامه هسته اي خود ، حاضر نشده است به بازرسان اجازه دهد از تاسيسات هسته ايش ديدن کنند و اين نقض آشکار کنوانسيونهاي بين المللي است.
جيم دين سردبير نشريه آمريکايي کهنه سربازان گفت اگر غرب واقعا خواستار صلح و ثبات در خاورميانه است، بايد اسرائيل را مجبور کند همه تسليحات کشتار جمعي خود را تحت نظارت و کنترل بين المللي قرار دهد. 

بايد توجه داشت واشنگتن نيز به وعده اش براي انهدام انبوه تسليحات شيميايي خود عمل نکرده است. دولت آمريکا قول داده بود همه اين تسليحات را تا پايان سال دوهزار و دوازده منهدم کند اما جديدترين برآوردها نشان مي دهد انهدام همه تسليحات شيميايي و ميکروبي آمريکا تا سال دوهزار و بيست و سه طول مي کشد در حاليکه براي انهدام تسليحات شيميايي سوريه مدت بسيار کوتاهي تعيين شده است که اين مسئله سياست دوگانه آمريکا را نشان مي دهد. در هر حال از همه اين مسائل مي توان نتيجه گرفت و از همان ابتدا هم معلوم بود هدف اسرائيل و آمريکا و متحدانشان از بحران در سوريه تضعيف قدرت نظامي سوريه تا حدي که نتواند تهديدي براي سياستهاي تل آويو در منطقه باشد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار