پایگاه خبری " اسرائیل هیوم " در مقاله ای با اشاره به احتمال تشدید تحریم های غرب علیه صنعت نفت ایران ، نوشت : همانگونه که تاکنون نیز مشخص شده تشدید تحریم ها علیه ایران پروژه ای از پیش شکست خورده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری _ تحلیلی اسرائیل هیوم ؛ کنگره آمریکا در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن تحریم های ضدنفتی ایران تشدید گردد . این تحریم ها پیشتر نیز وجود داشته و تاکنون نتوانسته نتیجه ای که موردنظر واشنگتن بوده را محقق سازد . به عقیده کارشناسان این دور از تحریم ها علیه صنعت نفت ایران باز هم نخواهد توانست صادرات نفت خام این کشور را به کشورهای مختلف جهان متوقف سازد . 

کمیته بانکداری سنا به احتمال فراوان بررسی طرح تشدید تحریم ها بر صادرات نفتی ایران را در اواخر ماه جاری میلادی در این مجلس انجام خواهد داد . بر اساس این طرح انتقال نفت خام ایران برای برخی از مشتریانش در آمریکا و کشورهای اروپایی به ازای یک میلیون بشکه در روز متوقف خواهد شد . 

کاخ سفید معتقد است برنامه هسته ای ایران به قدری پیشرفت داشته است که به راحتی قادر به ساخت سلاح هسته ای می باشد به همین دلیل باید از ادامه آن جلوگیری کرد (!) . اوباما برای این کار سیاست تحریم را در پیش گرفته تا به گمان خود از این طریق مانع ورود سرمایه مالی به داخل کشور شده و روند پیشرونده توسعه فعالیت های هسته ای تهران بطور کامل متوقف شود .

در ادامه این مقاله آمده است : علیرغم اتهامات فراوانی که مقامات آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی علیه برنامه هسته ای ایران مطرح می کنند مقامات ایرانی همواره اظهار داشته اند که تهرانقصدی برای تولید و گسترش تسلیحات هسته ای نداشته بلکه از فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیزی نظیر تولید دارو برای انواع بیماریها و نیز تولید برق استفاده می کند . 

برخی از اعضای سنا در حاشیه گفتگوهای خود با رسانه ها عنوان کرده اند که تعدادی از سناتورهای آمریکایی تلاش می کنند شرایط را برای اعمال هرچه سریعتر تحریم های نفتی علیه تهران فراهم کنند . تعدادی از کارشناسان سیاسی درباره این اقدام واشنگتن اینگونه نظر می دهند که علت چنین کاری نمایش نمادینی از سوی اوباما برای نشان دادن جدیت خود در مقابله با توسعه و ادامه بزنامه هسته ای ایران است . 

این نمایش در حالی انجام می گیرد که پس از آغاز دوره ریاست جمهوری " روحانی " بعنوان فردی اعتدال گرا در جمهوری اسلامی ، نخستین گام ها برای برقراری روابط دوستانه میان تهران و واشنگتن باید از سوی آمریکا برداشته شود . شرایطی که اوباما از آن صحبت می کند با آنچه در عمل از وی دیده می شود کاملا متناقض می باشد . 

نکته حائز اهمیت دیگری در این موضوع ، کشورهایی است که از تحریم های نفتی ایران و تشدید آنها متضرر می شوند . چین ، هند ، ژاپن و کره جنوبی از جمله آنها هستند که از سوی واشنگتن تهدید  شده اند که چنانچه بر اساس برنامه تحریمی آمریکا علیه ایران عمل نکرده و واردات نفتی خوداز " جمهوری اسلامی " را کاهش ندهند از سیستم مالی و بانکی ایالات متحده حذف خواهند شد . تشدید تحریم ها علیه تهران در حقیقت تشدید خسارات سنگینی است که به این کشورها وارد می آید . 

امی مایرز جف ، کارشناس انرژی و جغرافیای سیاسی داشنگاه کالیفرنیا در این باره تاکید کرد : کنگره می تواند هر موضوعی را بررسی کرده و آن را تصویب کند اما این رییس جمهور است که قادر به اجرای آن نیست . تشدید تحریم های نفتی علیه تهران از جمله همین موارد می باشد . 

افزایش جهانی قیمت نفت نیز نمی تواند چندان تاثیرگذار باشد . واشنگتن امیدوار بود این افزایش ضربه ای شدید به بدنه تولید و توسعه فعالیت های هسته ای ایران وارد کند اما حتی در زمانی که بالاترین نرخ نفت در جهان اعمال میشد و کاخ سفید نیز فشارهای همه جانبه دیگری نیز بر جمهوری اسلامی واردکرده بود ، باز هم نتیجه مطلوبی که اوباما انتظار آن را داشت محقق نشد . 

قیمت نفت خام هم اکنون در دنیا در بالاترین سطح خود ، حدود 108 دلار به ازای هر بشکه قرار دارد . قطع تولید نفت در عراق ، لیبی ، نیجریه و تعدادی دیگر از کشورها یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت جهانی نفت بوده است . عدم تولید در این کشورها بیش از 3/5 درصد مصارف جهانی را قطع کرده است .

همین رویه موجب می شود اوباما در مخمصه بیشتری در قبال ادامه یا تشدید تحریم های نفتی ایران قرار بگیرد . قطع خرید نفت از ایران توسط ژاپن ، کره و جنوبی و هند دولت های آنان را وادار کرده برای اداره امور کشور و تامین مصارف داخلی بودجه بیشتری را برای خرید نفت صرف کنند . 

نویسنده در انتها تاکید کرد : این اقدامات در حقیقت نوعی اخلال در روند مذاکراتی است که طی ماههای اخیر برای احیای روابط ایران و آمریکا از آن یاد می شود . تاثیر بر برنامه هسته ای ایران از راه تحریم های اقتصادی و دارویی امکان پذیر نیست و این موضوع را بخوبی می توان از نتایج نه چندان مطلوبی که تاکنون از این سیاست دیده ایم ، دریافت کرد .
برچسب ها: اسرائیل ، تحریم ، نفت ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار