رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از الحاق ایران به قرارداد ثبت اختراعات بین‌المللی PCT خبر داد.



به گزارش گروه استانهاباشگاه خبرنگاران احمد تویسرکانی سه‌شنبه شب در مصاحبه مطبوعاتی گفت: رسانه‌ها نقش مهم و اساسی در اطلاع رسانی و آگاهی و ارتقاء ارکان نظام جمهوری اسلامی دارند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن بیان اینکه سیستم ثبت آنی سازمان ثبت اسناد در استان کرمان به مرحله اجرا درآمده گفت: در آینده نه چندان دور شاهد بروز آثار این سیستم خواهیم بود.

ثبت 9325 سند در کشور

تویسرکانی با اشاره به اجرایی شدن سیستم ثبت مکانیزه اسناد در استان کرمان که در سراسر کشور اجرایی و تاثیرگذار بوده است، گفت: 9 هزار و 325 سند در سراسر کشور از طریق سیستم آنی الکترونیک به ثبت رسیده است و امروز سه هزار و 445 دفترخانه در کل کشور از این سیستم بهره برده اند.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: 77 دفترخانه استان کرمان در نخستین روز 184 سند را از این طریق ثبت کردند و از این تعداد 59 سند آن مربوط به 26 دفترخانه در شهر کرمان بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه تصریح کرد: به لحاظ ناآشنایی با سیستم  ممکن است فعلا در دفترخانه ها شاهد اشکالاتی جزئی در ثبت باشیم که در روزهای آتی شاهد توسعه عملکرد و برطرف شدن این مشکلات خواهیم بود.

تویسرکانی فعالیت های سازمان ثبت را در پنج ماهه اول  سال جاری را با این جمله که این اطلاعات آماری امسال برای نخستین بار در این نشست خبری اعلام می شود، افزود: استان کرمان  چهار درصد کل جمعیت کشور را دارد و دارای 3.8 درصد از واحدهای ثبتی را شامل می شود.

این مسئول افزود: 3.5 درصد از  پست های سازمانی در کرمان وجود دارد که استان کرمان با داشتن 3.1  درصد از دفاتر اسناد رسمی کل کشور که 219 دفترخانه اسناد رسمی، 16 واحد ثبتی و 139 دفتر ازدواج و طلاق است که در مجموع 3.5 دهم درصد کل کشور را شامل می شود.

تویسرکانی مجموع ادارات ثبتی در کل کشور را  35 میلیون و 331 هزار و 361  پرونده در پنج ماهه نخست امسال  برشمرد و گفت:  استان کرمان از 3.5 دهم درصد از کل پرونده های کشور را با رقم یک میلیون و 228 هزار و 80 پرونده ثبتی رقم می زند که تعداد تعداد 31 هزار و 829 سند مالکیت نیز صادر شده است.

ثبت 13315 پرونده ازدواج در کرمان

وی در ادامه گفت: از تعداد 323 هزار و 92 پرونده ازدواج در کل کشور، 13 هزار و 315 پرونده ازدواج در کرمان ثبت شده است که 4.1 درصد در کل کشور است و هزار و 736 پرونده طلاق از مجموع 62 هزار و 605 طلاق در کل کشور که 2.8 درصد در کل کشور است را داراست.

وی همچنین قراردادهای ثبت شده در کل کشور را هشت  میلیون و 244 هزار و 600 قرار داد و قراردادهای ثبت شده در کرمان را  229 هزار و 419  که  28 درصد از کل کشور را شامل می شود و  همراه با آن  27  هزار و 134 شرکت تجاری در کشور به ثبت رسیده است که در استان کرمان 2.3 درصد بوده است که توانسته است 611 شرکت را به ثبت برساند.

وی در ادامه گفت: تاکنون مجموعه پرونده ها و تقاضاهایی که در این زمینه ثبت شده است به شکل e فایلینگ بوده است و به صورت الکترونیکی از طریق اینترنت اصل مدارک ارسال و  فرم های مربوطه توسط افراد متقاضی پر  و به اداره ثبت فرستاده خواهد شد.

تویسرکانی ابراز داشت: در این مدت یک میلیون و 34 هزار و 625 تقاضا در مجموعه دبیرخانه اجرای قانون در سراسر کشور وارد شده است که از این تعداد 633 هزار و 963 پرونده مورد بررسی و کار رسیدگی به آن ها به هیئت‌ها و گروه‌های کارشناسی ارجاع شده است؛ بقیه پرونده‌ها که ناقص بوده‌است از طریق پیامک اطلاع داده شده است.

تویسرکانی در مورد ایجاد بخش ها و فضاهایی اختصاص یافته به سازمان های ثبت گفت: در سنوات اخیر با توجه به نبود منابع و اعتبارات و نیازهای سازمان از جمله فضای اداری و... پیگیری هایی صورت گرفته است و برخی اشکالات در حال رفع شدن است.

وی افزود: تاکنون حدود 400 ساختمان مخروبه و غیرقابل استفاده و غیرقابل استیجاری داشته ایم که در این مدت 100 ساختمان را در اقصی نقاط کشور ترمیم و بعضی از ساختمان‌های جدید نیز احداث شده است.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: این ها با توجه به این است که درآمد اداره ثبت اسناد سال 88 که حدود درآمد قریب به 200 میلیارد تومان بوده است در سال 91 این درآمد چهار برابر یعنی 800 میلیارد تومان بوده است اما متاسفانه همراه با آن اعتبارات افزایش نداشته است و ما امیدواریم که در آینده ای نه چندان دور در راستای برآوردن نیازهای این سازمان تلاش های خود را به انجام برسانیم.

این مسول در ادامه گفت: اداره ثبت در امر خدمت گذاری نقش بسیار بزرگی را در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، نظم حقوقی و پیگیری دعاوی و اختلافات دارد و عمده شرکت های تجاری از بانک ها تا موسسات دولتی و خصوصی گرفته که همگی در این مجموعه نسبت به ثبت سازمان هاو شرکت هاشان اقدام می کنند و در واقع حیات حقوقی پیدا می کنند و تمامی اقداماتشان و تغییراتشان هم در سازمان ثبت به ثبت می رسد.

انجام سالانه 25 میلیون معامله در کشور

تویسرکانی در ادامه قراردادها و معاملات سالانه را بیش از 25 میلیون قرارداد دانست که این را نشان نقش مهم اداره ثبت در بخش اقتصاد دانست.

وی همچنین نقش اداره ثبت را نیز در حوزه اجتماعی در وقایع ازدواج و طلاق پررنگ دانست و گفت: این سازمان باید پاسخگوی بسیاری از سازمان‌ها و همچنین افراد جامعه که جدا از سازمان‌ها نیستند، باشد.

این مسئول گفت: متاسفانه اداره ثبت اسناد  از لحاظ تشکیلاتی و نیروی انسانی با توجه به بالا رفتن حجم کارها نزدیک به یک دهه در وضعیت ثابت بوده است اما در عین حال مدت دو سال است که از نظر پست‌های سازمانی کامل شده و لیکن همچنان نیازمند بازنگری‌هایی از لحاظ تشکیلاتی بوده است که یک کار بسیار فشرده در قوه قضائیه و دولت انجام شده است و تنها بخش کمی از آن مانده است که در دولت جدید به تصویب خواهد رسید.

ثبت هزار و 248 اختراع در کشور

وی همچنین میزان اختراعات ثبت شده در 5 ماهه اول سال را در سطح کشور 1248 اختراع و تعداد برندهای تجاری ثبت شده دو هزار و 658 است که هزار و 150 علامت تجاری یا برند داخلی تقاضای ثبت بین المللی شده و تعداد 739 طرح صنعتی در سطح کشور ثبت شده است.

تویسرکانی یکی از اقدامات مهم در سال 91 و ابتدای 92 در حوزه ثبت مالکیت های صنعتی را شیوه ثبت الکترونیکی کردن مالکیت‌ها عنوان کرد و گفت: از سال 1310 ثبت مالکیت ها سابقه داشته است و اکنون از حالت سنتی به مدرن درآورده شده است.

وی ادامه داد: در گذشته تا قبل از نیمه اول 91 به ما قبل تمامی اشخاصی که متقاضی ثبت علامت تجاری و ... بودند باید برای دریافت اظهارنامه و ... به طور مکرر به تهران مراجعه می کردند که از ابتدای 92 به شکل مکانیزه پذیرش اظهارنامه، ثبت اختراع و علامت تجاری را شروع کرده ایم.

تویسرکانی ادامه داد: امروز بدون مراجعه به سازمان ثبت از هر نقطه کشور با ورود به پرتال ثبت اسناد کشور و وارد شدن به آن خدمات ارائه می شود و مراجعین پس از پر کردن فرم ها و ارسال اصل مدارک بدون حضور در سازمان پرونده آنان توسط ثبت اسناد کشور بررسی و به شکل مکانیزه پرونده آن ها بررسی می شود.

الحاق ایران به قرارداد ثبت اختراعات بین‌المللی PCT

وی گفت: اقدام مهم  دیگری که در دو ماه قبل انجام شده است بحث الحاق ایران به قرارداد ثبت اختراعات بین المللی PCT است که با حضور در سازمان جهانی مالکیت معنوی در سوئیس موافقت الحاق ایران به رئیس سازمان جهانی مالکیت معنوی را ابلاغ کردیم و ایران به عنوان عضو جدید معاهده همکاری های اختراع PCT ملحق شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  بیان داشت: این الحاق سه ماه به طول انجام خواهد کشید که ظرف چند روز آینده به شکل عملیاتی وارد پروسه ثبت اختراع می‌شویم.

وی گفت: راه بسیار سخت گذشته از جلوی پای متقاضیان برداشته شده است به طوری که از چند روز آینده مخترعان می توانند با ثبت اختراع از طریق سازمان ثبت اسناد از حمایت کشورهای دیگر نیز بهره مند شوند و بالعکس این قضیه نیز عمل می شود و کسانی که خارج از کشور هستند نیز می توانند اختراع خود را در ایران ثبت کنند.

این مسئول با بیان اینکه اختراعی که در کشورهای عضو به ثبت برسد، از امنیت کافی برخوردار است و کسی نمی‌تواند سوء استفاده و یا کپی‌برداری کند، گفت: در صورت بروز چنین کاری قابل تعقیب و پیگیری است.

در پایان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: توسعه واحدهای ثبتی در سطح شهرهای بزرگ از جمله استان کرمان جزء مهم ترین برنامه های ماست که مراحل نهایی ساختار تشکیلاتی و مذاکرات انجام شده و در معاونت راهبردی ریاست جمهوری به نتیجه مطلوبی برسیم./ش

برچسب ها: رئیس ، سازمان ، ثبت ، اسناد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.