سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از نهايي شدن پرونده واردات خودروهاي لوكس در كميسيون متبوع خود خبر داد و گفت: گزارش پرونده تخلفات واردات خوردو، هفته آتي برای اعلام وصول در صحن علني و ارجاع به قوه قضائيه تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.

"مصطفی افضلی‌فرد" نماينده مردم اردبيل، نمين و نير و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، از نهايي‌شدن پرونده واردات خودروهاي لوكس در كميسيون متبوع خود خبر داد و گفت: گزارش پرونده تخلفات واردات خوردو، هفته آتي برای اعلام وصول در صحن علني مجلس و ارجاع به قوه قضائيه، تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس می‌شود.
 
وي در ادامه افزود: این پرونده مختص به یک دستگاه نیست بلکه سازمانهای متعددی همچون گمرک، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شورای رقابت، بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن و تجارت در این پرونده دخیل هستند که گزارش تهیه شده نشان‌دهنده پایبند نبودن آنها به قانون است.
 
سخنگوي كميسيون اصل 90 در تشريح تخلفات مطرح شده در اين پرونده اظهار داشت: اختصاص ارز مرجع به ماشین‌های لوکس وارداتی، محاسبه تعرفه گمرکی بر اساس ارز مرجع به جای ارز مبادله‌ای، عدم واریز مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای به حساب دولت، و ترخیص زودهنگام خودرو‌های وارداتی، 4 موردی است که این سازمان‌ها باید پاسخگو باشند.
 
 
براساس آمار گمرک در ۲ ماه مرداد و شهریور سال گذشته، بالغ بر 7351 دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش تقریبی 162.7 میلیون دلار وارد کشور شد.
 
 این میزان واردات خودرو به کشور درست در برهه‌ای رخ داد که نوسان‌های شدید ارزی  در همین مدت به وقوع پیوست و تامین ارز برای واردات مواد اولیه، بسیاری از صنایع را با مشکل مواجه ساخت.
 
با این وجود سیر صعودی واردات خودرو به کشور در نیمه نخست سال گذشته نشان می‌دهد که واردکنندگان برای تامین ارز موردنیازشان چه به شکل ارز با نرخ مرجع و چه به شکل ارز با نرخ آزاد بامشکل کم تری مواجه بوده اند.
 
نکته جالب این جاست که براساس گزارش های منتشر شده در ۵ ماه نخست سال گذشته  16 هزار و 756 دستگاه خودرو به ارزش 341 میلیون دلار وارد کشور شد كه 78 درصد از این واردات از طریق ارز دولتی انجام شده بود.
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: واردات ، خودرو ، لوکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار