آمريکا اعلام کرد تلاش کشورهاي عربي براي انگشت گذاشتن بر اسرائيل و انتقاد از آن برسر زرادخانه هسته اي خود به تلاش هاي ديپلماتيک براي جلوگيري از گسترش تسليحات کشتار جمعي در خاورميانه ضربه خواهد زد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري رويترز، کشورهاي عربي که از به تعويق افتادن برگزاري کنفرانسي بين المللي درباره عاري سازي منطقه از تسليحات هسته اي نااميد شده اند قطعنامه اي را در نشست آژانس بين المللي انرژي اتمي پيشنهاد کرده اند که در آن درمورد توانمندي هاي هسته اي اسرائيل ابراز نگراني شده است.

از سال 2010 تاکنون نخستين بار است که چنين قطعنامه غير الزام آوري در نشست اين هفته کشورهاي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه شده است . در اين قطعنامه از اسرائيل درخواست شده است به پيمان جهاني منع تسيلحات هسته اي ملحق شود و تاسيسات هسته اي خود را تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي درآورد.

به طور گسترده گمان مي رود که اسرائيل تنها زرادخانه هسته اي را در خاورميانه در اختيار داشته باشد و همين مسئله پيوسته با محکوميت کشورهاي عربي و ايران روبرو بوده است.

نماينده آمريکا در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: واشنگتن متعهد به تلاش براي عاري سازي منطقه خاورميانه از تسليحات کشتار جمعي و سامانه هاي پرتاب چنين تسليحاتي است اما اين قطعنامه کشورهاي عربي نمي تواند به هدف مشترک ما در جهت عاري سازي منطقه از تسليحات کشتار جمعي کمک کند.

"جوزف مک مانوس" افزود چنين قطعنامه اي باعث تضعيف تلاش ها براي گفتگويي سازنده در جهت دستيابي به اين هدف مشترک خواهد شد.

ايران اين هفته اعلام کرد فعاليت هاي هسته اي اسرائيل تهديدي جدي براي صلح و امنيت منطقه است.

قدرت هاي جهان سال 2010 با طرح مصر درمورد برگزاري نشستي بين المللي به منظور کمک به عاري سازي خاورميانه از تسليحات کشتار جمعي موافقت کردند اما آمريکا سال گذشته اعلام کرد در اين نشست که قرار بود دسامبر گذشته برگزار شود شرکت نخواهد کرد . آمريکا همچنين هيچ تاريخ جديدي را نيز براي برگزاري چنين نشستي ارائه نکرد.

ديپلمات هاي عرب گفتند در نشست هاي سال 2011 و 2012 آژانس بين المللي انرژي اتمي از ارائه قطعنامه عليه اسرائيل خودداري کردند تا به شانس برگزاري اين کنفرانس در سال گذشته کمک کنند اما اين کار آنها نتيجه اي نداشته است.

نماينده يکي از کشورهاي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت احتمالا روز پنجشنبه درباره اين قطعنامه راي گيري خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار