استفاده از کیف تجهیزات اورژانسی که در خرداد ماه توسط فدراسیون جهانی فوتبال بین 209 عضو فیفا توزیع شده بود، باعث نجات جان مدافع افغان (فرزاد غلام) در مسابقات نیمه نهایی جام آسیای جنوبی در نپال شد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران،  احمد هاشمیان-رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: این بازیکن  و در دقیقه 60 مسابقه دچار ایست قلبی شده بود  و این زمانی بود که غلام برای تصاحب توپ از بازیکن نپالی به هوا بلند شده بود، ناگهان بر روی چمن فرود آمد. به وضوح مشخص بود که آسیب دیدگی وی جدی تر از آن بود که در ابتدا به نظر می رسید. طی چند ثانیه هم تیمی های فرزاد غلام درحالی که بسیار مضطرب به نظر می رسیدند از نیمکت تیم درخواست کمک اورژانس کردند که در کمتر از یک دقیقه از سقوط بازیکن ، پزشک این مسابقات (دکتر بیستا) با به همراه داشتن کیف تجهیزاتی اورژانسی فیفا در صحنه حادثه حاضر شد و موفق شد تا با استفاده ازدستگاه احیای قلبی (AED) و ماساژ،  مجددا بازیکن را به زندگی باز گرداند.
 
وی افزود: پس از آن، بازیکن جهت انجام تست های پزشکی با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد و پس از بازی دکتر بیستا که با تصمیم به موقع و صحیح خود جان یک بازیکن را نجات داده بود از فیفا به جهت در اختیار قرار دادن کیف تجهیزات اورژانسی به ویژه دستگاه احیای قلبی (AED)، تشکر کرد.این دستگاه قابل حمل قادر است به سرعت مشکلات قلبی را تشخیص داده و بلافاصله احیای قلبی را آغاز کند.
 
هاشمیان در ادامه بیان کرد: طراحی کیف خدمات اورژانسی توسط متخصصان بین المللی در پزشکی اورژانس و تحت رهبری پروفسورافراین کریمر از آفریقای جنوبی و پرفسور ورژاک افسر پزشکی ارشد فیفا صورت پذیرفته است. این کیف تمام تجهیزات پزشکی مورد نیاز جهت حفظ جان فرد را تا حداقل 60 دقیقه و قبل از پذیرش وی در بیمارستان شامل می شود.
 
وی تصریح کرد: پرفسور ورژاک در رابطه با این اتفاق اعلام کرد که این حادثه تائیدی بود بر درست بودن مسیر فیفا در جهت تامین نیازهای پزشکی و این که می توان با استفاده از این کیف و آموزش های لازم، همانطور که دکتر بیستا نشان دادند،  این کیف نیاز های پزشکی را بر طرف کرده است. ضمن اینکه پزشکان کنار زمین و مسئولین پاسخگو آموزش های لازم جهت بهره گیری از تکنولوژی احیا را دیده اند. طبق نظر دکتر دوگ-رئیس کمیته پزشکی فیفا، استفاده جهانی از دستگاههای  احیای قلبی (AED) برای فیفا به منظور جلوگیری از ایست قلبی منجر به مرگ در زمین فوتبال در درجه بسیار بالایی از اهمیت قرار دارد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه احیای قلبی (AED) از دو سال پیش طبق نظر کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال الزامی اعلام شده و در حال حاضر تمامی تیم های حاضر مجهز به این دستگاه هستند.
برچسب ها: هاشمیان ، فیفا ، افغان ، حیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار