محصولات كشاورزي فارس در بورس كالاي كشاورزي كشور عرضه خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، رئيس سازمان جهاد كشاورزي بر ضرورت تغيير رويكرد تعاوني ها به سمت تعاوني­هاي بازارگرا تاكيد كرد و گفت : فعاليت تعاوني­هاي بازارگرا موجب افزايش قدرت چانه زني كشاورزان در بازار، تعيين واقعي قيمت­ها، سودآوري فعاليت تعاوني­ها و توسعه بخش كشاورزي مي شود.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي فارس:مشاركت پايين اعضا و محدود بودن دامنه خدمات ارائه شده را به عنوان دو مشكل عمده فعاليت تعاوني ­ها در شرايط حاضر عنوان كرد و گفت: در ايران فعاليت تعاوني ­ها توليدگراست در حاليكه رويكرد تعاوني­هاي كشاورزي در جهان بازارگرا است.

خرد بیان کرد: در اين تعاوني­ها محصولات توليدي اعضاي تعاوني با توجه به نياز بازار و به صورت بسته‌بندي و نشانه­گذاري شده عرضه مي­شود. اين تعاوني­ها ساختارهاي نوين سازماني مانند شركت­هاي با مسئوليت محدود دارند و رأي ، متناسب با ميزان مساعدت و تعداد سهام اعضاست.

رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس ادامه داد: نحوه ايجاد تعاوني­ها در كشورهاي توسعه يافته به صورت خودجوش است در حالي كه در ايران و كشورهاي در حال توسعه توسط دولت صورت مي­گيرد.

خرد حضور مؤثر و فعال اعضاي تعاوني را گامي مهم در تغيير رويكرد تعاوني ها به بازار دانست و افزود: پاسخگويي و شفافيت در فعاليت­هاي تعاوني عامل موثر در مشاركت اعضاء تعاوني و افزايش­ وفاداري و اعتماد اعضا به تعاوني است.

خرد اساس كار در تعاوني بازاريابي محصولات كشاورزي راتوليدكنندگان دانست و ادامه داد: وجود قوانين و مقررات مناسب براي ايجاد تعاوني هاي بازاريابي محصولات كشاورزي ضروري است و تغيير رويكرد در تعاوني­ها مستلزم وجود عزم ملي براي ايجاد تحول درتعاوني­ها است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي فارس در بخشي ديگر از سخنان خود از عرضه محصول پنبه كشاورزان فارس در بورس كالاي كشاورزي خبر داد و گفت: سازمان جهادكشاورزي فارس در تيرماه مقدار 15 تن پنبه محلوج از ارقام سفيد توليد سال 1391 را از طريق كارگزاري بورس كالاي مفيد شيراز در بورس كالاي كشاورزي كشور عرضه كرد .

اين مقام مسئول عدم ثبات قيمت، وجود واسطه هاي مختلف ميان توليدكننده و مصرف كننده، عدم شفافيت قيمت از مهمترين علل ناكارامدي بازار محصولات كشاورزي دانست و بيان کرد: با عرضه محصولات كشاورزي در بورس كالاي كشاورزي بي شك بسياري از اين مشكلات فعلي برطرف خواهد شد.

خرد، قانونمند و سازمان يافته بودن اين بازار و اطلاع رساني گسترده به فعالين بازار و توليدكنندگان، را از مزاياي بورس كالاي كشاورزي برشمرد و ادامه داد:تضمين منافع خريدار و فروشنده، استاندارد نمودن بازار و كالا، شفافيت در كشف قيمت كالا و تقابل عرضه و تقاضا، از ديگر مزيت هاي اين بازار به شمار مي روند.

وي افزود: بورس كالاي كشاورزي هم چنين از نوسانات شديد قيمت،جلوگيري كرده و با كاهش ريسك قيمت و معاملات، سبببه وجود آمدن بازار رقابتي، مي شود .

رييس سازمان جهادكشاورزي فارس گفت: با توجه به تنوع معاملات در بازار بورس كالا اعم از معاملات نقدي، نسيه، سلف، آتي و اختيار معامله و قوانين و مقررات حاكم بر آن و نظارت هاي انجام شده مي توان اين بازار را شفافترين و كاملترين نوع بازار دانست./س

برچسب ها: محصولات ، کشاورزی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.