رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در نشست خبری امروز صبح از اصلاح برخی مصوبات کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در مورد نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سید مجتبی شفیعی افزود: کارگروه توسعه و حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با عنایت به تنگناهای اجرایی به وجود آمده در فرآیند نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل کشور پیشنهاداتی را برای مراحل تصویب  و ابلاغ ارائه نموده که پس از بررسی در جلسات کمیته تخصصی و فرعی کمیسیون امور زیربنایی، نعت و محیط زیست در 6 بند به تصویب رسید که به شرح ذیل  می باشد.

1-    کاهش سن فرسودگی خودروهای سواری از 25 سال به 20 سال

2-    میزان کمک های بلاعوض دولت به مالکین خودروهای فرسوده از 1.5 میلیون تومان به 2.5 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
3-    کمک ها بلاعوض در نظر گرفته شده برای خودروهای تاکسی از 3 میلیون به پنج میلیون تومان افزایش یافته است وانت بارهای یک تن و پایین تر از یک به دو میلیون ، وانت بارهای بالای یک تن از دو به سه میلیون مینی‌بوس‌رانی که یکی از فرسوده‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل عمومی کشور است و همواره مورد توقع بوده که تحت حمایت بیشتری قرار گیرد مبلغ کمک بلاعوض آن از سه به هشت میلیون تومان افزایش یافته است.
به گفته شفیعی همچنین کمک‌های بلاعوض ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور برای از رده خارج کردن اتوبوس‌ها از 10 به 30 میلیون تومان، کامیونت‌های دو تا 3.5 تن چهار میلیون تومان، کامیونت‌های 3.5 تا شش تن پنج میلیون تومان دریافت می‌کنند و کامیونت‌های شش تا 10 تن نیز 10 میلیون تومان دریافت خواهند کرد و کامیون‌های 10 تا 26 تن 20 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد.
وی ادامه داد: همچنین میزان دریافتی کامیونت‌های سنگین که بیش از 26 تن هستند از هفت میلیون به 28 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و کامیون‌های کشنده نیز که پیش از این هشت میلیون تومان دریافت می‌کردند در طرح جدید 28 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.
4-رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور درباره یکی دیگر از بندهای مصوبه‌ای که اصلاح شده است گفت: در گذشته فروش یا واگذاری وسایل نقلیه فرسوده‌ دستگاه‌های اجرایی به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع بود و این وسایل نقلیه بدون استفاده از تسهیلات از رده خارج می‌شدند. بعد از اصلاحیه جدید این مصوبه، هرگونه استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی، فروش یا واگذاری آنها در تمامی دستگاه‌های دولتی ممنوع شده است و همانند گذشته این وسایل نقلیه بدون استفاده از تسهیلات دولتی از رده خارج خواهند شد.

5- سقف تعداد مراکز اسقاط وسایل نقلیه فرسوده و نحوه پراکنش آن ها در سطح کشور با رعایت اسناد بالا دستی و میزان تقاضا توسط کارگروه تشکیل شده از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و معاونین ذی ربط وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی و نفت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سازمان حفاظت محیط زیست تعیین و مجوزهای مربوط توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور صادر می شود.

6- طرح اسقاط خودروهای فرسوده به ازای خودروهای وارداتی به شرح ذیل می باشد
 هر نوع سواری، ون و وانت در صورتی که میزان مصرف در 100 کیلومتر کمتر از شش لیتر باشد، یک دستگاه خودرو از رده خارج شود،‌ چنانچه میزان مصرف این خودروهای وارداتی بیش از شش لیتر و کمتر از 10 لیتر باشد چهار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود که در مصوبه قبلی این تعداد دو دستگاه بود. همچنین برای خودروهای وارداتی با مصرف بیش از 10 لیتر، شش دستگاه خودرو اسقاطی در نظر گرفته شده که در گذشته این تعداد سه دستگاه بود و برای سواری‌های تولید داخل بیش از 10 لیتر نیز همچنان یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاطی در نظر گرفته شده است.

برچسب ها: شفیعی ، مصویات ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار