رییس انجمن صنایع همگن کارفرمایان کارخانه های آردسازی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: تغییر نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید باید در آنالیز سهم یارانه کارخانه های آرد سازی در نظر گرفته شود.

محمد عصارزادگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان؛ ادامه داد: تحلیل سال قبل برای کارخانه های آردسازی با ارز 1226 تومانی انجام گرفته است در حالــی که امسال نرخ ارز حدود 3 برابر شده، قیمت انرژی، دستمزد نیروی انسانی، مالیات و سایر هزینه ها افزایش داشته است و این موارد باید در آنالیز امسال و سال آینده در نظر گرفته شود.

وی اعلام کرد: پیش بینی لازم برای تفاوت افزایش قیمت ها روی دستمزد این واحدها در سال جاری به عمل نیامده است و دولت باید برای تامین هزینه های کارخانه ها اقدامات لازم را انجام دهد.

وی عنوان کرد: کارخانه های آردسازی از اردیبهشت تا شهریور می توانند گندم خریداری کنند و باید سرمایه کافی برای خرید یکجا و نگهداری چند ماهه گندم داشته باشند.

رییس انجمن صنایع همگن کارفرمایان کارخانه های آردسازی اعلام کرد: توان بالقوه کارخانه های کشور برای تبدیل گندم به آرد در حال حاضر سالانه 22 میلیون تن است که بین 10 تا 12 میلیون تن از این ظرفیت خالی است. عصارزادگان اضافه کرد: اگر دولت برای رفع مشکلات فعلی صادرات آرد، تامین سرمایه در گردش و تخصیص ارز جهت واردات گندم تدابیری بیندیشد، می تواند ظرفیت خالی کارخانه ها را تکمیل و اشتغال زیادی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری و بازدهی کارخانه های آردسازی با هم هماهنگی ندارد، ادامه داد: این در حالی است که در صنعت آردسازی به روز بودن ماشین آلات واحدها در درجه اول اهمیت قرار دارد.

این مدیر صنعتی با بیان اینکه بزرگترین سیلوی گندم بخش خصوصی کشور با ظرفیت 100 هزار تن در اصفهان واقع است، اظهار کرد : 20 کارخانه آرد سازی در استان با ظرفیت های مختلف وجود دارد که در حدود 90 درصد از ماشین آلات آنها به روز است.

عصارزادگان با اشاره به اینکه اصفهان در زمینه به روز کردن ماشین آلات کارخانه های آردسازی در کشور سرآمد است، گفت : با 10 تا 20 درصد جایگزینی جدید می توانیم خطوط تولید واحدهای تولید آرد اصفهان را در رده بالاترین و به روزترین فناوری جهانی درآوریم.

وی در خصوص تاثیرات اجرای هدفمندی یارانه ها یادآور شد: این طرح در ابتدا مصرف نان و تولید ضایعات آن را کاهش داد اما پس از آن افزایش قیمت سایر اقلام خوراکی، میزان مصرف نان را بالا برد، همچنین در حالی که افزایش قیمت آرد برای کارخانه های آردسازی مفید بود، با گران شدن گندم این تاثیر از بین رفت./س

برچسب ها: اصفهان ، خانه ، صنعت ، معدن ، و ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.