معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جهمور؛

مردم نگران تامين منابع يارانه نقدي نباشند/زمان گشايش "سپرده ارزي" به زودي اعلام مي شود

پرداخت يارانه نقدي براساس روند فعلي تا پايان سال ادامه دارد و دولت هر تصميمي در رابطه با تغيير يارانه ها را قبل از اجرا از طريق رسانه ها به اطلاع عموم مي رساند.

به  گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران محمد باقر نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در حاشيه هم انديشي اجراي بودجه ريزي مبتني بر عملکرد، درجمع خبرنگاران گفت:دولت در جهت بروز رساني منابع مالي پرداخت يارانه نقدي اقدامات خوبي در دستور کار خود قرار داده است به طوريكه منابع سنگيني بابت پرداخت يارانه نقدي هر ماه  به حساب سرپرستان خانوار از محل منابع در نظر گرفته شده واريز مي شود.

وي تصريح کرد: در بحث بودجه ريزي عملياتي، برنامه دولت اصلاح ساختار بودجه ريزي بر اساس عملکرد است که در اين رابطه اقدامات مهمي در دستور کار قرار گرفته است.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با بيان اينكه در دولت هاي گذشته به علت بي توجهي به نظام بودجه ر يزي براساس عملکرد شاهد بروز مشکلات عمده اقتصادي همچون افزايش نرخ تورم بوديم.

خوشبختانه دولت يازدهم خود را متعهد به انجام تعهدات بودجه اي مي داند و بر همين اساس با تعاملات انجام شده با مجلس، همواره به دنبال اجراي بودجه براساس قانون است.

**تعهد دولت به تدوين بودجه سال 93 براساس بودجه ريزي عملياتي

وي اضافه کرد: بر اين اساس ما متعهد هستيم که بودجه سال 93 را به صورت عملياتي تهيه کرده  چرا كه براساس بند 33 سياست هاي کلي ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري که در برنامه پنجم توسعه تصريح شده، بودجه بايد به صورت عملياتي تهيه و به مرحله اجرا گذاشته شود.

نوبخت افزود: بر اساس ماده 219 قانون برنامه پنجم توسعه دولت مكلف است كه از سال سوم اجراي اين قانون بودجه را بابه صورت عملياتي تهيه كرده  و در كشور به مرحله اجرا بگذارد به همين علت ما خودمان را موظف به عملياتي کردن بودجه سال 93 مي‌دانيم  بنابراين کارگروه تهيه بودجه سال 93 براساس عملياتي کردن بودجه سال آِينده در تاريخ 9 شهريور ماه تشکيل شده است.

وي ادامه داد: عزم دولت براي با عملياتي کردن بحث بودجه جدي است چرا كه عدم اجراي آن در سالهاي گذشته خسارت جبران ناپذيري را به اقتصاد کشور تحميل کرده است.

نوبخت با بيان آنکه سياست گروهها در اين رابطه اجراي قانون و اجراي دستورات مقام معظم رهبري در خصوص عملياتي کردن بودجه سال 93 است، اظهار داشت: ما فرم هايي را در خصوص بودجه سال 93 در اختيار دستگاهها قرار داديم که در زمينه منابع و مصارف نيازهاي مالي خود را ارائه کنند.

وي اضافه كرد: ما خودمان را اماده کرده ايم که حداقل 4 دستگاه از دستگاههاي اجرايي، بودجه خود را به صورت عملياتي تهيه كنند كه اين کار براي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي ، آموزش و پرورش و وزارت علوم و همچنين دستگاه سازمان ثبت اسناد و املاک در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اينکه 35 دستورالعمل و تصميم گيري در خصوص عملياتي کردن بودجه در نظر گرفته شده است، گفت: در رابطه با بهبود عملکرد اقتصادي کشور بايد بگويم هيات دولت در اين  خصوص 35 مصوبه و دستورالعمل را تهيه کرده تا بتواند طبق اين مصوبات شرايط فعلي اقتصادي کشور را بهبود ببخشد که اين کار در رابطه با حوزه هاي گمرک ، ماليات، بهبود عملکرد نظام بانکي ،‌بهبود شاخص هاي اقتصادي و ساير موضوعات اقتصادي کشور اجرايي خواهد شد.

***زمان گشايش سپرده ارزي به زودي اعلام مي شود

وي در خصوص شرايط فعلي ارز به ويژه روند کاهشي آن طي روزهاي اخير گفت: بهتر است اين سوال را مطرح کنيم که آيا شرايط افزايشي نرخ ارز طي روزهاي گذشته صحيح بوده  يا خير در پاسخ ميگويم که بالا بودن نرخ ارز به هيچ عنوان روند منطقي نبوده بلکه رسيدن نرخ ارز به يک ثبات قيمتي راهکاري منطقي و مناسب است.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در خصوص بحث گشايش حساب ارزي از سوي بانکها گفت: اين موضوع دستورالعملهاي آن تهيه شده و به بانک مرکزي ابلاغ شده كه طي روزهاي آينده از طريق بانکهاي کشور اجرا خواهد شد .ضمن آنکه زمان اجراي آن رسما به اطلاع عموم خواهد رسيد.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما در رابطه با اين موضوع که آيا بحث گشايش سپرده ارزي مي تواند تاثير گذار بر روي روند کاهش نرخ ارز باشد يا خير اظهار داشت‌به طور حتم اين موضوع يک راهکار مناسب براي به ثبات رسيدن نرخ ارز در کشور است.

***سپرده ارزي راهکاري مناسب براي کنترل نرخ ارز

وي ادامه داد: موضوع گشايش سپرده هاي ارزي در بانکها يکي از بهترين ابزارهاي موجود براي کنترل نرخ ارز در بازار است البته بايد در نظر داشته باشيم اين موضوع در گذشته هم وجود داشته اما بانکها در زماني که سپرده گذار ارزي خواهان دريافت اصل سپرده خود بود متاسفانه اقدام به پرداخت معادل ريالي آن براساس نرخ ارز دولتي مي کردند که اين کار به هيچ عنوان از سوي ما مورد تائيد نيست.

وي عنوان کرد: اين موضوع در دولت تدبير و اميد به اين صورت در نظر گرفته شده است که دولت خود را مکلف به بازپرداخت اصل سپرده ارزي به متقاضيان مربوطه براساس نرخ روز ارز مي دانند زيرا نبايد اين کار منجر به ضرر سپرده گذاران ارزي شود که متاسفانه در گذشته به علت آنکه بانکها در زمان تقاضاي متقاضي سپرده گذار براي پرداخت اصل سپرده خود معادل ريالي را سپرده ارزي را انهام براساس نرخ ارز دولتي انجام ميدادند، منجر به عدم اعتماد سپرده گذاران و همچنين زيان آنها مي شد.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي تعاون تاکيد کرد: دولت تدبير و اميد خود را متعهد به پرداخت اصل و سود سپرده ارزي در صورت تقاضاي متقاضيان سپرده هاي ارزي براي دريافت سپرده هاي خود مي داند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: معاون ، نوبخت ، عملیاتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار