رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان همدان با اشاره به وقوع 8 مورد آتش‌سوزی در مراتع این شهرستان از ابتدای سال تاکنون گفت: آتش‌‌سوزی‌ها از اواسط مردادماه آغاز می‌شود و در شهریورماه به اوج خود می‌رسد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران رضا الوندی با اشاره به اجرای اقدامات پیشگیرانه در راستای مقابله با آتش‌سوزی در مراتع اظهار کرد: نصب تابلوهای هشداردهنده در مناطق بحرانی برای اطلاع‌رسانی به عموم از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری جلساتی با شوراها و دهیاران سطح شهرستان به ویژه در مناطق بحرانی در راستای اطفاء حریق و نحوه کنترل و اطلاع‌رسانی به دامداران و کشاورزان اشاره کرد.

رئیس منابع طبیعی شهرستان همدان تصریح کرد: برقراری کشیک اطفاء حریق توسط یگان حفاظت شهرستان با همکاری اداره کل منابع طبیعی و پرسنل موجود از دیگر اقدامات مهم در زمینه مقابله با آتش‌سوزی مراتع در سطح استان بوده است.

وی بیان داشت: شماره تماس 09654 به صورت 24ساعته آماده دریافت گزارشات شهروندان در زمینه تخریب و حریق مناطق بوده و به محض اطلاع واحد کشیک به محل اعزام و نسبت به عملیات اطفاء حریق اقدام می‌کنند.

الوندی با اشاره به وقوع هشت مورد آتش‌سوزی از ابتدای سال تاکنون یادآور شد: آتش‌‌سوزی‌ها از اواسط مرداد ماه آغاز و در شهریورماه به اوج خود می‌رسد.

وی اضافه کرد: از این تعداد سه مورد آتش‌سوزی در عباس‌آباد، سه مورد در حیدره و دو مورد نیز در جاده امامزاده کوه بوده است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان همدان با اشاره به علت آتش‌سوزی‌های به وقوع پیوسته ابراز داشت: علت آتش‌سوزی‌ها عمدتاً به صورت غیر عمدی است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت مراتع گفت: مراتع در مقابله با ریزگردها که از مشکلات اخیر کشور محسوب می‌شود، نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

الوندی خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات حریق مراتع می‌توان به فرسایش خاک، هدررفت آب و بروز برخی بیماری‌های تنفسی اشاره کرد.

وی بیان داشت: مردم و کسانی که قصد گردش در طبیعت را دارند باید از روشن کردن آتش در مراتع خودداری کنند.

رئیس منابع طبیعی شهرستان همدان با اشاره به تخریب 5 هزار متری چمن‌زار چشمه ملک تصریح کرد: علت اصلی این امر بحران کم‌آبی بوده و مردم برای تأمین آب این منطقه را تخریب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه منابع طبیعی نیازمند اختصاص اعتبار است، تصریح کرد: برای اجرای این مهم باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند.

الوندی در پایان با اشاره به آتش‌سوزی مرتع در حیدره در 17 شهریور خاطرنشان کرد: این آتش‌سوزی در کنار یک باغ اتفاق افتاد که در راستای ایجاد کانال و لایه‌روبی با آتش کشیدن خارها توسط مقنی، حریق به داخل مرتع نفوذ کرده بود.
برچسب ها: همدان ، مراتع ، آتش سوزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.