گروه نظارتی مسئول اجرای برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه اعلام کرد، این برنامه امضا شده توسط روسیه و آمریکا برای انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  خبرگزاری فرانسه، سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که کارشناسان این سازمان هم‌اکنون در حال بررسی تمهیداتی برای اجرای یک نقشه راه هستند که چالش‌های مختلف در مورد زرادخانه‌های تایید شده تسلیحات شیمیایی سوریه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
این سازمان مستقر در لاهه در ادامه اعلام کرد: به نظر می‌رسد که این برنامه در امحای تسلیحات شیمیایی در سوریه ظرف چند روز آینده اجرایی شود.
این برنامه در نشست مربوط به سوریه در ژنو توسط آمریکا و روسیه مطرح شد تا به وسیله آن برنامه حمله نظامی علیه سوریه از میان برود.
دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در حال فراهم آوردن داده‌های موثر درباره تسلیحات شیمیایی، تاسیسات تولید کننده و عناصر و مواد مرتبط با این تسلیحات است.
کارشناسان این سازمان قرار است دقت و صحت این داده‌ها را تایید کرده و تا زمان انهدام این تسلیحات شیمیایی، این مواد و تاسیسات مرتبط با آن‌ها را ایمن نگه دارند و از آن‌ها محافظت کنند.
بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه پس از انتشار گزارش بازرسان این سازمان درباره شواهد قاطع از استفاده گاز سارین در حمله 21 اوت سال جاری میلادی در حومه دمشق، این حمله را "جنایت جنگی" خواند.
بان کی‌مون از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در صورت عدم تبعیت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از معاهده امحای این تسلیحات شیمیایی، علیه این کشور اقدامی فوری صورت دهد.
انتظار می‌رود 41 عضو شورای اجرایی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی روز پنج‌شنبه یا جمعه نشستی برگزار کنند.
احمد اوزومکو، دبیرکل این سازمان گفت: من کاملا از این مساله آگاهم که جامعه بین‌الملل چه مسئولیتی را برعهده ما گذاشته است. ما با تمام توان این ماموریت را انجام می‌دهیم و من کاملا مطمئنم که جامعه بین‌الملل به طور کامل از ما حمایت می‌کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار