نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف کشور گفت: مطالبه حق و حقوق موقوفات نباید فقط مطالبه اوقاف باشد بلکه باید به مطالبه عمومی تبدیل شود و همه آحاد جامعه در این زمینه فعال باشند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، حجت الاسلام علی محمدی گفت: توجه به عمران و آبادانی موقوفات و بقاع متبرکه در اولویت اساسی برنامه های سازمان قرار دارد.

وی افزود: باید همه مردم و مسئولان کمک کنند تا این مطالبه بحق به سرانجام برسد و در پایان برنامه پنجم توسعه به نتیجه قابل قبولی دست یابیم.

وی همچنین از احیاء موقوفات و احیای فرهنگ وقف به عنوان دیگر اولویت سازمان یاد کرد و اظهار داشت: احیاء فرهنگ وقف در جامعه به نوعی احیای کامل سبک زندگی اسلامی است.

رئیس سازمان اوقاف کشور ، لازمه گسترش این فرهنگ را اطلاع رسانی آثار و برکات و احکام شرعی وقف در جامعه عنوان کرد.

وی اشاره ای به ساماندهی اجارات موقوفات کرده و تصریح کرد: باید حق و حقوقات مال الاجاره های موقوفات به نرخ روز قیمت گذاری شده و از مالکین مطالبه شود.

وی متذکر شد: مطالبه حق و حقوق موقوفات نباید فقط مطالبه اوقاف باشد بلکه باید به مطالبه عمومی تبدیل شود و همه آحاد جامعه اعم از جوانان، دانشجویان و طلاب در این زمینه حضور فعال داشته باشند.

حجت الاسلام محمدی به مقوله موقوفه خواری نیز اشاره کرده و گفت: باید فرهنگ وقف به ‌گونه‌ای در جامعه تبیین شود که عمل به وقف به یک سنت حسنه و موقوفه‌خواری به یک عمل زشت که در واقع گناه کبیره نیز است،‌ تبدیل شود و کسی جرأت نکند حق موقوفات را ضایع کند.

وی اظهار داشت : در حال حاضر در رابطه با بحث موقوفه خواری اقداماتی در سازمان در حال انجام است و با برخی موارد نیز به صورت مصداقی برخورد شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه در ترویج فرهنگ وقف باید بیش ازاین‌ها تلاش شود،‌ گفت: وقف بهترین نوع خیر است و در این راستا لازم است تا توجه ویژه ای به احیا و توسعه فرهنگ وقف در کشور شود.

وی با تاکید بر احیای فرهنگ وقف در جامعه، یادآور شد: وقتی حتی در کشورهای پیشرفته خیریه راه‌اندازی شده چرا در کشور ما که وقف را به‌عنوان بهترین خیر و خیریه داریم، از این فرهنگ استفاده بهینه ای نداشته باشیم.

وی لزوم بازسازی اعتماد مردم به اوقاف و وقف را مورد تاکید قرار داد و متذکر شد: یکی از مباحث مهمی که باید به آن توجه داشت نیاز مردم جامعه است که باید موقوفات جدید نیز متناسب با این نیازها ارایه شود/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.