رئيس انجمن علمي مامايي ايران با اشاره به اينكه تولد انتخابي معضلي است كه با افزايش سزارين به‌وجود آمده گفت: نسل آينده در معرض خطر بيماري‌هاي آسم، ديابت، چاقي و بيش‌فعالي قرار دارد.

ناهيد خداكرمي با بيان اين مطلب به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سزارين‌هاي تكراري مي‌تواند عامل افزاش مرگ و مير مادر و نوزاد شود زيرا موجب چسبندگي جفت به محل اسكار سزارين قبلي مي‌شود و در نتيجه خونريزي و مرگ مادر را به دنبال دارد كه شاهد چنين مرگ‌هايي هستيم.

وي با اشاره به تولد انتخابي بر اثر افزايش سزارين در كشور اذعان داشت: اگر دولت جديد نيز مانند دولت‌هاي قبلي به حرفه مامايي بي‌توجهي نشان دهد با نسلي مواجه خواهيم شد كه بار بيماري‌ها در آن افزايش پيدا كرده و مشكلات روحي – رواني خواهيم داشت.

رئيس انجمن علمي مامايي ايران با تاكيد بر اينكه مهمترين راهكار براي پيشبرد اهداف نظام درخصوص افزايش جمعيت بها دادن به حرفه مامايي است خاطرنشان ساخت: حفظ استقلال مامايي در گرو پوشش بي‌قيد و رشد ما خدمات ماماها توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر است پس نيازمند خدمات تخصصي كم، زايمان به روش طبيعي و حفظ منابع اقتصاد سلامت هستيم.

وي يادآور شد: جامعه مامايي نگراني خود را از ادامه اين وضعيت و تولد به روش انتخابي اعلام مي‌دارد كه اميدواريم با سپردن مديريت واحدهاي مرتبط با سلامت مادران و نوزادان در جهت ارتقاء سلامت جامعه گام برداريم./ح


برچسب ها: سزارین ، بارداری ، نوزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار