کارشناسان مسائل نظامي و راهبردي اعلام کردند ايمن الظواهري سرکرده گروه القاعده در حملات تروريستي اخير در مصر دست دارد و سازمان القاعده در منطقه سينا فعال است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازروزنامه الاهرام مصر؛ کارشناسان گفتند الظواهري توانايي کمک مالي به اين سازمانها را که در فرار دائم بين کوه ها هستند ندارد ولي با اين حال در تحريک و تشويق اين گروه ها نقش مهمي بازي مي کند. 

سرلشکر سامح سيف اليزل کارشناس مسائل امنيتي و راهبردي گفت، سازمان القاعده عملا در مصر حضور دارد و ما شاهد برافراشته شدن پرچم القاعده در تحصن هاي حاميان گروه اخوان المسلمين در ميدان هاي رابعه العدويه و النهضه بوديم و شعارهاي خاص القاعده در اين تحصن ها شنيده شد. 

سيف اليزل افزود، حملات تروريستي اخير در مصر و شيوه هاي به کار رفته در آن، حملات القاعده را در ذهن تداعي مي کند. استفاده از خودرو بمب گذاري شده براي ترور نافرجام وزير کشور مصر رويدادي است که از دهه 1960 تاکنون در مصر سابقه نداشته است در حالي که القاعده به طور پيوسته از اين شيوه در عراق و ديگر مناطق استفاده مي کند و اکنون عمليات خود را به قلب مصر و سينا منتقل کرده است. وي افزود، عمليات انتحاري نيز در مصر پديده اي تازه است که در عمليات ترور وزير کشور و حمله به ساختمان اطلاعات نظامي در رفح شاهد آن بوديم. استفاده از اين تاکتيک نيز خاص القاعده است. 

سرلشکر محمد الغباري مدير اسبق دانشکده دفاع ملي مصر و کارشناس مسائل امنيتي و راهبردي نيز گفت،‌ سازمان القاعده عملا در مصر حضور دارد و ارتش به طور برنامه ريزي شده براي ريشه کن کردن آن تلاش مي کند. الغباري افزود، ايمن الظواهري ارتباط زيادي با حملات تروريستي در سينا و قاهره دارد و تلاش مي کند کنترل گروه هاي تروريستي در مصر را به دست بگيرد. وي افزود،‌ گروه هاي جهادگراي تابع القاعده در حال نابودي هستند و ارتش مصر از زمان آغاز عمليات خود در سينا از 30 اوت تاکنون 90 درصد اين گروه ها را در شمال سينا از بين برده است. همچنين مراکزي که تدارکات تروريست هاي موجود در کوه هاي الحلال را تامين مي کردند نابود شدند. متلاشي شدن گروه هاي تروريستي موجب شده است  اعضاي اين گروه ها به اقدامات انفرادي مانند حملات انتحاري و بمب گذاري عليه نيروهاي ارتش روي آورند زيرا توانايي مقابله با ارتش را ندارند. 

سرلشکر محمد مجاهد معاون مدير مرکز ملي پژوهش هاي خاورميانه نيز گفت ايمن الظواهري هم اکنون قادر به کنترل سازمان القاعده يا تعيين فرماندهان جديد براي آن نيست زيرا فاقد منابع مالي است و همواره در کوه ها در حال رفت و آمد است. وي افزود، نقش الظواهري به صدور بيانيه و ايراد سخنان تحريک آميز و استقبال از حملات تروريستي که روي مي دهد محدود شده است. او بيش از آن که در جهت دادن به گروه ها نقش داشته باشد در تحريک آنان نقش دارد.
برچسب ها: القاعده ، سینا ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار