یک متخصص تغذیه گفت: نخوردن صبحانه در کودکان افت قند خون، کاهش تمرکز و یادگیری را در طول روز به همراه خواهد داشت.

دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: صبحانه مهمترین وعده غذایی برای هر فردی به ویژه کودکان است که نباید در مورد آن سهل‌انگاری کرد و با رعایت تنوع، تعادل، تناسب که به اصل طلائی متخصصین تغذیه جهان است نیازهای اساسی بدن را در طول روز تامین کرد.  
 
وی تصریح کرد: با رعایت تنوع غذایی هم اشتیاق کودکان به صبحانه بیشتر می‌شود و هم تمامی نیازهای بدن به درشت مغذی‌ها و ریز‌مغذی‌ها تامین خواهد شد تا هیچ گروهی از مواد غذایی از قبیل؛ غلات،‌ نان، مواد پروتئینی  را از دست ندهیم.  
 
مظهری افزود: نخوردن صبحانه در کودکان سبب بی‌حالی و بی‌حوصلگی و مایل نبودن به جست‌وخیز که لازمه ساختاری عضلات و استخوان‌های در حال رشد و شکل‌گیری هستند خواهند شد، همچنین کاهش تمرکز و یادگیری کودکان را در پی خواهد داشت و اگر ادامه پیدا کند حتی در یادآوری آنچه که فرا گرفته نیز دچار مشکل خواهد شد.  
 
مظهری در ادامه تصریح کرد: مهمترین مسئله در مورد تغذیه بچه‌ها تنها غذا خوردن و لذت بردن و انباشتگی شکم نیست و لذت بردن گرچه لازم است اما برای تامین نیازهای بدن ما کافی نیست و ما باید مواد غذایی را طوری انتخاب کنیم که در جهت تامین نیازهای بدن به ریز‌مغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های مورد نیاز کودکان جهت رشد فکری و جسمی باشد.  
 
مظهری با بیان اینکه مادران می‌توانند با در نظر داشتن تنوع غذایی در طول هفته اشتیاق کودکان را به خوردن صبحانه افزایش دهند، افزود: ستون صبحانه هر روز باید در بردارنده کربوهیدرات‌های پیچیده و غلات و یا فرآورده‌هایی که ترکیب‌هایی از حبوبات و غلات است به علاوه یک ماده پروتئینی به عنوان مثال؛ شیر یا تخم‌مرغ یا فرآورده‌های گوشتی باشد و گاه پنیر می‌توان با غنی‌سازی پروتئینی که به صورت پنیر مصرف می‌کنیم از گردو یا کنجد نیز استفاده کنیم.  
 
وی افزود: در کنار این مواد غذایی سبزیجات تازه و میوه‌های فصل و یا آبمیوه‌های تازه را نیز در برنامه هفتگی صبحانه خانواده بگنجانید تا با رعایت این تنوع غذای هم ما و هم فرزندان‌مان در طول روز از توان بدنی بالاتر و قدرت یادگیری افزون‌تر برخوردار شوند.  /ع2

برچسب ها: صبحانه ، قند ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار