برای اجرای موفق پزشک خانواده باید یک استراتژی مشخص وجود داشته باشد و تمام منابع در اختیار وزارت بهداشت باشد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل دکتر ملک افضلی کارشناس سلامت امروز 25 شهریور در مراسم تکریم و معارفه معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: یکی از مباحث مهم در حوزه بهداشت این است که رویکرد درستی به پزشک خانواده داشته باشیم در واقع باید استراتژی و روش هایی را برای این برنامه مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم به تصمیم مراقبت های بهداشتی اولیه برسیم بنابراین پزشک خانواده به تنهایی ارزش ندارد. پزشک خانواده به تنهایی ارزش ندارد بلکه زمانی ارزش پیدا می کند که به عنوان یک استراتژی منجر به تامین مراقبت های اولیه شود.

وی ادامه داد: حدود 40 سال پیش که مراقبت های اولیه در کشور شروع کردیم اولویت خود را به روستاها سوق دادیم چراکه جمعیت روستاها بیشتر از شهرها بود اما امروزه باید اولویت خود را در شهرها متمرکز کنیم و بایستی با توجه به اصل عدالت در این رهگذر پوششی همگانی مراقبت های بهداشتی اولیه را برای همه ایجاد کنیم.

ملک افضلی ادامه داد: پزشک خانواده باید پاسدار باشد به طوری که اگر ما این راهکار را مد نظر قرار ندهیم زمانی که مردم بیمار می شوند به ما مراجعه می کنند ، بنابراین باید ساز و کار مراجعه ی مردم برای پیشگیری از بیماری ها را در برنامه ای مشخص همچون مراقبت های بهداشتی اولیه ببینیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اگر بخواهیم در برنامه پزشک خانواده موفق باشیم باید اصل را روی توانمند سازی جامعه بگذاریم و جامعه را توانمند کنیم.

وی به برنامه پزشک خانواده اشاره و اظهار کرد: پزشک خانواده یک عزم ملی می خواهد وباید تمام وزارت خانه برای اجرای این برنامه اقدام کنند اگر پزشک خانواده یک فکر مراقبت های اولیه شود تمام ارگان ها در کنار وزارت بهداشت حضور و وظیفه خود را انجام می دهند باید توجه داشت در یک پکیج پزشک خانواده 3 خدمت ارتقاء یا پیشگیری و غربالگری وجود داشته  باشد که در غیر این صورت نمی توانیم موفق باشیم.

ملک افضلی با بیان اینکه بایستی خدمات ما کامل شود و ارجاع نقطه مهمی در این خصوص است گفت: ارجاع باید در مورد دو بخش پزشکی و غیر پزشکی باشد یعنی اگر فردی مشکل اجتماعی داشته باشد باید به جایگاه مناسب ارجاع داده شود بنابراین این موضوع نیاز به همکاری بین بخشی خوبی دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برای موفقیت در پزشک خانواده نیاز به یک نظام ثبت مشخص و قوی داریم که با استفاده از آن بتوانیم میزان موفقیت اجرای برنامه پزشک خانواده را ارتقا دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از عوامل دیگر موفقیت در طرح پزشک خانواده این است که منابع باید در اختیار وزارت بهداشت باشد چراکه در حال حاضر منابع پراکنده است و ما حتی در برخی مواقع نمی توانیم حقوق افرادمان را بدهیم./ع2
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، غربالگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار