ماجراجويي هاي نظامي آمريکا در خاورميانه، شرکت هاي اسلحه سازي اين کشور را به سود بيشتر دلگرم مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي ؛ نيروهاي نظامي آمريکا به رغم تلاش هاي روسيه براي جلوگيري از بروز درگيري نظامي در سوريه، در موقعيت حمله به اين کشور مستقر مي مانند تا اگر دمشق به تعهدات خود براي خلع سلاح شيميايي عمل نکند، به اين کشور حمله کنند. اين حمله مخاطرات زيادي براي منطقه به همراه دارد اما مي تواند منافع زيادي را نيز براي شرکت هاي تسليحاتي آمريکا به ارمغان بياورد.

به گزارش ليندزي فرانس خبرنگار اين شبکه،ريتيون شرکت اسلحه سازي آمريکايي است که توليد کننده موشک هاي تام هاک است. هر واحد از اين موشک ها به بهاي يک ميليون دلار فروخته مي شود. از اين موشک ها در درگيري هايي که آمريکا در بيست سال گذشته در آن حضور داشته استفاده شده است.ريتيون بزرگترين توليدکننده موشک هاي هدايت شده در جهان است.آمارهاي وال استريت ژورنال نشان مي دهد اين شرکت بيش از بيست ميليارد دلار از فروش تسليحات در سال دو هزار و ده به دست آورده است.اين شرکت در سال مالي جاري، 222 عدد از اين موشک ها را ارائه کرده است و درگير شدن در سوريه احتمالا به معناي افزايش درخواست براي موشک هاي تام هاک و سود بيشتر براي ريتيون است.

رشد ارزش سهام اين شرکت با تشديد بحث ها براي مداخله نظامي در سوريه اين امر را نشان مي دهد. بررسي شاخص سهام اين شرکت بين ماه هاي آوريل و اوت امسال، از افزايش شديد ارزش سهام اين شرکت حکايت دارد.

شرکت ديگر مطرح در اين عرصه لاکهيد مارتين است که بزرگترين توليد کننده اسلحه جهان است. اين شرکت توليد کننده راکت، موشک و سامانه هاي بدون خلبان است. اين شرکت پيش از انتخابات رياست جمهوري قبلي آمريکا، تهديد کرد شمار زيادي از کارکنان خود را کاهش مي دهد اما کاخ سفيد مداخله و اين شرکت از اجراي اين تصميم خودداري کرد. ارزش سهام اين شرکت نيز با بلند شدن صداي طبل جنگ، افزايش چشمگيري داشت.

 شرکت بوئينگ نيز از اين حوزه مستثني نيست. نيمي از کل فروش اين شرکت در سال 2010، سامانه هاي موشکي و نظامي بود که  در صورتي که واشنگتن تصميم به حمله به سوريه بگيرد، همگي ظرفيت استفاده در سوريه را دارند.

اين سه شرکت تسليحاتي آمريکا، سه تامين کننده عمده هزينه نامزدهاي انتخاباتي اين کشور هستند. هر يک از اين شرکت ها درانتخابات دو هزار و ده آمريکا نزديک به سه ميليون دلار صرف کساني کردند که تعيين کننده سياست خارجي آمريکا هستند. اين روند سودآور بودن ورود آمريکا به درگيري هاي بيشتر در جهان را براي اين شرکت ها شرح مي دهد. مقامات آمريکايي از رها کردن جهان از شر ديکتاتورها سخن مي گويند اما اعداد و ارقام از واقعيتي ديگر حکايت دارند.
برچسب ها: سود ، جنگ ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار