مشهد شهری است که در چند سال اخیر طرح و ایده های بسیار جالبی را می توان در آن مشاهده کرد. این شهر چندی پیش توانست دومين ايده برتر شهرهاي مسلمان جهان را کسب کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هادی مظفری مدیر امور هنری شهرداری مشهد است که تقریبا بخشی از طرح های جالب این شهر را می توان کار این مرد دانست. او در مورد شهر مشهد با خراسان گفتگویی داشته است که در ادامه باهم آن را مرور خواهیم کرد.

موضوع «امام رضا(ع)» محور اصلي فعاليت هاي هنري مديريت شهري در مشهد بوده است

مي گفت: امسال براي دهه کرامت فراخواني داديم که نتيجه اين فراخوان ساخت ۱۳۰ اثر هنري بود براي نصب در مشهد و مهم ترين آن نقش برجسته اي است که در بولوار فرودگاه نصب مي شود.

اين نقش برجسته حرکت امام رضا(ع) را از مدينه به مرو حکايت مي کند و شامل؛ وداع، مسير سفر، مناظرات،دعاي باران، شعرخواني دعبل، تولد حضرت جواد(ع) و شهادت امام رضا(ع) است که دو سال ساخت آن طول کشيد. او مي گفت: مهم ترين محور کار ما در ساخت آثار حجمي «امام رضا(ع)» بوده است چرا که مشهد شهري مذهبي و زيارتي است و تنها امامي است که مردم اين کشور توفيق ميزباني او را دارند.

از اين رو همواره بر اين موضوع تاکيد فراوان داشته ايم. اين حرف ها را هادي مظفري در يک صبح نسبتاً خنک واپسين روزهاي شهريور و در فضايي زيبا در کنج کوهسنگي و در خانه هنرمندان با ما گفت. او چند سال است مدير امور هنري شهرداري مشهد است. مشهد چند سالي است رنگ و رويي هنري گرفته است و به قول او همين که مردم در زيبايي شهر سهيم شده اند و هنرمندان به ميدان آمده اند خودش هنر بزرگي است. مي گفت: بيش از ۱۰۰۰نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم در اين ميدان مشغول به کار شدند که به نوعي به اقتصاد هنر کمک شده است.

هنر به ميان مردم آمد

او از اين که مردم راضي اند دلخوش بود و به نظرسنجي اخير اشاره کرد که در بين خدمات شهري در اين چند سال طرح هاي بهاري و نمادهايي حجمي که در مشهد نصب شده است و نقاشي هاي ديواري 4.38 از ۵ نمره را کسب کرده است. در واقع بنابر اين نظرسنجي مردم به اين اتفاق فرهنگي - هنري در مشهد نمره خوبي داده اند.

جالب است که مظفري مي گفت وقتي از زائران نظرسنجي مي کنيم، نگاهشان با مردم مشهد متفاوت است به طوري که نمره اي که زائران مي دهند بالاتر است و اين يعني اين که مردم مشهد که چند سال است اين طرح ها را مي بينند در انتخاب سخت گيرتر شده اند و پس از چند سال که ۱۸۰۰ اثر را ديده اند هر طرحي را نمي پسندند و اين يعني اين که سواد هنري و بصري مردم مشهد بالاتر رفته و طبيعي است که کار هنرمندان را هم سخت تر کرده است.

او مي گفت: امروز نه تنها مردم به اين آثار صدمه نمي زنند بلکه اگر اتفاقي براي آن ها بيفتد از ما مي خواهند سريع ترميم کنيم و اين يعني آشتي دادن مردم با هنر و به جاي اين که هنر به نگارخانه ها محصور شود به ميان مردم آمد و مردم با موزه  اي به وسعت يک شهر روبه رو شدند و اين يعني اين که هنر نقش اساسي و مهمي در زندگي شهري امروز دارد و مي تواند باز توليد فرهنگ کند.

شهدا، مفاخر، خاطرات...

مدير امور هنري مي گفت: کار ما با آثار شهدا آغاز شد و اساساً اولين اتفاق هنري در اين سال ها ساخت سرديس ۲۳ سردار شهيد بود که در ميادين و بولوارها نصب شد. مشهد از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۷ فقط ۳۰ اثر حجمي داشته است که از کار زنده ياد ابوالحسن خان در ساخت مجسمه فردوسي شروع شد ولي امروز به ۱۳۰ اثر حجمي دائم رسيده است و در اين آثار همواره و هم چنان که گفتم موضوع امام رضا(ع) در صدر توجه ما بوده است. ما در کارها چه دائم و چه موقت که البته بهتر است به جاي دائم و موقت بگويم اثر تاثيرگذار موضوعات مختلفي را مدنظر داشته ايم که علاوه بر امام رضا(ع)، شهدا و دفاع مقدس، خاطرات، مفاخر، ميراث فرهنگي و کودکان هم مدنظر بوده است.

هنرمندان سعي کردند با بازنمايي آداب و رسوم فراموش شده، آن چه مربوط به بوم و اقليم ماست، يادآوري کنند. سعي شد خاطرات مردم زنده شود. مي دانيد که شرقي ها و ما ايراني ها خاطره بازيم و با خاطرات زندگي مي کنيم. خاطرات پيوند نسل گذشته با فرد اي ماست. دوچرخه پدربزرگ و ماشين تحرير نمونه اي از اين بازنمايي خاطرات بود. البته بايد کاري کرد که در گذشته نمانيم و از اين رو در کارها حرکت رو به جلو هم داشته ايم.به گفته او کودکان همواره فراموش شده اند. سعي شد شهر براي زندگي کودکان جا داشته باشد. کودکان هم به حساب آيند و ديده شوند. ميراث فرهنگي و مفاخر هم هيچ وقت از نگاه ما دور نماند.

مفاخر و فردوسي

مظفري براي فردوسي حساب ويژه تري باز کرد و با توجه به اين که به تعبير مقام معظم رهبري ما در حق فردوسي کم کاري کرده ايم، از اتفاقاتي که قرار است در سه راه فردوسي تا آرامگاه بيفتد ياد کرد و گفت: فراخواني براي سال ۹۲ داديم که در آن هم آثاري با موضوع رضوي ديده شود و هم سه سردار شهيد کاوه، شوشتري و صياد کار مي شود و علاوه بر آن مفاخري چون بوعلي، ابوريحان، گوهرشاد و فردوسي مدنظر قرار گرفته است که اين آثار تا پايان سال نصب خواهد شد. در اين ميان نصب آثاري با موضوع فردوسي و شاهنامه در مسير ورودي آرامگاه فردوسي از آن جمله است.

موفقيت هاي جهاني

مظفري با اشاره به اين که استفاده از ظرفيت و سرمايه هنري در مشهد براي مديريت شهري يک اتفاق بي نظير در کشور است از چند موفقيت جهاني آن ياد کرد و گفت: امسال طرح استقبال از بهار از ميان ۱۵۰ کشور عضو OICC موفق به کسب دومين ايده برتر شد. اعضاي اين سازمان پايتخت و شهرهاي کشورهاي اسلامي و برخي شهرهاي کشورهاي غيراسلامي است که دبيرخانه آن در جده مي باشد.

البته اين ايده به جشنواره گوانگجوي چين، ملبورن استراليا و انجمن کلان شهرهاي جهان در برزيل و نمايشگاه ناپل ايتاليا هم راه يافته است و عکس هاي اين پروژه در کتاب بهترين ايده هاي شهري جهان به چاپ رسيده است. ضمن اين که اين جوايز به بهترين ايده هاي خلاقانه شهري اهدا مي شود که اين افتخار به دليل ايده موزه اي به وسعت يک شهر و طرح استقبال از بهار نصيب مشهد هم شد.

و کلام آخر

مظفري به نقاشي هاي ديواري هم اشاره اي کرد و گفت: اگر چه ديوار يعني بن بست ولي در اين سال ها اين ديوارهاي سيماني و خشن با ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار مترمربع نقاشي ديواري به يک نگارخانه شهري تبديل شده است. امروز در و ديوار شهر مي تواند قدري از استرس ها بکاهد و بر شادي ها بيفزايد. ما در ۵ مناسبت سال يعني نوروز، عيد غدير، ولادت حضرت رضا(ع)، ولادت امام مهدي(عج) و هفته دفاع مقدس شهري متفاوت را براي مجاوران و زائران به تماشا مي گذاريم و از رهگذر هنر چشم انداز بانشاطي را عرضه مي کنيم.

همه اين اتفاقات به اين معني است که اولا هنر و هنرمند در مديريت شهري ديده شده است، سواد بصري مردم افزايش يافته است، نشاط و شادي در شهر جريان دارد و مظاهر ديني، تاريخي و فرهنگي اين شهر و اين استان در برابر ديدگان مجاوران و زائران به نمايش گذاشته شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار