وزير راه و شهرسازي گفت: توسعه شهري در ايران دولت محور است و بايد به سمت شهروند محوري تغيير کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در مراسم توديع ومعارفه معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه توسعه شهري در ايران به شدت دولت محور است، گفت تمام توسعه هاي از جمله طراحي جامعه شهري ،‌هويت اقتصادي و اجتماعي شهرها توسط دولت ايران تصميم گيري مي شود .

وي ادامه داد بايد در مرحله شهرسازي دولت محور دولت محوري بايد به سمت شهروند محوري عبور کند.

آخوندي در ادامه اظهار داشت: ميزان رشد اجتماعي در ايران به آن اندازه ارتقا پيدا کرده که اين دوره آغاز يک تغيير اساسي از رويکرد شهرسازي دولت محور به سمت شهروند محوري تغيير پيدا کند.


وزير راه و شهرسازي در ادامه توضيح داد: در شهروند محوري بسياري از طرحها ، فرايند ها و تصميماتي که اساسا دولت در آن دخالت مي‌کند به صورت بنيادي تغيير کند.

آخوندي با اشاره به اينکه توسعه شهري بايد محلي و به صورت ملي باشد که اين امر بسيار پيچيده اي به شمار مي رود،
گفت: در توسعه شهري بايد ساکنان محلات بتوانند در مورد توسعه محله خودشان نظارت و دخالت کنند.

وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: در اين دوره بايد قدرت شوراي شهر افزايش پيدا کند و در تصميم گيري ها مقامات محلي اظهار نظر کنند.

آخوندي در ادامه تصريح کرد: در حال حاضر قدرت ا صلي در اختيار قدرت مرکزي است و حاضر نشده قدرت خود را به نهاده هاي محلي واگذار کند و همين امر باعث شده نهادهاي محلي تابع دولت مرکزي باشد.


وي در خصوص توسعه شهري ، شهروند محوري گفت: در اين توسعه بايد تمامي منافع محلي در نظر گرفته شده و منافع آنها به رسميت شناخته شود.


وزير راه و شهرسازي با شااره به اينکه در جغرافياي سياسي کشور انواع منطقه بندي وجود دارد گفت:بايد يک نظام حکمروايي سياسي وجود داشته باشد که تمامي شهروندان در آن اظهار نظر کنند.


آخوندي در ادامه توضيح داد: در حال حاضر هيچ نوع فرايندي را با مشارکت محلي و شهروندان صورت نميگيرد واصلاح آن بسيار کار سخت و پيچيده اي است.


وي در ادامه گفت: از جنبه اجتماعي ، شهروندان نيز به حقوق خود واقف نيستند و در جهت بهبود کيفيت زندگي شان اقداماتي انجام نمي دهند.


وزير راه و شهرسازي در ادامه افزود: کيفيت زندگي در شهرهاي ايران بسيار پايين و ميزان بهره وري ، حجم سرمايه گذاري بسيار کاهش يافته و يک سازمان يکپارچه اي که منافع شهروندان و ارتقاي کيفيت در نظر بگيرد وجود ندارد.


آخوندي با اشاره به اينکه وجود سيستم دولت محوري باعث شده بخش هاي خصوصي نيز اقداماتشان را به صورت دولتي پيش ببرند گفت: بخش هاي خصوصي سيستم هايشان  را به شيوه دولتي و براساس چارچوب دولت محوري هماهنگ مي‌کنند.


وي در ادامه افزود: اميد است اين دوره يک آغازي براي توسعه شهروند محوري باشد که همين امر نيازمند همکاري بسيار گسترده است.


وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: همکاري دانشگاهها و کوتاه شدن فاصله دسترسي اطلاعات از کلان شهرها به حومه شهر زمينه را براي توسعه شهروند محوري فراهم مي کند.


آخوندي در ادامه خاطرنشان کرد: تقويت حرکت شهرداري هاي و تغيير رويکرد به سمت محلي و به نفع شهرداري ها و نهادهاي محلي بايد در دستور کار قرار گيرد.


وي در پايان گفت: بايد در عدالت جغرافيايي و توزيع منافع ملي را سياست گذاري و تصميمات توسط نهادهاي محلي صورت گيرد.

 انتهاي پيام/

برچسب ها: توسعه ، شهروند ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار