در حال حاضر بيش از 19 هزار اتوبوس از توليدات شركت عقاب افشان كه 40 درصد تمامي اتوبوس‌هاي كشور است در سراسر کشور به مردم خدمات مي‌دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،مديرعامل شركت عقاب افشان سازنده اتوبوس هاي اسكانيا در ايران در يك نشست خبريبا ابراز تاسف از حادثه اخير اتوبان قم و تسليت به خاطر فوت عده اي از هموطنان گفت: اين شركت بر اساس استانداردهاي تعريف شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، شركت بازرسي ايمني و موسسه استاندارد محصولات خود را توليد و عرضه مي كند.

وی با تاكيد بر پاسخگو بودن اين شركت نسبت به كيفيت و داشتن استانداردهاي لازم اتوبوس هاي توليدي گفت: يك هيات از شركت اسكانياي سوئد با هدف پاسخگويي و بررسي علت حادثه اخير اتوبان قم به تهران سفر مي كند .

اکبری راد با تاكيد بر رعايت الزامات قانوني و رعايت ۵۲ نوع آيتم موسسه استاندارد تصريح كرد: اين شركت هفت نوع اتوبوس بين شهري توليد مي كند كه در تمام انواع آن استانداردهاي لازم را رعايت و براي شماره گذاري تاييديه معاونت فني راهنمايي و رانندگي را دريافت و در اختيار دارد.

اكبري راد با اشاره به نقش توليدات اين شركت در جابجايي مسافران افزود: توليدات اين شركت روزانه 240 هزار نفر را در جاده هاي كشور جا به جا مي كنند و اتوبوسهاي توليدي تا اين استانداردها و تاييديه ها را نداشته باشند شماره گذاري نشده و اجازه تردد دريافت نمي كنند و شركت سازنده علاوه بر رعايت استانداردهاي داخلي بايد استانداردهاي مورد نظر شركت اسكانيا را نيز داشته باشند.

وي در خصوص نوع لاستيك مورد استفاده در اين اتوبوس ها گفت: از بهترين برندهاي لاستيك كه ساخت المان است در اين اتوبوس ها استفاده مي شوند و از قدرت تردد بين ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار كيلومتر برخوردارند.

وي با بيان اينكه اين اتوبوس ها علاوه بر استفاده در داخل به خارج از كشور نيز صادر مي شوند اظهار داشت: اتوبوس هاي مذكور براي برخورداري از شرايط تردد در جاده هاي خارج به ويژه اروپايي بايد استانداردهاي مورد نياز اين كشورها را رعايت كنند تا مجوز تردد دريافت نمايند.

وي به تاثير عوامل سه گانه نيروي انساني، خودرو و جاده در بروز حوادث رانندگي اشاره كرد و گفت: بدنبال وقوع يك سانحه رانندگي بايد براي تعيين دلايل تصادف به اين سه عامل توجه و سپس ابراز نظر شود.

اكبري راد خاطرنشان كرد: اين اتوبوسي كه در اتوبان قم دچار حادثه شد در اوايل سال ۹۱ دچار حادثه واژگوني شده و از بيمه ۷۵۰ ميليون ريال خسارت گرفته بود و متاسفانه در مراكز متفرقه خدمات دريافت كرده و از مراكز معاينه فني شركت عقاب افشان مجوز نداشت.

وي گفت: اتوبوس هاي توليدي يك سال گارانتي بدون محدوديت كيلومتر دارند و تا ۱۰ سال از خدمات پشتيباني شركت برخوردار مي شوند و لاستيك ها نيز استاندارد خاص خود را دارند.

وي خاطرنشان ساخت: اين اتوبوس قبل از حادثه پنج سامانه كنترل ايمني آن هشدار داده بود و در يك شيب تند با سرعت بالا در حركت بود و در انتهاي مسير به تهران قرار داشت كه متاسفانه به اين عوامل توجه نشده است.

سازنده اتوبوس هاي اسكانيا در خصوص آتش گرفتن اتوبوس نيز گفت: در جاده هاي كشور از ۱۹ هزار اتوبوس در حال تردد پنج هزار و ۷۰۰ دستگاه آن معادل ۴۰ درصد را اتوبوس هاي اسكانيا تشكيل مي دهد و از اين تعداد اتوبوس تنها دو مورد از اتوبوس ها دچار حريق شده اند.

وي گفت: در وقوع حريق در اتوبوس نيز عوامل مختلفي دخالت دارند كه بايد مورد توجه كارشناسان قرار گيرد.

سازنده اتوبوس هاي اسكانيا در ايران با تاكيد بر آمادگي اين شركت براي پاسخگويي خاطرنشان كرد: متاسفانه اظهار نظرهاي عجولانه در مورد اين حادثه ۵۰ ميليون دلار قراردادهاي صادرات اتوبوس اين شركت را با مشكل مواجه ساخت.

در اين نشست خبري برخي از مسوولان شركت عقاب افشان نيز در خصوص استانداردهاي به كار گرفته شده در توليد اين محصولات، ارتباط اين شركت با دانشگاهها براي تعريف استانداردها و انجام تست هاي لازم بدنه، سازه و ... توضيحاتي ارائه كردند./ز

برچسب ها: اتوبوس ، حادثه ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.