مدتی است با ورود افغانی های غیرمجاز به مرزهای شرقی پهناورترین استان کشور ردپای بیماری وبا هم نمایان شده است.

امروزه کمتر کسی را می بینید که نسبت به بیماری وبا در کشور بی توجه باشد ، وبا بیماری بسیار قدیمی است که بشر از سالیان دراز با آن دست به گریبان بوده و به خاطر مرگ و میر زیادی که ایجاد کرده از آن به عنوان یک بلا نام می برند.

شیوع وبا دربین جمعیت افاغنه در کرمان

این روزها هم شایعه شیوع وبا در استان کرمان بسیار پرر نگ تر از سالهای قبل شده است، هر چند تاکنون مواردی از ابتلای وبا در جمعیت ایرانی گزارش نشده است اما اخبار تایید شده و رسمی از ابتلای حداقل 33 افغانی شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان به این بیماری بسیار مسری و کشنده حکایت دارد.

آمار مبتلایان روبه افزایش است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت : تاکنون 33 افغانی غیرمجاز در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان به بیماری وبا مبتلا شده اند که این آمار رو به افزایش است.

وی افزود : کرمان ، سیرجان ، بافت ، شهر بابک ، ارزوئیه ، رابر ، زرند ، کوهبنان ، راور و بردسیر از جمله شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان هستند .

هیچ مورد فوتی در اثر ابتلا به بیماری وبا گزارش نشده است.

دکتر روح الله زحمتکش افزود: تاکنون همه موارد شناسایی شده افغانی بوده اندکه به صورت غیر مجاز وارد کشور شده اند ولی با اقدام به موقع برای شناسایی و درمان مبتلایان، خوشبختانه تاکنون هیچ مورد فوتی در اثر ابتلا به بیماری وبا در شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان گزارش نشده است.

وبا بیماری اسهالی واگیردار

یک متخصص بیماری های عفونی نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت : بیماری وبا یک بیماری واگیردار عفونی است که عامل آن نوعی باکتری به نام "ویبریو کلرا" بوده و بیشتر درمناطق گرم و مرطوب دیده می شود.

دکتر فرهاد صراف زاده افزود: وبا بیماریست که مخصوص انسان است و انسان با خوردن آب و غذای آلوده به این بیماری مبتلا می شود که در صورت درمان نکردن به موقع و در نتیجه از دست رفتن آب بدن می تواند به مرگ منجر شود.

انتقال بیماری وبا از راههای مستقیم و غیر مستقیم

این متخصص بیماری های عفونی ، تماس مستقیم دست با مدفوع و استفراغ فرد بیمار و یا جابجایی وسایل و لوازم آلوده بیمارمبتلا به وبا ، خوردن آب و غذای آلوده ، خوردن سبزی و میوه آلوده ، استحمام و شنا در آبهای آلوده را از راههای انتقال این بیماری به صورت مستقیم و غیر مستقیم عنوان کرد .

دوره کمون از چند ساعت تا چند روز

دکتر صراف زاده دوره کمون (زمان ورود میکروب وبا به بدن تا ظاهر شدن علائم بیماری ) این بیماری را از چند ساعت تا جند روز دانست و افزود : بعد از طی دوره کمون 12 ساعته تا 6 روزه بیشتر موارد وبا به صورت بدون علامت یا با علائم بالینی ظاهر می شوند.

اسهال آبکی شدید مهمترین علامت بیماری وبا

دکتر صراف زاده آغاز ناگهانی اسهال آبکی شدید و بدون درد و تب را از نشانه‌های بیماری وبا دانست و افزود : اسهال وبا به اسهال آب برنجی معروف است به طوریکه در 24 ساعت بیمار 40 مرتبه نیاز به اجابت مزاج پیدا می کند.

بیماری وبا واکسن ندارد و درمان آن مشکل است

این متخصص بیماری های عفونی گفت : بیماری وبا ، یک بیماری عفونی ، مسری و کشنده است که واکسنی ندارد و درمان آن نیز مشکل است .

دکتر صراف زاده هدف از درمان را جبران و جایگزینی آب و الکترولیت های از دست رفته عنوان کرد و افزود : در مراحل اولیه درمان آب و الکترولیت 80تا 90درصد بیماران وبایی را تنها با محلول خوراکی ORS می توان جبران کرد.

وی درباره درمان بیماری وبا افزود : در صورت شدت بیماری ، آب و الکترولیت را می بایست با سرعت به وسیله محلول های وریدی جبران کرد و در طی تجویز وریدی مایعات و پس از آن به محض اینکه بیمار بتواند مایعات بنوشد باید از ORS استفاده کرد.

دستورات بهداشتی را جدی بگیرید!

دکتر صراف زاده ، متخصص بیماری های عفونی با توجه به شیوع بیماری وبا در کرمان به مردم توصیه کرد : این روزها از خوردن شیرینی خامه ای و بستنی های دست ساز ، آب میوه و یخ های غیر بهداشتی و شنا کردن در استخرهای غیراستاندارد خودداری کنند.

وی همچنین مصرف آب آشامیدنی سالم ، استفاده از غذاهای پخته شده ، ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات و شست و شوی دقیق دست ها با آب و صابون را از دیگر راههای پیشگیری از بیماری وبا برشمرد.

دکتر زحمتکش ، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز امیدواری کرد: انتظار داریم همکاریهای بین بخشی تقویت شود تا این بیماری در جمعیت افاغنه کنترل و از سرایت آن به جمعیت ایرانی خودداری شود.

اما نکته مهم و اساسی اینکه: پیشگیری بهتر از درمان است ، پس با رعایت نکات بهداشتی ساده از ابتلاء به این بیماری مُهلک در امان باشیم./س

گزارش از : میترا میرزادی

برچسب ها: گزارش ، وبا ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.