144 رشته قنات در روستاهای خراسان جنوبی خشک شده و قابلیت برداشت آب ندارد

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی های 15 ساله در این استان کویری هر روز بر آمار کمبود منابع آبی افزوده می شود و آمار خشکیدن قنات ها هر ساله افزایش می یابد.

غلامرضایی با اشاره به مصرف 92 درصد آب خراسان جنوبی در کشاورزی افزود: استفاده از کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی از جمله راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با کنترل میزان برداشت است.

به گفته وی، هم اکنون با نصب هزار و 416 کنتور هوشمند، 90 درصد چاه های کشاورزی استان هوشمند شده است.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده بیشتر از منابع آبی استان در بخش شرب افزود: بیشترین مصرف آب استان هم اکنون در بخش کشاورزی است و همچنین بیشترین آلودگی آب توسط بخش کشاورزی به علت استفاده از کود‌های شیمیایی وارد منابع آبی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: از مجموع دشت های استان دو محدوده سده و سرایان در وضعیت ممنوعه بحرانی، 16 دشت در وضعیت ممنوعه و 15 دشت نیز به عنوان دشت آزاد تلقی می شوند.

غلامرضایی با تاکید بر اینکه افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخزن در دشت های استان، محدودیت های زیادی در توسعه بهره برداری به وجود آورده است، افزود: مهم ترین محدودیت ها شامل ممنوعیت برداشت آب از دشت ها برای جلوگیری از تشدید افت، شور شدن تدریجی آب زیرزمینی، کاهش توان آبدهی چاه ها، خشک شدن قنوات، کمبود آب برای تامین آب شرب و صنعت است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.