با نزدیک شدن به روزهای بازگشایی دانشگاهها تسهيلات دانشگاهی وام شهریه بیمه تکمیلی ، خوابگاه های دانشجویی و نرخ غذا از موضوعاتی است که این روزها در محافل دانشجویی و جمع های رسانه ای بیشتر شنیده می شود، موضوعی که شب گذشته با حضور رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم در گفتگوی ویژه خبری به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ کیوان مرادیان، رئیس صندوق رفاه دانشجویی   وزارت علوم در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته به موضوع چگونگی اختصاص امکانات رفاهی به دانشجویان  کشور پرداخت و گفت:  اولویت صندوق رفاه اعطای تسهیلات دانشگاهی به دانشجویان سراسر کشور است که به مرور زمان وظایف دیگر نیز به آن اضافه شده است و تلاش ما این است که  نهایتا دانشگاه ها بتوانند همه توان و هم و غمشان را در راستای تامین ماموریت اصلی  که نظام  بر عهده آنها گذاشته و مردم نیز از آنها انتظار دارند بگذارند نظیر اینکه بتواند در تولید علم از این وضعیت هم جلوتر برویم و گام های اساسی تر برداریم.

وی ادامه داد: در بحث ارتباط دانشگاه با صنعت، بحث کاربردی کردن مقالات و اینکه دانشگاه ها بتوانند مشکلات اساسی کشور را حل کنند، حرکت کنند این لازم است که همه توان و ظرفیت های  دانشگاه به ویژه ظرفیت های مدیریتی و مالی آن  معکوس به این ماموریت باشد.

مرادیان با بیان اینکه صندوق رفاه به دنبال این است که در راستای ماموریت های اصلی خود  حرکت کند اظهار داشت: صندوق رفاه تلاش دارد تا حوزه رفاهی را به گونه ای مدیریت کند که دانشگاه ها دیگر دغدغه نداشته باشند یعنی رئیس دانشگاه به طور مستقیم درگیر این موضوع نشود که یکی از اقدامات اعطا تسهیلات به دانشجویان است.

 استفاده  بیش از 600 دانشجو  از تسهیلات صندوق رفاه

 رئیس صندوق رفاه دانجشویی وزارت علوم گفت: از سال 89 رقم استفاده کنندگان از تسهیلات این صندوق از 300 هزار دانشجو به 600 هزار نفر در سال 91  رسیده است که براساس برنامه ریزی های انجام شده  در سال جاری نیز به میزان 700 هزار دانشجو افزایش پیدا می کند.

مرادیان با بیان اینکه صندوق رفاه در عرصه ملی فعالیت می کند و صرفا مربوط به یک مجموعه کوچک نیست بلکه یک خانواده بیش از 4 میلیون دانشجو است افزود: خوشبختانه  نگاه به صندوق رفاه در کشور یک نگاه ملی است که هم در گذشته و هم در حال حاضر حمایت ها از این صندوق به طور جدی بوده است به گونه ای که شاهد بودیم که امسال  برای نخستین بار در تاریخ  10 شهریور توانستیم به دانشگاه ها  ابلاغ اعتبار کنیم و در واقع دانشگاه ها هم اکنون قدرت مدیریت و برنامه ریزی دارند.

وی ادامه داد: از این رو دانشجویان بر بدو ورود به دانشگاه می توانند برای دریافت تسهیلات  مراجعه کنند و آن زمان را  آنقدر کاهش دادیم که انشاء ا... در کوتاه ترین زمان ممکن تسهیلات صندوق رفاه به دست دانشجویان برسد.

مرادیان ادامه داد: اخیرا نیز سرپرست وزارت علوم یکی از دغدغه هایش در این حوزه بوده است لذا  ما با قدرت این کار را ادامه می دهیم و قطعا اعتبارات در نظر گرفته شده محقق خواهد شد و ما  انتظارمان این است که  از فرصتی که تا پایان مهر ماه به دانشگاه ها برای ثبت نام دانشجویان داده شده نهایت استفاده را ببرند.

 پایان مهر  آخرین مهلت  ثبت نام دریافت تسهیلات
 رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم با بیان اینکه تا پایان مهر ماه  ثبت نام ها برای دریافت تسهیلات باید انجام شود ادامه داد:  دانشجویان با مراجعه به معاونت دانشجویی بر ارائه رفاه مورد  راهنمایی قرار می گیرند مدارک لازم را تحویل می دهند و سپس  دانشگاه  از طریق سامانه صندوق برای ما  اطلاعات را ارسال می کند و صندوق رفاه نیز از ابتدای آبان ماه اقدام به توزیع  تسهیلات می کند.

وی با بیان اینکه سیاست صندوق رفاه حمایت از دانشجویان خاص است ادامه داد: دانشجوی خاص به دانشجویی  گفته می شود  که به هر دلیلی  در دوران تحصیلات امکان تامین هزینه های اولیه را برای ادامه تحصیل ندارد و  و اشتغال نیز هم ندارد یعنی دانشجویی که غیر شاغل باید در اولویت تسهیلات قرار دارد .

مرادیان افزود: همچنین اگر دانشجویی سنواتش از حد مجاز فراتر رفته باشد به طور مثال در دوره کارشناسی بیش از 8 ترم نیز تحصیل کرده باید جزء اولویت  محسوب نمی شود مگر اینکه  در شرایط مازاد بودن  اعتبارات قرار داشته باشد.

رئیس صندوق رفاه با بیان اینکه اولویت ها را خود دانشگاه ها تشخیص می دهند بیان کرد: دانشگاه تشخیص می دهد که کدام دانشجو نیاز به حمایت بیشتر دارد تا حداکثر سقف تسهیلات را برایش در نظر بگیرند و همچنین  کدام دانشجو به حمایت کمتری نیاز دارد تا کمترین سقف تسهیلات را در اختیار او قرار دهند و ما نیز به این تکلیف ها اعتماد داریم.

مرادیان اظهار داشت: حدود 300 میلیارد تومان حداقل رقم در نظر گرفته شده  برای 2 ترم دانشگاه ها است که از این رقم 17 نوع  وام طراحی شده است وام شهریه از اولویت های این تسهیلات است که سال گذشته اولویت ها یکسان بوده اند یعنی  50 درصد وام شهریه و 50 درصد وام های دیگر همچون وام ودیعه مسکن و ... بوده است اما در سال جاری  60 درصد اعتبارات به وام شهریه و 40 درصد دیگر به وام های دیگر اختصاص یافته است.

وی ادامه داد:  این کاهش درصدی به معنای کاهش اعتبارات نیست چون ترجیحا اعتبارات نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و این 40 درصد از سقف پارسال بیشتر خواهد بود.

وی افزود: انشاء ا... 300 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده  تحقق خواهد یافت که در حال پیگیری هستیم که این رقم را به میزان 400 میلیارد تومان افزایش دهیم.

 رئیس صندوق رفاه در ادامه اظهار داشت: در وام شهریه که عمده ترین متقاضی را دارد و بیشترین منابع را به خود اختصاص داده است برای دانشجویان مقاطع دکتری به ازای هر ترم  5/2 میلیون تومان برای دانشجویان کارشناسی ارشد به ازای ترم یک میلیون تومان و برای دانشجویان کارشناسی 70 الی 75 درصد در حیطه مدیریت دانشگاه است که با توجه به  منابع  و تعداد متقاضیان بتواند این بحث را مدیریت کنند و تسهیلات را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

بیش از یک میلیون دانشجو علاقه مند به دریافت تسهیلات هستند

 رئیس صندوق رفاه در ادامه گفت: ما باید شرایطی را برای استفاده دانشجویان از تسهیلات صندوق رفاه فراهم کنیم که در حال حاضر براساس بررسی ها مشخص شد بیش از یک میلیون دانشجو علاقه مند هستند تا از تسهیلات صندوق استفاده کنند.

مرادیان ادامه داد: در سال گذشته متوجه شدیم 73 میلیارد تومان از اعتبارات منابع به دلایلی قابل پرداخت به صندوق نیست یعنی 47 درصد از کل منابع  قابل پرداخت نبوده است و نزدیک به 103 دانشجو نیز متقاضی تسهیلات بودن اما ما خبر کاهش اعتبار را منعکس نکردیم تا به دانشگاه و دانشجویان استرس وارد شود  که این موضوع را با ظرفیت های قانونی و منابعی که داشتیم برطرف کردیم ولی انتظار داریم در سال جاری ما مدیریت منابع این موضوع جبران شود.

گرفتن چک از دانشجویان ممنوع
رئیس صندوق رفاه با اشاره به اینکه  گرفتن چک از دانشجویان ممنوع است اما تخلف نیست گفت:   این موضوع 2 بحث دارد یکی مربوط به تدابیر دانشگاه و دیگری نیز مربوط به  صندوق رفاه است که ما انتظار داریم که دانشگاه ها برای اعطای تسهیلات از دانشجویان چک دریافت نکنند و تضمین این ثبت نام ها تعهد خود صندوق است که ما این موضوع را در سال گذشته  با مدیریت  اعتبار 73 میلیاردی ثابت کرده ایم و ما می خواهیم خدمت شیرین  به دانشجو برسد یعنی  تسهیلاتی که می گیرند بدون دردسر باشد .

وی با بیان اینکه دانشگاه نباید از دانشجویان چک بگیرد ادامه داد: دریافت چک جزو منابع درآمدی دانشگاه است اما تخلف نیست براساس قانون دانشجوی شهریه به دانشجویی گفته می شود که الاقاعده با این پیش فرض که حتی شهریه آموزشی را مایل است خودش بپردازد اما تلاش وزارت علوم این است که علی رغم اینکه به لحاظ قانونی تعهدی برای دانشگاه ها نشده  به دانشجویان کمک کند که با دغدغه کمتری از این تسهیلات بهره گیرند.

وی ادامه داد: توقعمان این است که دانشگاه با دانشجویان مدارا کند، آن هایی که  می توانند چک بدهند و از آن هايی که نمی توانند بپردازند را چک دریافت کنند.

بیش از 500 دانشجو فارغ التحصیل با صندوق تسويه نکردند
رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم ادامه داد: هیچ دانشجویی در دوران دانشجویی اقدام به باز پرداخت اقساط نمی کند و هیچ جریمه ای مشمول دانشجویان نمی شود.

مرادیان ادامه داد: بیش از 500 فارغ التحصیل داریم که هنوز با صندوق تصفیه نکردند و رقمش حدود 160 میلیارد تومان است، منابع 160 میلیاردی که الان دست ما نیست اگر داده می شود به جاری 700 هزار دانشجو برای 900 هزار دانشجو برنامه ریزی می کردیم.

 وی افزود: بحث ضمانت نیز صرفا در این راستا است که یک ضمانت حداقلی برای دانشجو آن هم فقط برای یک بار برای دریافت وام گرفته شود، حتی برای موارد خاص نیز تدابیر اتخاذ شده است تا بدون ضمانت و با معرفی دانشگاه این تسهیلات برای دانشجویان خواهم داشت.

افتتاح خوابگاه دانشجویی در زنجان
رئیس  صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت: خوابگاه ها به شدت برای دانشجویان هزینه بر است و یکی از دغدغه های مدیر دقیق دانشگاه ها است،که در نظر داریم که دانشگاه ها در این حوزه در حد سیاستگذاری و  ناظر باید و اجرا از دست دانشگاه ها  گرفته شود.

 وی با بیان اینکه بحث برون سپاری و خصوصی سازی دو مقوله جدا از هم است، ادامه داد: در بحث برون سپاری دانشگاه باید از این وضعیت فاصله بگیرد که با این حال از سال 88تاکنون رقم آمار خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه های دولتی از 186 هزار نفر به 240 هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تشکیل تعاونی خوابگاه داران نیز یکی از اقدامات صندوق بوده است که برای سال جاری نزدیک به 3 هزار نفر ظرفیت جدید توسط بخش خصوصی که با همه ضوابط وزارت علوم کار  می کند ایجاد شده است، همانطور کارگروه ساماندهی  خوابگاه های دانشجویی نیز تشکیل شده است، که استاندار این بخش را فعال کنند، چرا که بخشی از مشکلات خوابگاه ها در سطح خوبی قابل حل است.

وی ادامه داد:در بخش خوابگاه دولتی تلاش می کنیم پوشش را به حداکثر ظرفیت برسانیم و الان وضعیت مطلوب است.

مرادیان اظهار داشت:  گرچه ساختمان ها قدیمی هستند، استانداردها طبق استانداردهای امروز ما نیست، این ها درست است ولی تلاش ما این است که پوشش حداکثر دهیم و سعی کردیم امکانات دیگری  را نیز تامین کنیم.

وی افزود: همچنین اعتباراتی به عنوان ودیعه مسکن در نظر گرفتیم، هر  دانشگاهی مشکل کمبود خوابگاه دارد با نظارت دانشگاه ساختارهایی در نزدیکترین مکان به دانشگاه  انتخاب شود بخشی از آن اعتبارات را ما به عنوان ودیعه مسکن در اختیار دانشگاه می گذاریم و بخش حداقلی نیز به عنوان اجاره به دانشجویان خواهیم داد.

 وی ادامه داد: یک قسمتی را نیز به عنوان وام مسکن هر ترم 500 هزار تومان يعنی هر ماه 100 هزار تومان برای دانشجویان در نظر گرفتیم که مشکلات خوابگاهی را با نظارت دانشگاه ها برطرف کنیم و دنبال این هستیم که مشکل را صد در صد حل کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویی با بیان اینکه بین سازمان سنجش و صندوق رفاه همکاری و تعامل خوبی برقرار است، ادامه داد: در دفترچه انتخاب رشته اکثر دانشگاه ها وضعیت رفاهی شان را اعلام می کنند تا دانشجویان به علم به این شرایط دانشگاهشان را انتخاب کنند و صندوق با تدابیر در نظر گرفته شده سعی کرده تا مشکل های خوابگاهی را برطرف کنند که این نیاز به حمایت خیرین و... است.

وی ادامه داد: 3 بار مصوبه تحت عنوان اعطای تسهیلات در بخش خصوصی به هیئت دولت رفت دفعه اول ایراداتی از بانک مرکزی رفت، دفعه دوم تفاوت سود 12 به 14 درصدی این را با ایراد مواجه کرد و دفعه سوم نیز ایراداتی گرفته و برطرف گردید که الان این مصوبه آمار ما است و به منابع نیاز است که در سال گذشته بخاطر تحریمها بخشی از برنامه ها به هم ریخت که در صورت تخصیص منابع کمتر از 6 ماه  قادر به توزیع این منابع و آغاز ساخت خوابگاه ها هستیم.

برخورداری دانشجویان از بیمه تکمیلی

 رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت: بحث بیمه تکمیلی بحث نوعی است که کمتر از یک سال از آن می گذرد، ما معتقدیم یکی از دغدغه هایی که می تواند مسیر علمی دانشگاه را تغییر دهد، بحث سلامت دانشجو است، یک بیماری نسبتا پر هزینه ی اگر دانشجو دچار شود نمی تواند هزینه تحصیل را بپردازند از این رو بحث بیمه تکمیلی را ایجاد کردیم و یک ظرفیت خوبی برای دانشجویان است.

 وی ادامه داد: در بیمه تکمیلی ظرفیتی دیده شده که خدای ناکرده  دانشجو در دوران  تحصیل با بیماری مواجه شد به صندوق می تواند 10 درصد هزینه درمان دانشجو را در قالب بیمه تکمیلی پرداخت کند که این در هیچ جای دیگری سابقه ندارد.

 وی ادامه داد: دانشجویان به اداره رفاه باید مراجعه کنند و ثبت نام کنند و منبع مشخصی را باید بپردازند، حتی افرادی که توان پرداخت  حق بیمه را ندارند و این رقم را به عنوان تسهیلات به دانشجو ارائه می دهیم.

مرادیان افزود: باز پرداخت تسهیلات پس از فارغ التحصیلی حداقل 9 ماه بعد است، دانشجویان پسری که خدمت سربازی دارند نیز پس  از خدمت تسویه می کنند، اگر در مقاطع بعدی ادامه دهند بازپرداخت آن ها بسته می شود تا پس از پایان تحصیلات دانشجویی حتی برای دانشجویانی که توان مالی ندارند تا دو برابر هم  بار پرداختشان تمدید می شود.

 وی با بیان اینکه در سال گذشته 5 شرکت بیمه ای آمادگی همکاری داشتند، افزود:  هر شرکتی که توانایی لازم دارند می توانند در این زمینه بروز کنند، از 5 شرکت سال گذشته، 2 شرکت ارزیابی مطلوبی نداشتند و 3 شرکت دیگر عملکردشان نسبتا مطلوب بوده است، این فضا کاملا رقابتی است.

نرخ غذای دانشجویی تا 770 تومان است

 رئیس صندوق رفاه وزارت علوم گفت: در بحث غذای دانشجویی چند سیاستگذار است تا سال گذشته یارانه غذا به  صندوق واریز شد و صندوق آن را به دانشگاه ها داد ولی الان بخش عمده ای از یارانه ها به دانشگاه ها سپرده شده است به جر مراکز غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد.

 مرادیان  افزود: هم منابع به دانشگاه ها رسیده است اگر مشکلی پیش آید مربوط به تخصیص منابع است صندوق که در شش ماه اخیر بیش از 10 میلیارد تومان در شکل های مختلف  کمک کرده  ولی نرخ غذا از تکلیف قانونی ما خارج شده است.

وی ادامه داد: هزینه دانشجویی که پرداخت می کند از متوسط 10 تا 15 درصد هزینه تمام شده غذا بالاتر باشد ما در سال جاری نرخ غذای دانشجوی 770 تومان بوده که در سال گذشته 590تومان بوده است.

 هر دانشجویی توان پرداخت هزینه غذا را ندارد که با تسهیلاتی که صندوق رفاه دانشجو به اندازه یک ترم می تواند بدون پرداخت از غذای دانشگاه استفاده کند.

 
 تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم
در ادامه، عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین موضوع برای ما رفاه دانشجویی برای تحصیلات مقدماتی و عالی است، گفت: دانشجویان ما مطمئنا در قالب حمایت های می توانند به تحصیلشان ادامه دهند ما  هم در راستای هدف وزارت علوم، حمایت مجلسی ها برای افزایش توانمندی ها، انعطاف لازم و مدیریت بر منابع، سرعت عمل و خدمات رسانی سریع به دانشجویان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه مدیریت بر منابع برای حمایت از دانشجویان توفیقات خوبی وجود دارد که وضعیت فعلی را نسبت به گذشته بهتر کرده است، اما هنوز برای رسیدن به  وضعیت مطلوب راه داریم.


 فیاض با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه تغییراتی اعمال شده بود، اظهار داشت: مجلس نهم برای ارتقای صندوق گام خوبی برداشته است و مجلس در این رابطه توانسته کمک کند به توانمند سازی صندوق رفاه و ارتقای جایگاه فعلی صندوق.

وی ادامه داد: صندوق رفاه، دانشجویان که الان نقش و نمای خوبی دارد و در درون سیستم وزارت علوم هنوز شناخته شده نیست، در گذشته بنابراین نبوده تا از این ظرفیت استفاده شود، با ورودی دانشگاه ها و سیستم آموزش عالی به این سمت برود که صندوق رفاه باید به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه علم در کشور مورد حمایت واقع شود که تلاش مجلس نیز حمایت بیشتر در این زمینه است.

وی بیان کرد: گزارش عملکردی که خود صندوق ارائه داده است نشان می دهد که وضعیت خوبی صندوق رفاه دارد و نسبت در سال گذشته 100 هزار نفر بیشتر کوشش داده است و نرخ سرانه های وام های اعطايی نیز رشد خوبی داشته است و  وضعیت در حال حاضر مطلوب است، ولی با وجود بیش از 4 میلیون دانشجو نیاز است که  صندوق  بیشتر حمایت شود تا به نقطه ایده آل  خود برسد.

وی با بیان اینکه  قبل از شروع تحصیلی نیز اعتبارات به دانشگاه ها ابلاغ شده است، تصریح کرد: دانشگاه ها  از این فرصت استفاده کنند، و با اطلاع رسانی زمینه استفاده دانشجویان از این تسهیلات را فراهم کنند./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
من هم یکی از اون دانشجویانی هستم که چند ماه است قسط این وام را نداده ام... واقعا شرمنده می باشم و در اولین فرصت قسط های عقب مانده را پرداخت خواهم کرد.
این وام کمک زیادی در زمان تحصیل به من کرد و اگر نبود امکان ادامه ی تحصیل هم برای من نبود. به همین علت از تمام کسانی که این وام را گرفته اند خواهش می کنم به دانشجویانی فکر کنند که نیازمند این وام هستند و به فکر بازپرداخت آن باشند.
آخرین اخبار