وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه المیادین در واکنش به اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر نامه‌نگاری وی با رئیس‌جمهور ایران درباره سوریه اعلام کرد: "باراک اوباما" هیچ نامه‌ای درباره سوریه برای دکتر روحانی ارسال نکرده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، دکتر "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با "غسان بن جدو" مدیر شبکه عرب زبان المیادین به پرسش‌های وی درباره مسائل مختلفی از جمله بحران سوریه، تهدیدهای آمریکا برای جنگ علیه سوریه، مواضع جمهوری اسلامی ایران و  کشورهای عربی و... پاسخ داد.
 
غسان بن جدو در ابتدای این مصاحبه به معرفی زندگی سیاسی  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مراحلی که تاکنون در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی طی کرده  پرداخت و وی را یک شخصیت با تجربه و کهنه‌کار در حوزه دیپلماسی توصیف کرد.
 
مجري اين گفتگو در ابتداي اين برنامه گفت: در گذشته به اين مسئله بارها پرداخته شده که ايران داراي جايگاه ژئوپلتيک مهم و تاثير راهبردي روشني است و نقش اين کشور فراتر از روابط عمومي و تعارف گويي‌ها در درگيري‌ها و تنش‌هاست.

ظریف در این مصاحبه که اولین مصاحبه وی با یک شبکه عرب زبان است، درباره سوال مجری المیادین مبني بر اینکه اوباما گفته است برای دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران نامه نوشته است گفت: ما هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را صرف‌نظر از آنکه چه کسی استفاده کرده محکوم می‌کنیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر تاکید کرد: ما هرگونه استفاده از زور علیه سوریه را نمی‌پذیریم.
 
ظریف گفت: اطلاعاتی که ما در دست داریم نشان می‌دهد گروه‌های مسلح در استفاده از سلاح شیمیایی دست داشته‌اند و آمریکا حق ندارد با زبان تهدید و خشونت با کشورهای دیگر سخن بگوید.
 
وي با اشاره به تلاش‌های گسترده ایران و برخی کشورهای منطقه از جمله عراق برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه خاطر نشان کرد: از هرگونه تلاش برای توقف خشونت در منطقه استقبال می‌کنیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: می‌خواهیم که منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی باشد و از هرگونه تلاش در این راستا استقبال خواهيم کرد.
 
ظریف تصريح کرد: سلاح شیمیایی همچنان در اختیار گروه‌های افراطی و تروریستی فعال در سوریه است که این نه‌تنها برای سوریه بلکه برای همه کشورها خطرناک است.
 
وی با بيان اينکه پیشنهاد روسیه و تصمیم سوریه درباره سلاح شیمیایی، خردمندانه بوده است، افزود: ما از پیوستن سوریه به توافقنامه منع گسترش سلاح‌های شیمیایی استقبال می‌کنیم و از سوي ديگر بايد گفت که زبان مسئولان آمریکایی، کهنه شده است، همچنين قدرت، دیگر نمی‌تواند آمریکا را به آنچه می‌خواهد برساند.
 
ظریف با تاکيد بر اينکه حمایت برخی از کشورهای عربی از حمله به سوریه غیر معقول است و  باعث تنش می شود، اظهار داشت: برخی کشورهای منطقه و به‌ويژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به صراحت خواستار حمله نظامی آمریکا به سوریه شده‌اند.
 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه بحران سوریه هیچ راه نظامی ندارد، خطاب به جنگ‌طلبان گفت: دعوت به افراط‌گرایی در منطقه، درخواست‌کنندگانش را قبل از دیگران متضرر خواهد کرد.
 
ظریف خاطر نشان کرد: ما مرحله دشواری را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم که احتمالات اقدام نظامی علیه سوریه به پایان رسیده باشد.
 
وي بار دیگر تاکید کرد: بحران سوریه تنها از راه گفتگو و راهکار سیاسی حل خواهد شد.
 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصريح کرد: هرگونه تصمیم‌گیری درباره آینده سوریه فقط به مردم این کشور مرتبط است و تنها آنها هستند که درباره آینده کشورشان تصمیم می‌گیرند.

ظریف خاطرنشان کرد: کسانی که در مقابل شبکه‌های تلویزیونی جهان (برای مردم سوریه) اشک می‌ریزند باید از راه‌حل سیاسی درباره سوریه حمایت کنند.
 
وی به جنگ‌طلبان هشدار داد که درخواست برای جنگ علیه سوریه، یک جنایت خطرناک است و نه به نفع دوستان ما در منطقه و نه به نفع آمریکا است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به سیاست‌های جنگ‌طلبانه و تهدیدهای آمریکا اظهار داشت: ما از آمریکا می‌خواهیم اراده صادقانه خود را درباره صلح نشان دهد و از زبان تهدید دست بردارد.
 
ظريف در ادامه مصاحبه با شبکه المیادین بار دیگر به کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند، هشدار داد جنگ هرگز به نفع آنها نخواهد بود، وي همچنين در اين مصاحبه تلويزيوني به نقض مستمر حقوق ملت فلسطین از سوی رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت‌های همه جانبه آمریکا اشاره کرد.
 
وي با بيان اينکه ایران اعتمادی به آمریکا ندارد، خاطرنشان کرد: ما برای اعتمادسازی با آمریکا در مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان آماده‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
ما ملت ایران اصلا تمایل نداریم که فناوریهای نوینی که خودمون به دست آوردیم رو تعطیل کنیم و عوضش دلار آمریکایی بگیریم یا روغن و برنج و .... ارزون بشن ما یک گام هم نباید از فناوریهایی که به دست آوردیم عقب بکشیم باید جلو بریم حالا آمریکایی ها هر کاری که میخوان بکنن .
آخرین اخبار