"زبيگنو برژينسکي" مشاور سابق امنيت ملي کاخ سفيد در زمان رياست جمهوري کارتر گفت تاکيد اوباما بر برکناري اسد بدون تدوين راهبردي براي اين کار يک اشتباه بود و اکنون تاوان اين اشتباه را پس مي دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، برژينسکي درباره اينکه آيا مي توان به روسيه در خصوص هم پوشاني منافعش با منافع آمريکا اعتماد کرد يا نه گفت ما منافع مشترکي با روسيه نداريم ولي در برخي موارد، منافع ما با روس ها همخواني دارد. به نظر من روس ها نيز اين نگراني را دارند که منطقه از هم بپاشد و منطقه به خشونت کشيده شود.

وي ادامه داد: همچنين ممکن است روسيه فرصت را غنيمت بشمارد تا به يکه تازي آمريکا به عنوان قدرت برتر در منطقه پايان دهد. حقيقت اين است که سلطه ما در منطقه در حال افول است ولي ما همچنان نقش آفرين هستيم. روس ها مي خواهند از فرصت استفاده کنند تا با چينش برخي موارد که باعث تغييرات عمده  در منطقه مي شود و افزايش نفوذ روسيه را در پي دارد، با سوري ها، ايرانيان و حتي ديگر کشورها نقش آفرين عمده در اين بازي باشند. شاهد ديدار مقامات بلند پايه اي از کشورهاي مختلف حتي عربستان سعودي از روسيه هستيم.

وي ادامه داد البته اين بدان معنا نيست که عربستان سعودي بخواهد به مسکو رو کند ولي روسيه را به چشم يک نقش آفرين عمده مي بيند.

وي ادامه داد اين محاسباتي است که پوتين دارد ولي به هر روي مي تواند با منافع ما نيز همخواني داشته باشد زيرا به باور من مداخله ما در امور سوريه موضوعي بسيار بد و غير ضروري است و گمان نمي کنم که حمله به تاسيسات شيميايي سوريه نيز ثمر چنداني براي ما به بار آورد و نه تنها مشکل را حل نمي کند بلکه ممکن است به انفجاري منطقه اي بينجامد. از اين رو برخي همخواني ها از نظر تاکتيکي و حتي راهبردي بين روسيه و ما در حال حاضر وجود دارد. 

برژينسکي ادامه داد رئيس جمهور آمريکا بدون اينکه راهبردي براي برکناري اسد داشته باشد، خواستار برکناري وي شد و حال ما پيامدهاي آن را مي بينيم. به باور من احتمالا فرمولي براي حل و فصل اين وضعيت بغرنج وجود دارد. براي مثال، دوره رياست جمهوري اسد سال آينده پايان مي گيرد، اين موضوع به اين زودي ها تمام نمي شود و اگر تحرکي در گفتگوهاي ايران و آمريکا ايجاد شود، مي توان گفت اين جنبه از مساله مي تواند مهار، منفعل و احتمالا شکلي از تفاهم را در پي داشته باشد.

وي درباره اينکه آيا دولت آمريکا در تفاهم اخير با روسيه پيروز شده است يا نه گفت به نظر من هيچکدام از طرفين (آمريکا و روسيه) را نمي توان پيروز اين مساله دانست. روس ها نيز از برخي از چيزها که مايل نيستند شاهد روي دادنش در منطقه باشند، پرهيز مي کنند. ما نيز از اجراي برخي اقدامات که به همان اندازه براي منطقه آسيب رسان بود جلوگيري کرديم ولي بدترين گزينه در عين حال يک حمله نظامي بي هدف بود که  ورود چشمگير آمريکا به جنگ را باعث مي شد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار