عضو کميسيون انرژی مجلس از برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون متبوع خود با حضور وزیر نفت برای بررسی موضوع واردات بنزین خبر داد.

جلیل جعفری نماينده مردم خلخال و کوثر در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درباره تصميم وزارت نفت براي واردات بنزين، اظهار داشت: سال گذشته، روزانه 61 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شد، اما مجموع بنزین مصرفي حدود 63 میلیون لیتر بود که دومیلیون لیتر کمبود بنزین از ذخایر استراتژیک تامین شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نيز حدود 66 میلیون لیتر بنزین در روز تولید مي‌شود که تقریبا به همان میزان مصرف داریم.

عضو کميسيون انرژي در ادامه اظهار داشت: طبق برنامه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، قرار بر این بود که پالایشگاه آبادان روزانه تا یک میلیون لیتر توليد خود را افزايش دهد و همچنین پالایشگاه‌های بندرعباس نيز تا پایان سال، 3.5 میلیون لیتر، بنزین اضافه تولید کنند.

 وی ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه‌هاي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، پالایشگاه‌های لاوان مي‌بايست تا آخر خرداد 1.5 میلیون لیتر، تبریز حداکثر تا دو ماه آينده یک میلیون لیتر، اصفهان تا سه ماه آینده سه میلیون لیتر و اراک تا یک ماه آینده دو میلیون لیتر به تولید بنزین خود اضافه کنند.

جعفري اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌هاي صورت گرفته برای افزایش حدود 12 میلیون لیتری بنزین، پیش‌بینی می‌شود بنزین مازاد  بر مصرف هم داشته باشیم و به تدریج به عنوان صادر کننده بنزین شناخته شویم، بنابراين با توجه به توسعه پالایشگاه‌ها و تولید بنزین از راه فعالیت‌های پتروشیمی، در حال‌حاضر رویکرد ما بی‌نیازی به واردات است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بيان اينکه واردات بنزين را به مصلحت نمي‌دانم، گفت: وزير نفت که خود علاقه‌مند به ظرفيت‌سازي در حوزه نفت و گاز است بايد ظرفيت‌سازي در حوزه بنزين را نيز در دستور کار اين وزارتخانه قرار دهد، ضمن آنکه با توجه به شرايط فعلي ارزي کشور اين اقدام به صلاح نيست. 

وي در پايان اظهار داشت: قطعا موضوع واردات بنزين را با حضور زنگنه در کميسيون انرژي بررسي خواهيم کرد.

گفتني است؛ براساس اظهارات مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و در تائید گفته‌های وزیر نفت قرار است مقدار کمی بنزین سوپر به منظور "اکتان‌افزایی" در سال جاری وارد کشور شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: واردات ، بنزین ، زنگنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Germany
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۲
والا نمی دونیم خودکفا شدیم نشدیم قراره بشیم یا اینده میشیم
واردات؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۲
چرا واردات؟
آخرین اخبار