رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به کمبود منابع ما در محیطی کاملا انقباضی اهداف توسعه ایمان را دنبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز در جمع خبرنگاران گفت: دو وظیفه بزرگ یعنی سلامت و تربیت دانشجو بر عده دانشگاه نهاده شده است و رسالت سنگین سلامت هم نیاز به اطلاع رسانی دارد و مردم با استفاده از این اطلاعات بتوانند در حوزه حفظ سلامتی خود استفاده کنند.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کارهای بزرگی کرده افزود: وقتی صحبت از موفقیت می شود از یک استاد تا یک خدمتکار در این حوزه دخیل هستند باید توجه داشت با توجه به مشکلات اعتباری ما نباید از اهداف توسعه ای خود درست برداریم و دریک محیط انقباضی به دنبال اهداف توصیه ای خود باشیم و منابع را نوعی مدیریت کنیم که فشار بر مردم ایجاد نشود.
 
وی در خصوص پیشرفت های بخش آموزش عنوان کرد: ظرفیت های پذیرش دانشجو در دانشگاه افزایش پیدا کرده به طوریکه تعداد ظرفیت از سال 89 که 8 هزار و 700 دانشجو در سال بوده به 12 هزار دانشجو در سال 92 رسیده است که با توجه به افزایش ظرفیت نیازمند اصلاح هرم اعضای هیئت علمی بودیم که 226 نفر در طی 2 سال اخیر به اعضای هیئت علمی دانشگاه اضافه شده 60 تا 70 نفر ارتقا پیدا کرده اند و 159 نفر استاد یا دانشیار شده اند.
 
وی ادامه داد: 12 درصد اعضای هیئت علمی ما را استاد تمام 27 درصد دانشیار 51 درصد استادیار و 10 درصد مربی تشکیل می دهند در خصوص افزایش رشته های جدید هم باید گفت که در سال 91، 10 رشته و در سال 92، 8 رشته فلوشیپ PHD و فوق تخصص اضافه شده است 5 قطب علمی در دانشگاه داشتیم که به 11 رسیده است.
 
*تاسیس شعبه بین الملل ورامین گامی در جهت افزایش تربیت نیروی انسانی  
 
ابوالقاسمی به توسعه شعبه های بین الملل دانشگاه اشاره و اظهار کرد تعداد ظرفیت پذیرش دانشجو در شعبه بین الملل از 1256 ظرفیت به بیش از 2 هزار ظرفیت رسیده است همچنین یک شعبه بین الملل در ورامین تاسیس کردیم تا در چند رشته دانشجو پذیرش کنند.
 
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم دانشگاه در حوزه دانشجویی واگذاری اختیارات به محیط است وقتی ما اختیارات را به محیط بدهیم تا ستادها کوچک شوند تا اقدامات و کیفیت خدمات بهتر شود با اینکه این اقدام را شروع کرده ایم ولی سرعت این روند کند است و باید افزایش یابد. 
 
وی در خصوص پژوهش نیز تصریح کرد: طبق برنامه پنجم توسعه ما باید تا پایان برنامه پنجم رتبه دو رقمی می رسیدیم که توانستیم در سال 91 یعنی زودتر از زمان اعلام شده 755 رتبه صعود کنیم همچنین باید تعداد مراکز تحقیقاتی مان را به 70 مرکز برسانیم که تا به حال 95 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه تاسیس شده است.
 
*خیرین برای اتمام پروژهای بیمارستانی به کمک دانشگاه آمده اند
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در حوزه درمان ارتقا کیفی و میزان پاسخگویی را بالا بردیم و فضای  فیزیکی بیمارستان ها را اصلاح کردیم همچنین از دولت ماده 215 گرفتیم تا برای بیمارستان های فرسوده بیمارستان جایگزین تاسیس کنیم که متاسفانه 10 درصد این بودجه تخصیص پیدا کرد و در سال 91 این بودجه عمرانی به صفر رسید بنابراین سعی کردیم که از خیرین برای ساخت بیمارستان ها کمک بگیرم که استقبال خوبی از این موضوع شده است.
 
وی ادامه داد: تعداد تخت های ویژه از 526 تخت به 551 تخت رسیده است اما با این حال نیاز به تعداد تخت های بیشتری داریم چرا که باز هم با افزایش تعداد تحت های ICU به تخت های بیشتری نیاز داریم در واقع تعداد بیمارانی که در این بخش بستری میشوند بعد از گرفتن خدمات ICU و ثابت شدن حالش که بیشتر آنها افراد سالمند هستند باید مراکزی ایجاد کنیم که بتوانند این بیماران را با این وضعیت نگهداری کنند و از خانواده آنها حمایت کنند.
 
* در ایجاد خوابگاه های مشارکتی توفیقی نداشتیم
 
 
وی در خصوص حوزه دانشجویی نیز تصریح کرد: دادن خوابگاه در دانشگاه ما در اولویت دانشجویان تحصیلات پایه است باید توجه داشت که ظرفیت خوابگاه های دانشجویی ما 1500 خوابگاه است که علی رغم محدودیت مالی 500 ظرفیت جدید برای خوابگاه ها ایجاد کردیم تا بتوانیم جوابگوی نیاز دانشجویان باشیم البته باید توجه داشت که در خوابگاه های مشارکتی توفیق نداشتیم چرا که اصلا استقبال خوبی از لحاظ خوابگاه های مشارکتی نداشتیم و کسی حاضر نیست پولی پرداخت کند.
 
وی به بیماری های غیر واگیر اشاره کرد: که 20 درصد اختیار سلامت در حوزه اختیارات وزارت بهداشت و 80 درصد آن به دیگر دستگاه های برمی گردد  بنابراین تمام دستگاه ها باید دغدغه سلامت داشته باشند بنابراین می توانیم از طریق فعال کردن شورای عالی سلامت اعتباراتی را کسب کنیم تا از این طریق بتوانیم مقداری از بودجه را صرف سرمایه گذاری در کاهش ابتلا به بیماری های غیر واگیر کنیم./ع2
برچسب ها: سلامت ، علوم ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار