با وجود شرايط تحريم ها در صورت حمایت بخش دولتی مرکز آموزشي در راستاي ارتقاء سطح علمي نيروي انساني داخلي در جريان روش های نگهداشت تولید از مخازن هیدروکربنی، در سال جاری تاسيس خواهد شد.

فرزاد شعبانی مدیرعامل شرکت پارسوماش اویل کیش (Poil) در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با اشاره به وابستگی شدید اقتصاد ایران به درآمدهاي فروش نفت و برنامه های وزیر نفت مبنی بر بالا بردن ظرفیت تولید نفت و نیز افزایش برداشت گاز و توسعه میادین گازی گفت: نگهداشت تولید و در حوزه های مشترک افزایش برداشت از محور های اصلی سیاست گذاری های کلان صنعت نفت محسوب می شود، در این راستا می بایست ضمن عمل به دو مقوله فوق حداقل آسیب به سنگ مخزن تحمیل شود.

شعباني با بيان اينکه، انگیزش چاه جهت بهبود بخشی به سنگ مخزن انجام می گیرد، تصريح کرد: با هدف گذاري روش های نگهداشت تولید از مخازن هیدروکربنی، بحث انگیزش چاه (Stimulation) جزو محورهای اصلی فعالیت شرکت Poil قرار گرفته است.

وي در ادامه افزود: یکی از روش های انگیزش چاه، اسیدکاری است، که در اين فرآیند تزریق اسید به همراه برخي افزودني ها به درون چاه جهت بهبود ناحیه تولید کننده هیدروکربن صورت مي گيرد.

شعبانی با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته در راستاي دستيابي به فرمولاسيون ژل ها مناسب برای گستره هیدروکربن ها،گفت: با مطالعه و بررسي تيم فني تاکنون بهترین و مناسب ترین ژل ها برای هیدروکربن های متفاوت موجود در ایران فرموله شده اند.

وي در ادامه ارائه مشاوره، آموزش، آزمایش مواد و اشتراک منابع علمی را از ديگر خدمات ارائه شده از سوي اين شرکت عنوان کردو ادامه داد: پویل یک شرکت دانش بنیان است که در نهاد آن یک شرکت مشاوره وجود دارد که از طریق آن مشاوره های مورد نیاز به کارفرما های داخلی ارائه مي شود.
 
 *** خدمات مشاوران در روش برداشت از مخازن هيدروکربني خريدار ندارد

مدیرعامل شرکت پارسوماش اویل کیش در ادامه با ابراز تاسف از عدم تمایل شرکت های داخلی به بهره برداري از خدمات مشاوران در بخش هایی همچون اسید کاری،‌ گفت: در حالی که وجود مشاوره قوی و تخصصی نقش موثري در بروزرساني برنامه های اسید کاری چاه، بهینه سازی بهره برداري از افزودني ها و در نهايت کاهش قیمت تمام شده خواهد داشت.

شعباني در ادامه با اشاره به شرايط تحريم هاي موجود و عدم امکان ورود اساتيد برجسته از برنامه ريزي هاي صورت گرفته در راستاي تاسيس یک مرکز آموزش در داخل کشور خبرداد،‌ اظهار داشت: اين مرکز آموزشي در راستاي ارتقاء سطح علمي نيروي انساني داخلي در جريان روش های نگهداشت تولید از مخازن هیدروکربنی احداث خواهد شد و که در صورت حمایت بخش دولتی امکان آغاز به کار این مرکز در سال جاری وجود دارد.  
 
مدیرعامل شرکت پارسوماش اویل کیش (Poil)، یکی از مشکلات اساسی در صنعت نفت تمرکز بیشتر بر روی انجام عملیات اسیدکاری  دانست و گفت: در انجام عملیات اسیدکاری کمتر بر روی مباحث علمی و آزمايشگاهي تمرکز شده که این به معنای غیر علمی بودن اين عمليات نیست بلکه نشانگر کمرنگ شدن بررسي هاي علمي در اين حوزه است که در راستاي توسعه مباني علمي و پ‍ژوهشي با برنامه ريزي شرکت پویل مجموعه آزمايشگاهي به داخل کشور منتقل خواهد شد.
 
***بومي سازي فرصتي براي نوآوري صنعت نفتي کشور است

شعباني در ادامه با اشاره به محدوديت ها و پراکندگي منابع تخصصي اين حوزه در فضای مجازی،‌ گفت: جمع آوری و طبقه بندی و توسعه این منابع از اهداف شرکت پارسوماش اویل کیش است که در نهايت با با به اشتراک گذاري این مطالب نیازهای علمی کارفرمایان، دانشجویان و پژوهشگران تا حدی مرتفع خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: با ورود سیستم های جدید اسیدکاری در حفاری و  سیمان کاری به کشور می توانیم علاوه بر بومی سازی، صنعت نفت را به تکنولوژی روز دنیا نزدیک تر کرده تا در سايه آن در جهت ابداع روش های جدید مخصوص مخازن نفت کشور تلاش شود.

گفتني است؛ شرکت poil در سال 1384 با هدف تامین افزودني هاي با کیفیت و مورد نیاز صنعت نفت در شاخه های سیمان کاری، سیال حفاری و انگیزش چاه ، فعالیت خود را در ایران آغاز نمود. تاکنون این شرکت تمام تلاش خود را بر آن داشته تا با توسعه و تکمیل سبد افزودني هاي مورد نیاز و نیز تاکید بر استفاده از روش ها و مواد نوین و به روز شده در جهان و معرفی آنها به صنعت نفت اقدام نماید. 

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار