بسیاری از استان های کشور در سال های اخیر با مشکل کم آبی روبرو شده و وجود خشکسالی های متوالی ضرورت استفاده از روش های نوین آبیاری را 2 چندان کرده است .


به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ برطبق آمارها بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است زیرا در بسیاری از زمین های کشاورزی هنوز کشاورزان به صورت سنتی غرق آبی زمین های خود را سیراب و محصول کشت می کنند .
به گفته کارشناسان کشاورزی مصرف آب در بخش کشاورزی ایران 90 درصد در حالی‌که میانگین جهانی مصرف آب دراین بخش حدود 70 درصد است .
در ایران برای تولید یک کیلوگرم محصول 2 هزار لیتر آب مصرف می‌شود در حالی‌که در کشورهای درحال توسعه برای تولید همین مقدار محصول 1300 لیتر آب به مصرف می‌رسد
بهره وری تولید در آبیاری غرق آبی 35 درصد، در آبیاری نوین 70 درصد و در آبیاری قطره ای تا 90 درصد است .
کارشناسان می گویند استفاده از شیوه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی می تواند ما را تا حدودی در مقابل مشکل کم آبی مصون نگاه دارد .
دراین میان استان همدان و به ویژه شهرستان رزن در استفاده از شیوه های نوین آبیاری از سال 75 تاکنون اقدامات مناسبی را انجام داده اند که می تواند الگویی برای دیگر استانها باشد .
معاون آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی همدان می گوید : این استان جزو استان‌های پیشگام در اجرای آبیاری بارانی است .
شیرزادی می افزاید: اکنون از 160 هزار هکتار زمین کشاورزی مستعد قابل اجرای آبیاری حدود 110 هزار هکتار به آبیاری نوین مجهز شده که معادل حدود 70 درصد زمین های مستعد آبیاری است.
مدیر برنامه و بودجه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به میزان قابل توجه صرفه جویی آب از محل تجهیز مزارع به شیوه های آبیاری نوین می گوید : در هر هکتار حدود 4 هزار و 420 مترمکعب آب صرفه جویی می شود که حدود 486 میلیون مترمکعب در سال می شود .
آقای ملیح با اشاره به اینکه سالانه به طور متوسط قرار است 8 هزار هکتار از مزارع به شیوه های آبیاری نوین مجهز شود، اضافه می کند: با این روند تا پایان سال 98 همه مزارع کشاورزی استان همدان به آبیاری نوین مجهز می شوند .
در شهرستان رزن حدود 93 درصد زمین های کشاورزی به شبکه آبیاری نوین مجهز شده است .
مدیر جهاد کشاورزی رزن با بیان اینکه در این شهرستان حدود 15 هزار بهره بردار وجود دارد، می افزاید : در شهرستان رزن 32 هزار هکتار زمین مستعد اجرای آبیاری نوین وجود دارد که از این میزان تا پایان سال 91 بیش از 28 هزار و 570 هکتار مجهز به آبیاری نوین شده است .
آقای شعبانی اضافه می کند : این میزان اجرای آبیاری نوین تا به امروز بیش از 148 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی داشته است .
آقای انصاری ، کارشناس جهاد کشاورزی استان همدان می گوید : اجرای طرح های آبیاری نوین موجب صرفه جویی بیشتر آب و حفظ بیشتر منابع آبی زیرزمینی ، برداشت محصول بیشتر در واحد سطح ، مبارزه با آفات و استفاده از سم کمتر و سلامت بیشتر محصول ، مبارزه با آثار زیان بار گرد و خاک ، آسایش و رفاه بیشتر کشاورزان و یکنواختی و بازارپسندی بهتر محصول می شود.
البته در اجرای آبیاری نوین در استان همدان برخی مشکلات هم وجود دارد که مهمترین آنها تخصیص بودجه برای اجرای طرح های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی است .
مدیر برنامه و بودجه سازمان جهاد کشاورزی همدان می گوید : اگر بودجه مناسب برای این طرح به استان همدان اختصاص یابد حتی زودتر از برنامه تعیین شده زمین های کشاورزی خود را به آبیاری نوین مجهز خواهیم کرد .
آقای ملیح مشکل دیگر را مربوط به حمایت دولت از بهره برداران کشاورزی می داند و معتقد است : باید سیاست های تشویقی که وزارت جهاد کشاورزی دراین زمینه وضع کرده است با همان قوت و قدرت ادامه یابد و حتی به بهره برداران هم کمک شود تا آنها بتوانند از عهده مخارج این طرح ها برآیند.
اسکندری یکی از بهره برداران اسدآبادی در این زمینه می گوید : با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها قیمت بسیاری از نهاده های کشاورزی و هزینه های جانبی همچون سوخت و برق افزایش یافت که این مسائل بر میزان و نوع فعالیت کشاورزان تاثیر گذاشت و اگر دولت بخواهد در زمینه آبیاری نوین کشاورزان را با خود همراه کند باید هزینه های اجرای این طرح را برای آنان تا حد امکان کاهش دهد .
خرد بودن اراضی کشاورزی هم از دیگر مشکلاتی است که اجرای طرح آبیاری نوین را با مشکل مواجه کرده است.
آقای ملکی از کارشناسان کشاورزی استان همدان می گوید : از آنجاکه اجرای آبیاری نوین در زمین های بزرگ و وسیع آسان تر است به همان اندازه هم در زمین های کوچک و ناهموار مشکل است و هزینه های اجرای این طرح را چند برابر می کند .
کارشناسان کشاورزی می گویند، ازآنجاکه میانگین بارندگی در استان همدان حدود 300 میلی متر در سال و این استان همچون دیگر مناطق کشور با معضل کمبود آب آشامیدنی و آبیاری مواجه است، برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور انتقال آب انهار سنتی و قنوات ، توزیع و مصرف بهینه آب کشاورزی و افزایش بازده آبیاری در مزارع و باغ ها با استفاده از روش های نوین آبیاری و اقدامات مربوط به احداث ، توسعه و نگهداری تأسیسات آبی از جمله کارهایی است که نه تنها باید در اولویت مسئولان کشاورزی استان همدان بلکه به علت اهمیت موضوع باید در اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد ./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.