اشتباهات تیم سیاست خارجی باراک اوباما، مثلث سوریه، ایران و روسیه را قدرت بخشیده است و دیده‌ها و شنیده‌ها حاکی از این است که رئیس‌جمهور آمریکا این روزها حال خوشی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، این روزها آمریکا حال خوشی ندارد، به نظر می‌رسد تمام برنامه‌های از پیش تعیین شده‌‌اش درهم ریخته است.
 
این روزها اوباما و تیم سیاست خارجی‌اش چهره‌شان درهم کشیده و خشمگین است، از یک سو موضع ابرقدرتی‌شان تحت تاثیر حوادث اخیر منطقه و جهان قرار گرفته و از سوی دیگر نسخه از قبل پیچیده‌شده‌شان برای سوریه و بشار اسد اشتباه از آب در آمده است.

 

شنیده‌ها حاکی از این است که تیم سیاست خارجی اوباما، جان کری را یکی از دلایل اصلی این اتفاق‌ها می‌داند.  
 
این سناتور سابق آمریکایی زمانی که وزارت خارجه آمریکا را تحویل گرفت، تصور می‌کرد با سوار و پیاده شدن مداوم از هواپیما و سفر به کشورها می‌تواند سناریوهای باراک اوباما را اجرایی کند.
 
کارشناسان سیاسی می‌گویند: "جان کري (john kerry) سناتور سابق و وزير خارجه فعلي دولت باراک اوباما تاکنون اشتباهات زيادي مرتکب شده و  ناکامي‌هاي متعددي با اتخاذ راهکارهاي غلط، براي دولت به ارمغان آورده است.

وي فردي است که از بحران و جنجال بيزار است؛ کری در سخنان خود دائم از عراق جديد، افغانستان نوين و ليبي دم مي‌زند و اين الگوي وي محسوب مي‌شود.

موضوع ليبي و حمله به کنسولگري آمريکا در بنغازي و کشته شدن سفير کاخ سفيد در اين حادثه، يک فاجعه محسوب مي‌شود.

اين چنين راهکارهايي جز به مخاطره انداختن باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا و دولت وي، مطلب خاصي براي گفتن ندارد".
 
جان کري 70 ساله، اوباما و تیم سیاست خارجی وی بهای اشتباهات و برداشت‌های غلط یکدیگر را می‌پردازند.


 

در همین راستا پایگاه اینترنتی الشرق الاوسط در مقاله‌ای پیرامون این موضوع می‌نویسد:"تصور موفقيت اين توافق يا اينکه اسد با جديت با آن تعامل کند، دشوار است.

جان کري مي‌‌‌گوید به موجب اين توافق بشار اسد بايد فهرست کامل انبارهاي سلاح شيميايي‌اش را طي يک هفته ارائه کند و بايد بازرسان سلاح تا اکتبر آينده وارد خاک سوريه شوند.
 
کري اعلام کرد هدف، انهدام کامل سلاح شيميايي تا اواسط 2014 بوده که اين زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري در سوريه است که اسد اعلام کرد قصد دارد در اين انتخابات نامزد شود، بنابراين اين تاريخ معاني فراواني دارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: اگر اسد به اين توافق پايبند نباشد نظامش با پيامدهايي به موجب بند هفتم منشور سازمان ملل متحد روبرو خواهد شد، يعني مجازات‌ها و اقدام نظامي انجام می‌شود.

اما سرگئي لاوروف (sergei lavrov) وزير امور خارجه روسيه گفت: در اين توافق چيزي درباره توسل به زور و مجازات‌ها نيامده است.  

سوال اين است چه چيزي اين توافق را تضمين مي‌کند، عواقب اجرا نکردن آن چيست؟ مهمتر از همه لاوروف مي‌گويد، موفقيت اين طرح نياز به همکاري مخالفان دارد.

آيا مخالفان سلاح شيميايي دارند يا بر مراکزي سلطه دارند که در آن سلاح شيميايي قرار دارد؟ مهمتر از اينها آمريکايي‌ها و روس‌ها به توافق واضحي درباره شمار مراکز سلاح شيميايي نرسيدند و علت روشن است زيرا اگر روس‌ها درباره شمار مراکز و مکان‌هاي آن اعتراف کنند بدين معني است که اسد مستقيما و به طور خودکار درباره کشتار شيميايي روز بيست و يکم اوت در الغوطه مسئوليت دارد و کار براي کشاندن اسد به دادگاه بين‌المللي آسان خواهد شد.

اين توافقنامه بدين معني است که روس‌ها بار ديگر در حمايت از اسد موفق شدند با اين تفاوت که اين بار از حق وتو در شوراي امنيت استفاده نکردند بلکه از موافقت خود دولت اوباما استفاده کردند".


برخی از جنگ‌طلبان آمریکایی معتقدند؛ اوباما در قبال مسئله سوریه دچار اشتباه بزرگی شده است.
 
آنها معتقدند؛ باراک و تیم سیاست خارجی‌ وی در ابتدا به قدری آتش جنگ‌شان داغ بود که تصور می‌شد فردای همان روز معرکه آغاز خواهد شد اما در ادامه با رویکردهای اشتباه دیگری بر اقتدار بشار اسد افزودند.
 
به اعتقاد این چهره‌‌ها، اشتباهات تیم سیاست خارجی باراک اوباما، مثلث سوریه، ایران و روسیه را قدرت بخشیده است.
 
 

تمام این مباحث در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی از این طرح حمایت کرده‌اند و واکنش‌های محافل اروپایی در استقبال از این توافق ادامه دارد.
 
 بر همين اساس کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا خوشحالي خود را از اين دستاورد ابراز کرد و بر آمادگي اتحاديه اروپا براي کمک به بازرسي تاکيد کرد.

بنابر آنچه گفته شد، اکثریت افکار عمومی معتقدند سیاست باراک اوباما در بحران سوریه شکست خورده و حتی ساکنین سرزمین‌های اشغالی به این مهم اذعان دارند و رئیس‌جمهور آمریکا تنها سعی دارد با ژست سیاسی از افشای خشم درونی خود جلوگیری کند.
 
در پایان باید گفت؛ آیا اوباما مهر شکست دیگری را بر پیشانی‌اش لمس خواهد کرد؟

انتهای پیام/
 

برچسب ها: سوریه ، اوباما ، شکست ، جان ، کری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار