عضو خبرگان رهبري گفت: اگر در فتنه 88 كساني در صدد براندازي نظام برآمدند كه سالها براي انقلاب زحمت كشيده بودند، ناشي از تفكر اشتباهي بود كه از همان اول داشتند، و نظامي كه ولايت‌فقيه در رأس آن باشد را قبول نداشتند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از نخبگان شركت كننده در دوره تکميلي طرح ولايت، ضمن تبريك دهه كرامت اظهار داشت: گاهي از مسائل ارزشي به خاطر ارزش ذاتي آنها و ضرورت تحقق آنها بدون در نظر گرفتن شرايط عيني، سخن گفته مي‌شود. به عنوان نمونه از عدالت سخن گفته مي‌شود و از لزوم تحقق آن و تقسيم عادلانه منابع بين مردم و غيره بحث به ميان مي‌آيد.
 
آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي ادامه داد: اما گاهي نيز، سخن از مباحث ارزشي با توجه به شرايط، امكانات و موانع موجود صورت مي‌گيرد و آن هم يك جواب كلي دارد كه بايد ابتدا واقعيت‌هاي جامعه، انگيزه ها، موانع و آسيب‌ها را شناخت و براي تحقق آن مفهوم ارزشي گام برداشت، اما بايد توجه داشت تقدير و سنت الهي بر اين بنا شده است كه همواره دو سلسله عوامل متضاد فطري و نفساني وجود داشته باشد تا يكي انسان‌ها را به سمت ارزش‌ها و ديگري انسان را به سمت لذائذ دنيا و حب پست و مقام سوق دهد و اين سنت الهي براي آن است که زمينه انتخاب و امتحان انسان‌ها فراهم شود.
 
وي با اشاره به اينكه تجربه نشان داده از لحاظ آماري كساني كه بتوانند با انتخاب خود، راه صحيح را برگزينند، كمتر از افرادي است كه تحت تأثير عوامل نفساني قرار مي‌گيرند، اظهار داشت: لذا اگر دوستان از لزوم ترويج طرح ولايت و فراگير كردن آن سخن مي‌گويند، بايد متوجه وجود عوامل نفساني كه اتفاقا سنت الهي بوده و همچنين تجربه تاريخي بشر در انتخاب مسير باشند. لذا انتظار اينكه اين سنت تغيير كند و همگان به سمت خير رفته و راه سعادت را در پيش بگيرند، به جا نخواهد بود و تحقق آن حتي در جامعه اسلامي ناممكن است.
 
علامه مصباح يزدي افزود: اما اين سنت الهي بدين معنا نيست كه تلاشي براي ترويج راه صحيح و خير صورت نگيرد، بلكه يكي از زيبايي‌هاي خلقت خداوند اين است كه انسان علاوه بر اينكه خودش در صحنه هستي به نوعي بازيگر است، از جمله عوامل تأثيرگذار هم به شمار مي‌رود، لذا بايد در حد وسع و امكان براي اصلاح گام بردارد.
 
وي با اشاره به اينكه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، حضرت امام(ره) بيش از هرچيز به مسأله فرهنگ توجه داشتند و مقام معظم رهبري نيز در طول 20 سال دائما خطرات فرهنگي را با عناوين مختلف گوشزد كرده‌اند، اظهار داشت: از همان سال‌هاي آغازين انقلاب اسلامي، دانشگاه‌ها تعطيل شد و ستاد انقلاب فرهنگي تشكيل شد، اما بيشتر تصميمات در خصوص امور اجرايي مانند وجود درس معارف در دانشگاه ها، برگزاري نماز جماعت و... بود، اما يكي از پيشنهادها نيز اين بود كه بايد كارهايي بنيادي براي تغيير فرهنگ و گرايش به سمت دين اجرا شود و در وهله اول نيز اساتيد در كانون توجه هستند، چرا كه اگر استاد خودش به آنچه مي‌گويد باور نداشته باشد و محتواي ديني به صورت دستوري ارائه شود، اثرگذار نخواهد بود.
 
علامه مصباح يزدي با اشاره به اينكه طرح چنين پيشنهادي به خودي خود، چندان واكنش سوئي را در پي نداشت، چرا كه تصميمي منطقي به نظر مي‌رسيد، اظهار داشت: اما در مرحله عمل با دشواري‌هاي بسياري همراه بود، چرا كه اساتيدي كه سالها زحمت كشيده و بسياري از آنها سال‌ها دور از كشور به تحصيل برخي علوم پرداخته بودند و سرمايه شان همين علمي بود كه از غرب گرفته بودند، سرمايه خود را در تقابل با آموزه‌هاي اين طرح مي‌ديدند، لذا ناخودآگاه با اين طرح مخالف بودند.
 
وي با بيان اينكه مدت زمان كوتاهي طرح ويژه اساتيد برگزار شد و با بازشدن دانشگاه‌ها پايان يافت اظهار داشت: متأسفانه كساني هم در مصدر كار قرار گرفتند كه از ابتدا با برگزاري چنين طرح‌هايي مخالف بودند.
 
عضو خبرگان رهبري با بيان اينكه متأسفانه با گذشت 35 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، و عليرغم اهتمام امام(ره) و رهبري بر فرهنگ اسلامي، کار عملي چنداني در اين زمينه مشاهده نمي‌شود، اظهار داشت: متأسفانه برخي مسئولين اين هشدار‌ها را خيلي مهم تلقي نمي‌كردند، اما كساني كه احساس وظيفه كردند، حتي اگر يك قدم هم مي‌توانستند در اين مسير بر مي‌داشتند.
 
وي با يادآوري فتنه 88 اظهار داشت: اگر در فتنه 88 كساني در صدد براندازي نظام برآمدند كه سالها براي انقلاب زحمت كشيده بودند، ناشي از تفكر اشتباهي بود كه از همان اول داشتند، و نظامي كه ولايت‌فقيه در رأس آن باشد را قبول نداشتند، اما به خاطر احترامي كه بايد براي امام(ره) قائل مي‌شدند، اين تفكر خود را علني نمي‌كردند، اما بعد از امام(ره) كم كم مخالفت خود با ولايت‌فقيه را آشكار كردند.
 
اين فيلسوف اسلامي افزود: حدود 18 سال پيش يك حركت آرام و محدودي در يك دوره تابستانه براي عده‌اي از دانشجويان شروع شد. اما آن دانشجويان به قدري با روحيه بودند كه بنده كه بيش از 70 سال را در حوزه علميه بودم، از روحيه آن‌ها استفاده مي‌كردم. آن‌ها چنان مشتاق آموزش بودند كه عليرغم فشرده بودن برنامه هايشان، درخواست مي‌كردند كه براي آنها كلاس‌هايي در اواخر شب و نيمه شب برگزار شود.
 
وي ادامه داد: بعد از 5 سال مباحث گفته شده در اين كلاس‌ها كه خلاصه برداري شده بود، به صورت جزواتي در آمده، در اختيار شركت كنندگان در اين طرح‌ها قرار گرفت و تا امروز نيز اين طرح ادامه داشته كه كتاب‌هايي در اين زمينه منتشر شده است.
 
علامه مصباح يزدي در ادامه در پاسخ به درخواست برخي از نخبگان طرح ولايت مبني بر لزوم گسترش طرح ولايت ابراز داشت: البته با ترويج و تعميم اين ايده موافق هستيم، اما بايد امكانات و واقعيات خارجي را هم در نظر گرفت. وقتي به جاي كمك مسئولان، شاهد تخريب ها، اتهام‌ها و برچسب خشونت طلبي و... هستيم، مشخص مي‌شود اين طرح با مخالفان بسياري رو به رو است و نمي‌توان توقع داشت كه اين طرح به صورت فراگير در دانشگاه‌ها اجرا شود.
 
وي با بيان اينكه تنها بعد از گذشت 10 سال از برگزاري اين كلاس‌ها، جمعي از اساتيد دانشگاه نيز داوطلب شدند در اين دوره‌ها شركت كنند، ابراز داشت: لذا نبايد انتظار داشت همه شرايط و بسترهاي اجتماعي براي ترويج اين طرح آماده شود، بلكه بايد از فرصت‌هاي ولو اندك موجود، حداكثر استفاده را كرد.
 
عضو خبرگان رهبري در خصوص مطلبي كه يكي از نخبگان طرح ولايت مطرح كرده بود، اظهار داشت: تشكيل جلسات مناظره بسيار كار خوب و مفيدي بوده و سبب جذابيت و انگيزه‌اي براي شركت در اين جلسات مي‌شود و اتفاقا مقام معظم رهبري نيز شخصا به اين مسأله اعتقاد دارند، اما بايد در نظر داشت كه آنچه در اين دوره‌ها در مدت 7 روز به شركت كنندگان در اين دوره آموزش داده مي‌شود، مباحثي فشرده از يك برنامه 45 روزه است. لذا فرصتي باقي نمي‌ماند كه بتوان جلسات مناظره برپا كرد. اما بنده به دوستان توصيه مي‌كنم ولو يك يا دو جلسه چنين برنامه‌اي داشته باشند.
 
وي در ادامه در پاسخ به سئوال يكي از حاضران در خصوص توقع طراحان و برگزار كنندگان دوره طرح ولايت از دانش آموختگان اين دوره اظهار داشت: جواب اين سئوال از لحاظ علمي از فلسفه ارزش‌ها روشن مي‌شود كه چرا بايد خود را نسبت به ديگران مسئول بدانيم، و اما از لحاظ عملي اينكه هر آنچه در اين دوره‌ها آموختيم در جلسات ساده دوستانه و چند نفري مطرح كرده، كم كم به بحث بگذاريم تا اين مباحث مطرح شود و اين حركت مي‌تواند تأثير عظيمي در راستاي نشر چنين مباحثي داشته باشد.
 
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: تأثير چنين جلساتي را مي‌توان در پيروزي اين انقلاب كه نظير آن در عالم كم نظير بود، جستجو كرد. جلسات مذهبي كه بچه‌هاي حوزه و دانشگاه در زمان شاه داير مي‌كردند، حركت اين انقلاب را پايه ريزي كرد و يكي از خسارت‌هاي ما اين بود كه بعد از انقلاب چنين جلساتي را از دست داديم و دولت را مسئول همه امور دانستيم.
 
علامه مصباح يزدي ادامه داد: در جلسات دوستانه از آنجا كه بحث مدرك و گرفتن ارتقاي علمي و... مطرح نيست، اخلاص بيشتري وجود دارد و بحث‌هاي فرهنگي در اين جلسات، صرفا به خاطر تقويت بنيه ديني و فرهنگي صورت خواهد گرفت.
 
وي در پايان اظهار داشت: بايد احساس وظيفه كنيم و نعمت شناختي كه خداوند به ما داده است را در اختيار ديگران نيز قرار دهيم.
 
در ابتداي اين مراسم، آقاي اخوان رئيس بنياد ملي نخبگان قم به بيان گوشه‌اي از فعاليت‌هاي اين بنياد كه با همكاري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) صورت گرفته، پرداخت و سه تن از نخبگان نيز سئوالات و درخواست‌هاي خود را در خصوص طرح ولايت مطرح كردند.
 
گفتني است اين مراسم 20 شهريور ماه در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار